سرویس استان های هنرآنلاین: در این برنامه که در سرای اندیشه و هنر سالن حافظ برگزار شد "کلک جوهری" که شرحی بر ابیات غزلیات حافظ است به دست اهالی کتاب رسید.

هوشنگ حکمتی بیش از یک دهه برای تألیف این کتاب زمان صرف کرده و ٣ سال نیز خط‌نگاری و ویراستاری نهایی آن به طول انجامیده است.

یکی از ویژگی‌های متفاوت کتاب "کلک جوهری" شرح‌های متفاوتی است که حکمتی بر برخی ابیات حافظ نگاشته است. نکته جالب دیگر در کتاب "کلک جوهری"  این است که در آن سعی شده از کشیدگی‌ها یا پلکانی کردن حروف تا جای ممکن کم شود تا خواندن آن برای مخاطب راحت‌تر باشد.

از طرف دیگر برای ساده‌کردن خوانش ابیات، حرکت‌ها یا همان مصوت‌ها مانند کسره، فتحه، ضمه و ... بر روی حروف گذاشته شده است. کاوشها، تحقیق و تفکر در مورد ابیات حافظ از جانب این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و حافظ پژوه قابل تحسین است.

هوشنگ حکمتی این کتاب را در ٢ جلد به رشته تحریر درآورده که توسط انتشارات نوید شیراز در هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس عرضه می‌شود.

690646_orig

برگزاری روز فرهنگ "ممسنی" در نمایشگاه کتاب فارس

 روز فرهنگ "شهرستان ممسنی" در قابل برنامه های ویژه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس برگزار شد.

فرماندار این شهرستان در این مراسم گفت: از دوران کهن تا امروز قوم لر ممسنی در دفاع از میهن پیشرو بودند و اگر تفنگ بر زمین می‌گذاشتند شاید همه چیز از دست می‌رفت اما فرزندان ممسنی، ایران و سرزمین پارس را حفظ کردند.

داوود ایوبی ایوب لو افزود: اکنون نیز مردمان این دیار همان روحیه دلاورمردی را حفظ کرده‌اند اما در کنار آن تفنگ‌ها، سلاح کتاب و دانایی نیز در دست دارند.

رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی "ممسنی" تأکید کرد: حتی شاید بتوان گفت کتاب و قلم در ممسنی کاری کرد که اسلحه‌ها نکردند و نویسندگان و شاعران این شهر شهره ایران شده‌اند.

ایوبی ایوب لو، وجود بیش از ۴۰ نویسنده در این شهرستان را گواه خردورزی مردمان این سرزمین از استان فارس دانست و گفت: روستای فهلیان از شهرستان ممسنی برگزیده برگزیدگان روستاهای دوستدار کتاب ایران و انجمن کتابخانه‌های عمومی آن نیز امسال به عنوان انجمن نمونه استانی معرفی شد.

فرماندار شهرستان نورآباد ممسنی به پیشینه تاریخی و تمدنی این شهرستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از انتشار آثار نویسندگانی که درباره تاریخ و فرهنگ ممسنی می‌نگارند یا آثار فاخری در حوزه داستان و شعر تألیف می‌کنند با جدیت حمایت می‌شود.

در ادامه برنامه‌های روز فرهنگ "ممسنی" حسن حبیبی فهلیانی به سخنرانی درباره تاریخ این شهرستان پرداخت، ابراهیم شریفی نقال پیشکسوت شاهنامه‌خوانی و نگار محمدیان دانش آموز، گلستان‌خوانی کرد. ابوالفتح کشاورز نیز به قرائت شعری به زبان لری پرداخت و کودکان مهد کودک نابغه کوچولو شعری تأثیرگذار درباره زبان مادری را هم‌خوانی کردند.

الهه بهرامی