سرویس استان‌های هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس با حضور آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با همراهی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان و هیات همراه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس؛ برپا شد.

 

پژمان ضیائیان در ویژه برنامه "راز و رمز استغنا " تجلیل شد

 آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز  نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم افتتاحیه با تبریک روز میلاد پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام صادق(ع) گفت: آغاز کتاب پیامبر با ذلک الکتاب است و جای جای کتاب نورانیش از کتاب گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام لطف الله دژکام بیان کرد: در آغاز سوره ابراهیم خدای متعال می‌فرماید "این کتابی است که به سوی تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکی به نور ببری" این یعنی اینکه وظیفه کتاب این است که ما را از تاریکی به نور می‌برد.

امام جمعه شیراز با اشاره به تجلیل از پژمان ضیاییان در این مراسم نیز گفت: این هنرمند بزرگ، شیراز و قدرتمندی هنر شیراز را در جاهای مختلف کشور به نمایش گذاشته است که این شایسته تقدیر است.

در این آیین همچنین سرپرست استانداری فارس گفت: پیشرفت بشری همواره در سایه دانایی و آگاهی تحقق پذیرفته و یکی از اساسی‌ترین و موثرترین ابزارهای این دانایی و آگاهی کتاب بوده است.

یدالله رحمانی افزود: تمدن‌های بشری و معرفت‌های انسانی همواره از راه کتاب پدید آمده و از راه کتاب گسترش یافته است و در جهان تکنولوژیک امروز هم با همه پیشرفت‌های فناورانه، هنوز کتاب جایگاه والای خود را حفظ کرده است.

رحمانی گفت: ملت ما خوشبختانه وارث عظیم‌ترین کتاب‌های بشری است و بزرگانی همچون فردوسی، نظامی، خیام، مولانا، سعدی، حافظ و صدها سخنور ایرانی که از سرچشمه‌های زلال دین و معنویت نوشیده و زلال شده بودند، با پدیدآوردن گنجینه‌های گرانمایه ادبی و فرهنگی سهم بسزایی در معارف بشری داشته اند و همچون سخنگویان توانای ملت متمدن و فرهنگ‌ساز ایران پیام صلح و دوستی مردم ما را به گوش مردم سراسر جهان رسانده‌اند و این همه نبوده جز از طریق کتاب‌های گران سنگ آنها.

وی با بیان اینکه شیراز را شهر فرهنگ و ادب و عرفان نامیده‌اند و آن را برج اولیا گفته‌اند، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب بی‌گمان یکی از عرصه‌های بسیار مناسب برای تبادل اندیشه و فرهنگ و برای ایجاد گفتگو و تعامل است تا از این طریق حیات فرهنگی جریان پویای خود را دنبال کند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب می‌تواند پل ارتباطی کارآمدی میان شخصیت‌های گوناگون علمی و مدیران مختلف فرهنگی باشد.

سرپرست استانداری فارس بیان کرد: یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند ملتی را تهدید کند، کم‌علاقگی آنها به کتاب و کتاب‌خوانی است و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را نمی‌توان تنها در شعار خلاصه کرد.

وی با بیان اینکه بدون درک درست از چگونگی نسل امروز و بدون فهم درست از نیازهای این نسل متفاوت، نمی‌توان آنها را به کتاب و کتاب‌خوابی ترغیب کرد، ادامه داد: برای این امر مهم به شناخت دقیق مخاطب و جهان ذهنی و شرایط زیستی او نیازمندیم که جز با شناخت دقیق و منطقی نمی‌توانیم برای او برنامه‌ریزی کنیم و باید با مطالعات دقیق کارشناسانه، دریافت که چگونه می‌توان به سبد خرید روزانه مردم کتاب را نیز اضافه کرد.

رحمانی گفت: اگر محتوای کتاب و نیز کیفیت تولید و عرضه آن به نیازمندی‌های مخاطب خود پاسخ نگوید، در دل او نیز راه نخواهد یافت و کارایی خود را از دست خواهد داد.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب که بهترین محل آمد و شد اصحاب قلم و فکر است، می‌تواند بستر مناسبی هم برای طرح این مسایل و گفتگو در باره آن باشد.

سرپرست استانداری فارس گفت: اگر به آمارهای رسمی و غیر رسمی در سرانه مطالعه کتاب نگاه کنیم وضعیت موجود آنگونه که باید، خوشایند نیست و باید برای آن چاره‌ای جست.

وی افزود: آمار پایین شمارگان کتاب‌ها نیز می‌تواند گواه دیگری بر این وضعیت نامطلوب باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: دوسال است که نمایشگاه کتاب به یمن میلاد مبارک پیامبر اسلام (ص) برگزار می شود و امسال هفته بسیج هم این رویداد را متبرک کرده است.

