به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نهمین نمایشگاه "کتاب استان البرز" ظهر امروز یکشنبه 25 آذرماه با حضور محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قبادی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری، حجت‌الاسلام صالحی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، مهندس شفقی فرماندار کرج، قادر آشنا سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افتتاح شد.

سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این مراسم گفت: در سه ماه باقی مانده از سال 9 نمایشگاه کتاب در استان‌های دیگر برگزار می‌شود. خوشحالم که با شروع کارم در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در افتتاح نمایشگاه کتاب کرج حضور دارم.

آشنا با اشاره به تحولات بعد از جنگ جهانی دوم توضیح داد: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در عرصه سیاسی ابراز وجود می‌کند و این در تفکرات نویسندگان آمریکا طراحی شده بود. با پایان یافتن جنگ سرد دو اندیشه کاملا متضاد در کتاب آخرین انسان و برخورد تمدن‌ها بیان می‌شود.

سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به اسلام هراسی در غرب افزود: دعوا و درگیری در جهان کنونی در حوزه فرهنگی، اندیشه و دین است. طالبان، القاعده و داعش برای نشان دادن چهره خشونت‌آمیز از اسلام به وجود آمده است.

او ادامه داد: دلیل تداوم انقلاب اسلامی این است که بر مبنای ارزش‌های سیاسی شیعه بنا شده و در دوره‌ای که درگیری اندیشه با اندیشه و قلم با قلم است.، تنها راه مقابله با این درگیری‌ها مطالعه است. در برگزاری نمایشگاه‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم عدالت را در بین چرخه های تولید کتاب ایجاد کنیم و حمایت از کتاب‌فروشی‌ها نیز در صدر برنامه‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است.

photo_2018-12-16_15-30-18

فضاهای مجازی در کاهش مطالعه تاثیر داشته است

محمدمهدی احمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب کرج گفت: فضاهای مجازی شاید در کاهش مطالعه تاثیر داشته است اما نتوانسته است جای کتاب را بگیرد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاخص‌های توسعه گفت: یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی موضوع کتاب و سرانه مطالعه است و جامعه‌ای دارای اقتدار فرهنگی است که کتاب جز ارکان اصلی آن باشد. در قرآن سوگندهای زیادی بیان شده و یکی از سوگندها، سوگند به قلم و کتاب است که نشان از جایگاه و توجه ویژه به کتاب دارد.

احمدی در ادامه با اشاره به پیش‌شرط‌های لازم برای سوق دادن جامعه به‌سوی آگاهی و دانش گفت: قرار دادن کتاب در سبد کالای خانوار، نگاه به کتاب به‌عنوان یک فضیلت و برند فرهنگی و توجه به کتاب به‌عنوان یک رکن اجتماعی به‌عنوان پیش‌شرط‌هایی هستند که با توجه به آن‌ها قطعا موجب ارتقا دانش و آگاهی در جامعه می‌شود.

او افزود: 47 میلیارد تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه فرهنگی در سراسر کشور اختصاص یافته است. امیدواریم با این اقدامات نگرانی‌های ما در تشویق افراد جامعه به سمت و سوی کتاب برطرف شود.

احمدی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای تامین کاغذ ناشران، گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر بازار کاغذ و دغدغه‌های ناشران در این حوزه به این منظور سامانه‌ای برای ثبت و سفارش کاغذ ناشران اختصاص یافته که با ثبت و سفارش ناشران در این سامانه و تامین کاغذ مورد نیاز مشکلات موجود در این حوزه نیز از بین می‌رود.

نهمین نمایشگاه کتاب استان البرز تا 30 آذر در پارک چمران (باغ گل‌ها) پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.