سرویس استان‌های هنرآنلاین: حیدر اسکندرپور، در آئین پایانی دومین جشنواره موسیقی فارس و دهمین جشنواره گروه‌نوازی استان اظهار کرد: از شیراز سخن می‌گوییم، شهری که به پشتوانه تاریخی و داشته‌های فرهنگی خود پایتخت فرهنگی ایران زمین است.

وی افزود: نقطه به نقطه، کوچه به کوچه و ساختمان به ساختمان جسم شهر شیراز بیانگر هویت ایران سربلند است و هم روح این شهر بیانگر روح ایران زمین است.

شهردار شیراز با بیان اینکه هرکس در هر کجای دنیا سعدی و حافظ را به عنوان نماینده روح بلند ایرانی می‌دانند، خاطرنشان کرد: شیراز می‌تواند محل برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری کشور باشد.

اسکندرپور با اشاره به اینکه این رویداد در سطح استانی برگزار شده است، تصریح کرد: شیراز ظرفیت برگزاری رویدادهای در تراز بین‌المللی را دارد و ثروت مردم شیراز داشته‌های فرهنگی آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در شیراز نیاز نیست برای تولید اشتغال کارخانه ساخته شود، اضافه کرد: کافی است با نگاه متفاوت به حوزه هنری و فرهنگی در شیراز زمینه‌ای ایجاد شود که این شهر مرکز فرهنگ و هنر کشور باشد.

شهردار شیراز بیان کرد: شهرداری شیراز در برنامه‌هایی که در دستور کار دارد با نگاه ویژه به حوزه فرهنگی اجتماعی برای حرکت به این سمت دست تمام فعالان این حوزه را می‌فشارد و با آن‌ها همکاری می‌کند.

اسکندرپور با بیان اینکه مردم شیراز از جنس هنر هستند و رنگ و بوی هنر دارند، عنوان کرد: جشنواره موسیقی فارس در دیاری برگزار شد که وادی موسیقی است.

وی با اشاره به اینکه استاد حسین علیزاده کسی است که به قول خودش از روزهای دور از کوچه پس کوچه‌های شیراز عبور کرد تا موسیقی این کشور را تعالی بخشد، اظهار کرد: موسیقی نینوای استاد علیزاده برای ایرانیان کاملاً آشناست و با افتخار و به پاس خدمات بسیار موفق این بزرگ‌مرد به موسیقی ایران، و زحمات فراوانی که در عرصه موسیقی ایران زمین کشیده است افتخار شهروند شیراز به ایشان تقدیم می‌شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه این استاد بزرگ با وجود اینکه افتخارات بزرگ بین‌المللی کسب کردند اما بیان کردند بزرگترین افتخارم این است که مهر و محبت ایرانیان نصیبم شده، گفت: به دلیل عشق و علاقه استاد علیزاده به شیراز به نمایندگی از مردم میهمان دوست شیراز، عنوان شهروندی شیراز عزیز به استاد هدیه می‌شود و امیدواریم این مرز و بوم از مردانی از جنس استاد علیزاده پر باشد.

حسین علیزاده نیز در این مراسم گفت: من اولین فعالیتم را در سن ۲۱ سالگی در شیراز شروع کردم و این شهر در پیوندی محکم با موسیقی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای این شهر را موسیقی و ادبیات فراگرفته است، افزود: زمانی از من می‌پرسیدند که چرا نشان شوالیه را نپذیرفتم اما اگر کسی هم اکنون در این نشست باشد متوجه می‌شود که افتخار شهروند شدن در شیراز چقدر در مقابل آن نشان بزرگتر است.

فراخوان جشنواره مردادماه امسال منتشر شد که۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و ۵۰ اجرا به بخش نهایی راه یافت که از ۹ تا ۱۶ آذرماه درتالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، به اجرای آثار خود پرداختند.

الهه بهرامی