سرویس استان‌های هنرآنلاین: سرپرست استانداری فارس در مراسم آغاز هفته فرهنگی شهر جدید صدرا که در مجموعه شهر سبز صدرا برگزار شد، برگزاری این برنامه‌ها را گامی ارزشمند دانست که آثاری مثبت به دنبال دارد.

یدالله رحمانی با بیان اینکه این رویدادهای فرهنگی باعث سرزندگی شهرهای جدید می‌شود، افزود: یکی از دغدغه‌های شهرهای جدید، ثبات هویت ویژه به این شهرهاست که برنامه‌ریزی‌های خوبی در سطح کشور در این باره اجرا شده است.

سرپرست استانداری فارس با بیان اینکه کارکرد خوبی برای این شهر به عنوان شهری علمی، ادبی و دانشگاهی تعریف شده است، عنوان کرد: برای پایداری اقدامات فرهنگی نیازمند استمرار برنامه‌هایی نظیر این جشنواره هستیم تا پتانسیل‌ها و داشته‌های شهر بروز پیدا کند.

رحمانی همچنین گفت: از محل درآمدهای شرکت عمران اقدامات خوبی در حوزه‌های زیرساختی انجام شده و بیش از محل منابع عمومی دولت در این شهر سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی مصلای نماز جمعه و خانه هنرمندان این شهر به عنوان دو پروژه شاخص در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این دو پروژه در دهه فجر آغاز خواهد شد.

سرپرست استانداری فارس پیشنهاد برگزاری هفته صدرا به شورای فرهنگی عمومی داد تا در کنار کارکرد فرهنگی فرصتی برای نکوداشت هنرمندان و مفاخر علمی فراهم شود.

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان کرد: هنر نقاشی مبدأ تفهیم و تفاهم انسان با انسان و طبیعت است که هم‌زمان با رشد ذهنی انسان تکامل یافته.

وی با بیان اینکه هنر مفهومی نقاشی با نقش‌آفرینی می‌تواند اندیشه را در حد اعلاء بیان کند، افزود: هیچ هنری چنین ظرفیتی ندارد اما نقاشی زبان و بیان گویای همه اعصار است و با سکوت افکار را فریاد زده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به نقش آثار و نقاشی‌های شکل گرفته در طول دوران‌های مختلف در فرهنگ و تمدن ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آثار و نقاشی‌های نقش گرفته در مسجد شیخ لطف‌الله علاوه بر نشان دادن ربوبیت الهی، فلسفه ظهور و بروز را به شکلی نشان داده که هیچ فلسفه‌ای توانایی نشان دادن پیچیدگی خلقت به این شکل و در این پیچ و خم‌ها را نداشته است.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر صحبت از ارتقای زندگی می‌شود در گام نخست باید رخدادهای فرهنگی هنری را برای اثبات هویت شهرها در دستور کار قرار داد، گفت: موضوع هنر فارغ از جنبه‌های زیبایی شناختی، موجب برانگیختن کنش‌های فرهنگی اجتماعی می‌شود.

خلیل حاجی‌پور با اشاره به اینکه سیاست ملی شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی تغییر نگرش و تداوم در راستای بهبود کیفی زندگی شهروندان است، افزود: مطالعه طرح جامع شهر صدرا طی قراردادی با دانشگاه شیراز در حال اتمام است که به زودی نتیجه آن را در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تقویت هویت فرهنگی شهرهای جدید را مد نظر قرار داده‌ایم و از این پس جدی‌تر به آن خواهیم پرداخت، خاطرنشان کرد: صدرا موزاییکی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در خود جای داده است، از این رو نیازمند انسجام و پایداری اجتماعی بیشتری در این شهر هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا ادامه داد: در شهریور ماه امسال یک فراخوان برای ١٧ شهر جدید در قالب جشنواره فیلم کوتاه و عکس شهرهای جدید از جمله صدرا اعلام شد و امروز آثار برگزیده این جشنواره در این شهر به نمایش گذاشته شده است.

حاجی‌پور مطالبه‌گری شهروندان از مدیران برای ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مختلف از جمله محوریت‌های این نمایشگاه است، گفت: هم‌زمان با این جشنواره نمایشگاه آثار نقاشان معاصر با ٩٠ اثر از ٨٠ نقاش و ورکشاپ‌های تخصصی مختلف توسط اساتید هنری شیراز در حال برپایی است.

وی همچنین وجه تمایز این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه‌ها را بروز و ظهور دغدغه‌های شهروندان عنوان و از افتتاح یک هتل پنج ستاره در کنار مجموعه شهر سبز شهر صدرا خبر داد و اضافه کرد: امید است با افتتاح این هتل شاهد میزبانی بسیاری از همایش‌ها و کنسرت‌ها با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باشیم.

مراسم اختتامیه هفته فرهنگی شهر صدرا و نمایشگاه آثار نقاشان معاصر ایران ١٥ آذر ماه در مجموعه شهر سبز صدرا با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

 

الهه بهرامی