سرویس استان‌های هنرآنلاین: مستند داستانی " آنکه دریا می‌رود" تولید شبکه فارس به تهیه کنندگی و کارگردانی مرتضی رضایی جایزه دوم پنجمین سوگواره از صفر تا سفر را به دست آورد.

این مستند روایتی از فرزند یک جانباز جنگ تحمیلی است که به خاطر شهادت پدر، تازه به وطن برگشته است، به وصیت پدر در ایام اربعین راهی کربلا می‌شود تا امانتی را به یک خانواده عراقی برساند.عزم فرزند در تحقق خواسته پدر، قرارگرفتن در مسیر پیاده روی اربعین و ماجراهای این سفر تماشایی است.

احمد حیدری تصویربرداری، شکرالله داموغ صدابرداری، محمد حسن خردل تدوین و صداگذاری، رضا جاویدی بازیگری و مرتضی رضایی نویسندگی این مستند را بر اساس داستانی از حبیب احمدزاده بر عهده دارد.

مستند قاچاق سوخت  که قبلاً مورد تقدیر و تحسین مسئولان کشور و به ویژه رئیس سازمان صدا و سیما قرار گرفته بود از دیگر مستندهای موفق این مرکز است که در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره فیلم عمار در تالار اندیشه حوزه تهران با حضور جمع کثیری از سینماگران و برنامه سازان برگزار شد؛ به عنوان بهترین گزارش خبری در مراسم افتتاحیه اکران  و سعید پرویزی به عنوان بهترین مستندساز خبری " فانوس جشنواره " را کسب کرد.

مستند " تَمدار"  تولید سیمای فارس به تهیه کنندگی فرشاد زارعی که به مدت 32 دقیقه روز دوشنبه 17 دی ماه ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد یکی دیگر از تولیدات موفق مرکز فارس است که مورد استقبال مدیران ارشد سازمان قرار گرفته است.

" تَمدار" واژه لری و به معنای متعلقات و لوازمی است که برای گبه بافی به کار می‌رود. در قدیم زنان ایل گبه را به صورت ذهنی و از محیط اطراف می‌بافتند ولی با ورود اینترنت به روستاها این موضوع به نوع دیگری تغییر کرد و برای بافتن گبه نقشه را در اختیار زنان قرار می‌دهند. در این فیلم پریسا دختر روستایی به دلیل نداشتن نقشه برای تأمین مخارج تحصیل مجبور است این گبه را ذهنی ببافد. تمام داستان این مستند تلاش این دختر روستایی برای رسیدن به طرح ذهنی گبه و باز کردن گره‌های پیچیده آن است که با مشکلاتی مواجه می‌شود و آموزه‌های فراوان برای مخاطب دارد. محوریت این مستند تلاش، امید و آگاهی است و سعی کرده لحظات تماشایی را برای بینندگان فراهم آورد.

فرید هاشم زاده نویسندگی، کارگردانی و مدیر تصویربرداری، سعید احمدی صدابرداری، عباس عدالت فر منشی صحنه و برنامه‌ریز، اسماعیل مرزبان مدیر تولید، حسین ایزدی تدوین و صدا گذاری این مستند را بر عهده دارند.

 

الهه بهرامی