سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با گرامی داشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گفت: امروز که پیروزی انقلاب اسلامی را در چهلمین سال پیروزی‌اش جشن می‌گیریم، مفتخریم به آنیم که امروز اعلام کنیم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان فارس نسبت به چهل سال پیش بیش از ده برابر شده است.

صابر سهرابی ادامه داد: امسال در سطح استان فارس، برخی پروژه‌های عمرانی که پیش از این آغاز شده بود به پایان رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: یکی از این پروژه‌ها، ساخت کتابخانه عمومی قطب آباد واقع در شهرستان جهرم است که ساخت آن از سال ١٣٨٨ شروع شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس اضافه کرد: کتابخانه عمومی قطب آباد جهرم در زمینی به مساحت ٧٢٠ مترمربع و در دو طبقه با زیربنای ١٠٤٠ مترمربع ساخته شده است که دارای ٢ سالن مطالعه، مخزن کتاب، بخش اداری، سرایداری، کافی نت، کافی شاپ، سمعی بصری و نمازخانه است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های که امسال افتتاح خواهد شد، ساختمان نگارخانه بوانات است که در سال ١٣٩١  و با زیربنای ٤٥٠ مترمربع در دو طبقه و شامل نگارخانه و فضای اداری ساخت آن آغاز شده است.

این مسئول فرهنگی یکی دیگر از پروژه‌ها را مجتمع فرهنگی هنری شهرستان رستم عنوان کرد و گفت: مجتمع فرهنگی هنری شهرستان رستم در دو طبقه با در زمینی به مساحت ٢٠٠٠ متر مربع و با زیربنای ١٠٠٠ مترمربع است که شامل فضای آموزشی، نگارخانه و فضای اداری است که در سال ١٣٨٩ ساخت آن آغاز شد.

حمایت جشنواره "سینما مهارت" از کار آفرینیان شیرازی

با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای استان فارس و تعدادی از هنرمندان و دیگر مسئولان استانی و کشوری؛ "سینما مهارت" افتتاح و آغاز به کار کرد و به جمع سینماهای شیراز پیوست که در این میان؛ جشنواره‌ای به همین نام و با جایزه‌ای "٣٠ هزار دلاری" به منظور توسعه کارآفرینی کلید خورد.

صابر سهرابی با ابراز خرسندی از اینکه برگ زرینی دیگر برای زیرساختارهای حوزه فرهنگ، هنر و آموزش در ایام شکوهمند جشن پیروزی چهلمین بهار انقلاب اسلامی ورق خورده و باعث آغاز به کار و راه‌اندازی فضایی به عنوان "سینما مهارت" گردیده است؛ گفت: مجموعه فنی و هنری امیرکبیر با مدیریت و سرمایه گزاری مهندس امیر پروش توان آن را دارد تا به عنوان محلی برای تولید آثار سینمایی، فرهنگی هنری و در قالب فضایی چند منظوره خدمات شایسته و در خوری را به اصحاب فرهنگ، ادب و هنر و مردم شریف این استان و به‌ویژه شهر شیراز ارائه دهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: با بررسی‌های به عمل آمده میان سالن‌های متعدد، می‌توان گفت که "سینما مهارت" یکی از مجهزترین، باکیفیت‌ترین و دقیق‌ترین سالن‌های سینما در شهر شیراز است که شاهد افتتاح آن هستیم و این‌چنین اتفاق کم‌نظیر است و باورنکردنی؛ که البته بایستی به نحو شایسته‌ای از این امکان بهره کافی را ببریم و هر چقدر که می‌توانیم باحمایت نهادهایی چون آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای که در مسیر مهارت و دانش فعالیت دارند و همچنین فرهنگ و ارشاد که صدور مجوزهای لازم را بر عهده دارد، بر گسترش آن بکوشیم و استفاده لازم را ببریم.

این مقام فرهنگی استان بیان داشت: سینما؛ هنری اغواگر، تأثیرگذار و فرهنگ ساز است که می‌تواند جوامع و ملت‌ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد و همین‌طور که همه ما باور داریم که سینما می‌تواند بر نونهالان تا کهن‌سالان مؤثر واقع گردد؛ ولی متأسفانه کشورهای بیگانه بیش از اندازه در حوزه سینما و فرهنگسازی کار کرده و کانال‌های بسیار زیاد و مبتذلی راه‌اندازی کرده‌اند و به شدت فرهنگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و وظیفه ما و متولیان فرهنگ و هنر است تا با کمک و هم‌افزایی به توسعه زیر ساختارهای فرهنگی هنری و مهم‌ترین آن که سینما است، دست یابیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با سپاس از حضور تمام مدیران اجرایی استان و هنرمندان حاضر در این آیین و تقدیر از مهندس امیر پروش مدیر مجتمع امیرکبیر که این مکان را به مدت سه روز به گونه رایگان نیز در اختیار هنرمندان قرار داده است؛ اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تمام امکانات خود به میدان آمده و برای صدور مجوزهای لازم آمادگی دار تا از این طریق به چنین مجموعه‌های هنری مهارتی و هر گونه حرکتی ارزشمند در این زمینه همراهی‌های لازم را داشته باشد و برای برپایی جشنواره "سینما مهارت" که با جایزه‌ای "٣٠ هزار دلاری" از طرف مهندس امیر پروش اعلام گردید و به منظور توسعه کارآفرینی کلید خورده؛ حمایت کند که در همین راستا و در اخبار بعدی فراخوان آن و زیرشاخه‌های موضوعی و شیوه شرکت و ارسال آثار؛ اعلام خواهد شد.

پروش نیز با بیان اینکه مجموعه فنی و هنری امیرکبیر با درجه یک، پیشرفته‌ترین مرکز آموزشی کشور محسوب می‌شود و دارای گواهی‌نامه ایزو  بوده و در خیابان معدل از سال ١٣٨٧ فعالیت خود را آغاز کرده و تمامی رشته‌های فنی و هنری و زبان از ٧ سال به بالا را دارد؛ گفت: این مجموعه هنری با افتتاح "سینما مهارت" تکمیل شد که با سرمایه ٧ و نیم میلیارد تومان در بخش هنری و با هدف اشاعه فرهنگ مهارت آموزش و اشتغال راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: مجموعه یاد شده با نمایش فیلم‌های مهارتی و ظرفیت ٥٠ نفر در بخش‌هایی چون؛ نمایش فیلم؛ اجرای تئاتر؛ اجرای برنامه موسیقی؛ کارگاه‌های تخصصی؛ جلسات نقد و تحلیل و نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت خواهد داشت و مفتخر است که افتتاح آن در ایام مبارک دهه فجر با حضور مدیران و مسئولین و فرهیختگان کشوری و استانی انجام شد.

شایان ذکر است، مهندس امیر پروش کارشناسی ارشد؛ عکاس هنری، مخترع جهانی، مدیر شرکت مبتکران، مجتمع آموزشی امیرکبیر، مشاور دانشگاه‌های استان است و طی ده سال فعالیت آموزشی، توانسته نخبه مهارتی در کشور و سفیر فنی و حرفه‌ای باشد.

الهه بهرامی