به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نخستین برنامه "عصرکتاب استانی" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به گرامی‌داشت اسفندیار آهنجیده، مرید محمدی و علیرحم شایان از مفاخر فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.

این آیین تجلیل در راستای برنامه‌های سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق شعار "تهران ایران نیست" و توجه موسسه خانه کتاب در دوره جدید به اهل قلم و ظرفیت‌های استانی با همکاری این موسسه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری چهارشنبه ۲۱آذرماه در شهرکرد برگزار می‌شود.

علی‌رحم شایان متولد۱۳۱۵در روستای دزک از توابع شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری است. "پارسی سرایان بام ایران؛ زندگی‌نامه و آثار ۵۸۳ تن از شعرا"، "پارسی سرایان بام ایران؛ آثار و زندگینامه ۲۱۰ تن دیگر از شعرای چهارمحال و بختیاری"، "کلارکوه بختیاری" و "نوای یک شاعر: مجموعه دو بیتی‌ها" از جمله آثار اوست.

مرید محمدی متولد ۱۳۲۳در شهر گهرو استان چهارمحال و بختیاری است. او از شاعران پیش‌کسوت و برجسته بختیاری است که کتاب‌های "دیوان ملازلفعلی کرانی بختیاری"، "دیوان شیدا میرزا عباس‌خان چهارمحالی دهکردی"، "دوستی شاید"، "گلشن ادب"، "نامه‌های یک معلم" و... از او منتشر شده است.

اسفندیار آهنچیده متولد ۱۳۲۲در روستای گوچان استان چهار محال و بختیاری است. از جمله آثار او می‌توان به "از کودتا تا کودتا: سوم اسفند۱۲۹۹ ه.ش تا ۲۸مرداد۱۳۳۲ه.ش"، "ایل بختیاری و مشروطیت"، "خورد اندیشه‌های قانون خواهی با حکومت استبدادی در ایران"، "تاریخ وتمدن چهارمحال و بختیاری"، "جامعه‌شناسی آموزش و پرورش"، "شناخت تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران" و... اشاره کرد.

سلسله برنامه‌های عصر کتاب از سوی موسسه خانه کتاب با هدف گرامی‌داشت پیش‌کسوتانی که سال‌ها در عرصه کتاب و پژوهش تلاش کرده‌اند، برگزار می‌شود.

این موسسه پیش‌تر در  ۱۷ دوره عصر کتاب از جمال میرصادقی، زهره زرشناس، آذرتاش آذرنوش، ضیا موحد، سیداحمد وکیلیان، زنده‌یاداسمعیل دمیرچی، محمدعلی مهدوی امیری، زنده‌یادغلامحسین صدری‌افشار، عبدالله کوثری، الریش مارزلف، نوش‌آفرین انصاری، منصوره اتحادیه و حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی، جواد صفی‌نژاد، ولی‌الله محرابی و.. تجلیل کرده است.

آیین گرامی‌داشت اسفندیار آهنجیده، مرید محمدی و علیرحم شایان پیش‌کسوتان فرهنگ و ادب چهار محال و بختیاری چهارشنبه۲۱آذرماه ساعت ۹صبح در شهرکرد، تقاطع بلوار آیت‌الله کاشانی و فارابی، مجتمع فرهنگی و هنری غدیر  برگزار می‌شود.