سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به صورت سر زده از ٥ کتابفروشی قدیم و ٤ کتابفروشی جدید بازدید کرد.

امروز آخرین روز هفته کتاب به نام روز کتاب‌گردی نام‌گذاری شده است؛ از این رو برخی از مسئولان در این روز به بازدید از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر پرداختند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در حاشیه این بازدیدها گفت: در راستای بحث کتاب و کتاب‌گردی در هفته کتاب، امروز با همکاری انجمن اهل‌قلم، توانستیم از ٥ کتاب‌فروشی قدیم و ٤ کتاب‌فروشی جدید شیراز بازدید کنیم.

سهرابی ادامه داد: مسائل و مشکلاتی که در این بازدید مطرح شد بیشتر بحث گرانی کاغذ است که کل جامعه با آن درگیر است و وزارت ارشاد با برپایی نمایشگاه‌ها، بن کتاب و تخفیف خرید کتاب و ... مثل پاییز کتاب سعی دارد تا سبد فرهنگی خانواده‌ها را با مسائل پیش‌آمده رونق ببخشد.

وی افزود: سعی داریم تا این سبد فرهنگی خالی نشود و بر آنیم تا در اولین فرصتی که بعد از نمایشگاه کتاب پیش بیاید با اتحادیه کتاب‌فروشی‌های شیراز نشستی داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس اضافه کرد: یکی از مباحث دیگری که در این بازدید بیان شد بحث مالیات بود که بر آنیم تا اگر راهی هست از طریق رایزنی با اداره مالیاتی تخفیفی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: ترویج کتاب و کتاب‌خوانی از مهم‌ترین وظایفی است که دستگاه‌های فرهنگی بر عهده دارند و باید آن چه که در توان دارند برای گسترش این فرهنگ بگذارند.

سهرابی با اشاره به عصر انفجار اطلاعات گفت: در این زمان و با وجود فضای مجازی که استفاده از کاغذ کمتر شده باز حال و هوای کتاب و کاغذ متفاوت از تمام فضای موجود است. ما هم سعی داریم با برپایی نمایشگاه‌ها فضای کتاب را رونق دهیم. ان‌شاءالله در سال آینده این مشکلات برطرف شود.

گفتنی است؛ طرح کتاب‌گردی به منظور حمایت از کتاب‌فروشی‌های کشور و با تأکید بر حمایت از کتاب‌فروشی‌های محلی در ۴ سال گذشته هم‌زمان با هفته کتاب در سراسر کشور برگزار شده است و بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار ‌شد.

کتاب‌فروشی‌های اسفند؛ محمدی، شهر کاغذی؛ پاتوق کتاب؛ بلادیی و کتاب‌فروشی‌های مستقر در مسیر کوچه و گذر دهنادی از جمله مکان‌هایی بوده‌اند که در این روز کتاب‌گردی مورد بازدید و اهداء شاخه گل و لوح تقدیر قرار گرفتند.

الهه بهرامی