سرویس استان‌های هنرآنلاین: آمل به واسطه داشتن شخصیت مهم تاریخی چون سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میر بزرگ، خاستگاه مرعشیان سراسر کشور به شمار می‌رود.

سید احسان الله عظیمی مرعشی؛ محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ و عرفان در رابطه با این مراسم گفت: میر بزرگ از عرفای قرن هشتم هجری بود که قیام وی با حمایت مردم آمل در مقابل ظلم و ستم حاکم ظالم زمان؛ افراسیاب چلاوی، سبب قدرت و شکل‌گیری سلسله مرعشیان شد که حدود ۲۴۳ سال در مازندران حکومت کردند.

وی افزود: سید قوام‌الدین مرعشی از نوادگان حسین بن علی (ع) و شهربانو دختر یزدگرد سوم، همچنین مرید شیخ عزالدین سوقندی بود که او نیز از شاگردان شیخ حسن جوری؛ مبارز قیام سربداران خراسان بوده است.

عظیمی اذعان داشت: میر بزرگ متولد روستای مرزنگو از شهرستان آمل است و تحصیلات دینی خود را در خراسان گذراند. سید قوام‌الدین طی جریانی که در کتاب‌های مختلف از جمله کتاب قیام درویشان طبرستان نوشته دکتر سید محمد رضا مرعشی مرزنگو آمده است؛ سبب انقلابی می‌شود که طی آن با خواندن خطبه‌ای به نام ۱۲ امام در مسجد جامع آمل، به پیروزی می‌رسد و عملاً حکومت سلسله مرعشیان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که سید قوام‌الدین اهل عرفان بود و حکومت و سیاست برای وی ارزشی نداشت، در همان تاریخ و با وجود اینکه در اوج بوده و حمایت مردم آمل را نیز به همراه داشت، از قدرت کناره گیری کرده و حکومت به فرزندان او واگذار می‌شود. وی مؤسس اولین حکومت شیعه دوازده امامی طبرستان بوده است که در محرم سال ۷۸۱ هجری فوت می‌شود و مقبره این عارف بزرگ جهان اسلام و تشیع در شهرستان آمل قرار دارد.

آمل

عظیمی مرعشی راجع به علت حضور مرعشیان در نقاط مختلف کشور بیان داشت: مرعشیان از همان دوره از آمل به نقاط مختلف کشور به جهت اشاعه فرهنگ شیعه هجرت می‌کنند و بدین سبب امروزه این فامیل در بیش از ۱۰ استان کشور زندگی می‌کنند.

سید ظهیرالدین مرعشی از بانیان اصلی این مراسم گفت: دکتر علی اکبر (هوشنگ) مرعشی از شوشتر و دکتر سید محمدرضا مرعشی مرزنگو از آمل از دهه ۵۰ خورشیدی سبب چنین ارتباط فامیلی بین مرعشیان سراسر کشور شده‌اند و در سال‌های اخیر، مرعشیان در همایش‌های مختلف، این ارتباط فامیلی را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: همایش فرهنگی خاندان مرعشی در آمل به همت علاقه‌مندان و فعالین این خانواده شکل گرفت و مدعوین از استان‌های مختلف کشور چون: تهران، خوزستان، اصفهان، شیراز، یزد و مازندران در این برنامه حضور به هم رساندند.

ظهیرالدین مرعشی راجع به برنامه‌های همایش توضیح داد: از جمله سخنرانان این همایش سید احسان الله عظیمی؛ محقق و پژوهشگر تاریخ، حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی؛ امام جمعه شهرستان آمل و از نوادگان میربزرگ، همچنین آیت‌الله سید جواد مرعشی نجفی بوده‌اند که به همراه اجرای موسیقی و تجلیل از نام آوران عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی در تالار اکسین آمل برگزار شد.

وی اذعان داشت: چهره‌هایی چون بیت خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از سادات مرعشی رفسنجان هستند و نیز سیده مریم مرعشی؛ مؤسس و مدیرعامل انجمن خیریه زنجیره امید که سبب خدمات فراوانی در راستای مداوای بیماران بی‌بضاعت کشور بوده است و نیز برخی از مسئولین استان مازندران و شهرستان آمل در این همایش حضور داشتند.

 از جمله دستاوردهای این همایش ثبت کانون خاندان مرعشی ایران به مرکزیت شهرستان آمل و نیز تحقیقات و مطالعات در زمینه تاریخ مرعشیان و شخصیت شناسی میرقوام‌الدین بوده است.

 این همایش با مجری‌گری پیمان اسفندیاری برگزار شد و پس از صرف ناهار با حضور خانواده بزرگ مرعشی کشور در مقبره میر بزرگ و اجرای مراسم غبارروبی به پایان رسید.