سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه دیدارهای خود با شخصیت‌های نام‌آشنای فرهنگ و هنر استان فارس به دیدار منصور اوجی رفت.

صابر سهرابی در این دیدار، استاد منصور اوجی را یکی از چهره‌های تکرار نشدنی شعر معاصر ایران توصیف و تصریح کرد:  این شاعر پیشکسوت و نام‌آشنای ایران،  در اوج جوانی به زبان شعری مستقل رسیده و در این ژانر صاحب امضای خاص خود شده بود.

وی با اشاره به چاپ بیش از ۲۵ دفتر شعر و کتاب از اوجی ادامه داد: آثار شاخص این دارنده نشان مفاخر استان الگویی برای شاعران جوان است و بدون شک شعر معاصر مدیون اوجی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معرفی بزرگان فرهنگ و هنر استان را یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های خود دانست و گفت: اولین جلد از مجموعه "نام آوران فارس" به ادبیات و اهل قلم اختصاص خواهد داشت و در جلدهای بعد مشاهیر و بزرگان هنرهای نمایشی، موسیقی و هنرهای تجسمی معرفی می‌شوند.

سهرابی با ابراز خرسندی از انتشار گزیده  آثار استاد اوجی در کتاب "یک عمر شاعری" ابراز امیدواری کرد: این کتاب فاخر که توسط نشر کوله‌پشتی به چاپ رسیده به جوانان علاقه‌مند به شعر و ادبیات معرفی شود.

منصور اوجی نیز ضمن بیان خاطراتی از دوران مختلف شعری خود و حضور در محافل ادبی مختلف به قرائت اشعاری از خود پرداخت. وی گفت: شعر بازتاب زندگی شعر است و شاعر نباید در برج عاج خود شعر بسراید.

اوجی با بیان اینکه شعر را در کوچه و خیابان و بین مردم باید جست، تصریح کرد: شعر محصول زمانه شاعر است و نمی‌توان به زور شعر سرود!

دارنده نشان درجه یک هنری در حوزه شعر که معادل مدرک دکتری است، از فقدان قطعه هنرمندان در آرامستان شیراز ابراز تأسف و تأکید کرد: قطعه هنرمندان باید در فضایی مناسب و در خور و البته در دسترس باشد.

اوجی ادامه داد: مکان قطعه هنرمندان در آرامستان جدید شیراز مناسب نیست و فکر نکنم هیچ هنرمندی اجازه دهد در آنجا بیارامد!  شاعر "کوتاه مثل آه" و "شیراز نام دیگر من" با لبخندی تلخ گفت: فکر نکنم پس از این همه سال شاعری و معلمی یک وجب خاک زیر یک درخت خواسته زیادی باشد!

در پایان این دیدار صابر سهرابی که مهدی امیدبخش معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و حسن دهقان رئیس انجمن اهل قلم استان  آرین رزمجویی ریس گروه فرهنگی اداره کل  نیز او را آن همراهی کرده بودند با اهدای لوح کاشی هفت رنگ شیراز مزین به سیاه مشق مصرع "در کوی نیکنامان ما را گذر ندادند" از حافظ با خط استاد مجید چیزفهم، از منصور اوجی تقدیر کرد.

 

الهه بهرامی