صابر سهرابی با این که دوسال افتتاحیه نمایشگاه کتاب متفاوت از سال‌های گذاشته برگزار می‌شود گفت: امسال یکی دیگر از چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ و هنر و ادب استان که در رشته‌های هنری عکاسی، نویسندگی، پژوهش و نشر فعالیت های چشمگیری را تا امروز انجام داده تجلیل می‌شود.

سهرابی بیان کرد: دو سال است که در برنامه افتتاحیه نمایشگاه کتاب فارس، سپاس‌واره‌ای داریم و از شخصیت‌های ادبی و فرهنگی فارس تجلیل می‌شود و امسال هم از پژمان ضیاییان که در راستای معرفی شیراز و شیرازشناسی گام‌های با ارزشی برداشته است تقدیر می‌شود.

در این مراسم همچنین مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس بیان کرد: استان فارس و شهر شیراز، شهر راز سومین حرم اهل بیت (ع) گوهرهای تابناک علم و ایمان را در خود پروارنده و تربت پاک اهل بیت را مانند نگینی در خود جای داده است و در سایه عنایت اولیا وجود ارزشمند خود را از دیرباز در کنف اساتید بزرگ ادب و عرفان خود همچون سیبویه و ابن خفیف و روزبهان و سعدی و حافظ‌ها حفظ کرده و تا به امروز ارمغانی وصف ناشدنی را به یادگار گذاشته است.

محمود موسوی ادامه داد: فخر مردم این سرزمین همین را بس که ایمان، ادب و فرهنگ و کتاب را خواستگاه دیگری به مانندش نیست.

وی اظهار کرد: ریشه‌های ادب و فرهنگ فارس تا عروج انسانیت و در قلب مردم این سرزمین جوانه زده، است.

تجلیل از هنرمندان در نمایشگاه کتاب کار بسیار شایسته است

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم گفت: دو سال است که نمایشگاه کتاب فارس از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته و از هنرمندان فارس تجلیل می‌کند و این کار بسیار شایسته است.

محمود آموزگار ادامه داد: سال گذشته در حاشیه نمایشگاه، مسائل و مشکلات حوزه نشر مطرح شد و قرار شد مسئولین دولتی صحبت داشته باشیم امسال باز هم دوستان ما از اقصی نقاط کشور به شیراز امده‌اند و مسائل روز را به بحث خواهیم گذاشت.

آموزگار به ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری نشر اشاره کرد و گفت: همکاری وزارتخانه‌های دیگر در کنار اتحادیه ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند زمینه‌های این جریان را فراهم کند.

وی برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب را از منظر تهدید یا فرصت مورد اشاره قرار داد و گفت: شاید دسترسی مردم به کتاب یکی از فرصت‌هایی است که این نمایشگاه‌ها بوجود می‌آورد، البته به عنوان زنجیره نشر ممکن است کتابفروشی‌ها از این چرخه حذف شوند.

نمایشگاه کتاب فارس میزبان " راز و رمز استغنا "

در ادامه این مراسم نکوداشت پژمان ضیائیان با عنوان "راز و رمز استغنا" به پاس یک عمر دست آورد فرهنگی هنری؛ برگزار شد.

پژمان ضیائیان درسال ١٣٤٥ در شیراز به دنیا آمده است و پس از فراگیری عکاسی، تحصیلات آکادمیک خود را در کانادا پشت سر گذاشت و اکنون با عنوان عکاسی حرفه‌ای در سطح بین المللی شناخته می‌شود.

در ادامه این مراسم هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس به صورت رسمی با حضور ۸۸۱ ناشر و نمایندگی، ۳۰ کتابفروشی،  ۳۰ ناشر استانی و ۴۵ فروش متمرکز و ۲۲۳ ناشر نمایندگی و ۶۱۳ ناشر مستقل در ۵ سالن افتتاح شد.

 

برنامه‌های ویژه هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس اعلام شد   

دبیر هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب فارس نیز گفت: با توجه به همزمانی روز بسیج با سومین روز نمایشگاه، ساعت ١٠:٣٠ روز پنجم آذرماه نشست تخصصی ادبیات و رونمایی از آثار نویسندگان بسیجی فارس نیز در کنار دیگر فعالیت ها برگزار خواهد شد.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام این خبر گفت: امسال برای برنامه های ویژه نمایشگاه کتاب فارس دیگر از عنوان "جنبی" استفاده نمی‌شود و کمیته اجراییِ آن "ترویجی و فرهنگی" نام گرفته است چراکه نشست‌های تخصصی مهم‌‌اند و در بطن نمایشگاه قرار دارند نه حاشیه و جنب آن.

صابر سهرابی افزود: برنامه‌های ویژه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس در "سرای اندیشه و هنر" سالن حافظ برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ١٧ عنوان برنامه اصلی در نمایشگاه کتاب فارس اجرا می‌شود یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداقل ٦٠ عنوان کتاب به صورت انفرادی و گروهی در "سرای اندیشه و هنر" رونمایی می‌شود و کتاب‌هایی نیز در غرفه‌های ناشران با انجام برنامه‌هایی معرفی خواهد شد.

دبیر هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس ادامه داد: برنامه های ویژه چهارم آذرماه ساعت ١٠:٣٠ با نشست تخصصی "جایگاه داستان کوتاه در ادبیات معاصر ایران"  با سخنرانی محمد کشاورز نویسنده دارنده جایزه جلال احمد و کتاب سال ایران آغاز می‌شود. در عصر همین روز ساعت ١٧ در برنامه "کتابِ ایل" ضمن رونمایی از کارنامه نویسندگی ایلات فارس، از کتاب‌های نویسندگان عشایر به صورت گروهی رونمایی می‌شود.

سهرابی گفت: با توجه به همزمانی روز بسیج با سومین روز نمایشگاه، ساعت ١٠:٣٠ روز پنجم آذرماه نشست تخصصی ادبیات و رونمایی از آثار نویسندگان بسیجی فارس برگزار خواهد شد. در عصر همین روز ساعت ١٧ فرهاد حسن‌زاده نویسنده شناخته شده ادبیات کودک و نوجوانان در قالب برنامه "یار مهربان کودکان" مهمان نویسندگان و متخصصان ادبیات کودک شیراز خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: "کارگاه تخصصی شابک" که توسط متخصصان خانه کتاب ایران برگزار می‌شود ساعت ١٠:٣٠ آغازگر برنامه‌های ویژه ششم آذرماه خواهد بود.

سهرابی برنامه "شهرِ شعر" را یکی از برنامه‌های منحصر به فرد نمایشگاه کتاب فارس دانست که ساعت ١٧ ششم آذر برگزار می‌شود و گفت: شب شعر فولکلور شیرازی، رونمایی از کتاب و شعرخوانی شاعران  بومی سرای شیراز از برنامه‌های این نشست تخصصی ادبیات عامه خواهد بود.

وی به تولد تعداد زیادی از اهالی قلم شیراز در آذرماه اشاره و خاطرنشان کرد: زادروز سیروس رومی نویسنده و روزنامه‌نگار، عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی، امین فقیری داستان‌نویس، پرویز خائفی شاعر، دکتر پرهیزگار نویسنده و استاد دانشگاه، صدرا ذوالریاستین شاعر و منصور اوجی شاعر در ماه آذر است که در برنامه‌ای با عنوان "انار و ادبیات" ساعت ١٠:٣٠ روز هفتم آذرماه از آنها تقدیر می‌شود.

سهرابی به میزبانی نمایشگاه کتاب فارس از دکتر اسماعیل آذر نیز اشاره کرد و گفت: این استاد دانشگاه و مجری برنامه مشاعره، روز هفتم آذرماه ساعت ١٧:٣٠ در سرای اندیشه و هنر در قالب برنامه‌ای با عنوان "شاعرانه‌های شیراز" سخنرانی می‌کند. در این برنامه همچنین مشاعره، گلستان، حافظ و شاهنامه‌خوانی و پرفورمنس‌های ادبی هم اجرا می‌شود.

دبیر هفدمین نمایشگاه کتاب استان فارس نشست تخصصی "نماد و اسطوره در شاهنامه" را برنامه آغازینِ روز پنج‌شنبه ٨ آذرماه در ساعت ١٠:٣٠ با سخنرانی عبدالله آهار اعلام و بیان کرد: کتاب "فرنگیس" که یکی از شاهکارهای ادبیات مقاومت است با حضور نویسنده کتاب هشتم آذرماه ساعت ١٧:٣٠ نقد و بررسی خواهد شد.

سهرابی گفت: علاوه بر این برنامه‌های اصلی، هر روز ساعت ١٣:٣٠ تا ١٤:٣٠ از آثار اهل قلم استان فارس توسط ناشران استانی در سرای اندیشه و هنر رونمایی می‌شود.

وی توجه به شهرستان‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب فارس در سال ١٣٩٧ دانست و عنوان کرد: ٤ روز از هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس به شهر اوز و شهرستان‌های بوانات، سپیدان و نورآباد اختصاص دارد که هر روز ساعت ١٥ در سالن برنامه‌های ویژه، علاوه بر رونماییِ آثار نویسندگان به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری خود می‌پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تأکید کرد: علاوه بر برنامه‌های تدوین شده توسط کمیته ترویجی و فرهنگی هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس، موسسات مردم نهاد و انجمن‌های ادبی همچون مرکز حافظ‌شناسی، تور کتاب شیراز ، روستای دوستدار کتاب امامزاده بزم، انجمن ادبی حیرت، موسسه امیرا کتاب، بسیج هنرمندان، کتابخانه های عمومی فارس، دانشگاه فرهنگ و هنر فارس و ... در محل غرفه خود به اجرای برنامه‌های متنوعی خواهند پرداخت که در زمان برگزاری به صورت مستقل اجرا و معرفی می‌شوند.

هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس تا ۸ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان فارس در شهرک گلستان شیراز برپا می باشد.

الهه بهرامی