سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در ابتدای آیین آغاز به کار دوسالانه ملی گرافیک "سرو نقره‌ای" در شیراز با ابراز خرسندی از حضور خالقان آثار گرافیکی و طراحان این هنر در شیراز، گفت: جشنواره سرو نقره‌ای معتبرترین جشنواره حوزه گرافیک کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هنر گرافیک را جزئی جدانشدنی از شکل و محتوای هر اثر دانست و خاطرنشان کرد: گرافیک در دنیای امروز به موضوعی بسیار پرمخاطب و حائز اهمیت بدل شده که مسیرش را با قدرت ادامه خواهد داد.

سهرابی با اشاره به اینکه رویکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جهان امروز از طریق سیاست‌های تبلیغات بصری پیگیری می‌شود، بر ضرورت توجه به هنر گرافیک در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه ایرانیان ملتی هستند که از منظر برخورداری از تاریخ تصویری گذشته‌ای شایان توجه دارند،‌ افزود: غنای تصویری تاریخ ما مثال‌زدنی است و آنگاه که در جهان باستان مردمان روی دست بافت‌های ساده می‌نشستند، ایرانی‌ها فرش‌ها، قالی‌ها، گلیم‌ها و سایر گستردنی‌هایی را طراحی می‌کردند از لحاظ طرح و نقش مثال زدنی‌اند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ابراز داشت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی به هویت‌یابی گرافیک به عنوان کاربردی‌ترین هنر تجسمی پرداخته شده است و هویت ایرانی به خوبی در این آثار نمایان است؛ البته رسیدن به کمال، ناگزیر زمان بیشتری می‌طلبد.

 سهرابی ابراز امیدواری کرد، جشنواره سرو نقره‌ای راهی برای رسیدن به آینده‌ درخشان هنر گرافیک استان فارس و کشور باشد.

شیراز نامزد‌ برگزاری جشنواره تجسمی فجر

مدیرکل مرکز هنری‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در این آیین گفت: آمده‌ایم با شرکت در رویداد "سرو نقره‌ای" با هنرمندان شیرازی به گفت‌وگو و تبادل‌نظر بپردازیم تا در عمل ثابت کنیم که ایران، تنها تهران نیست و رویداد‌های هنری بنا نیست فقط در پایتخت رخ دهد. زیرا تمرکززادیی از فعالیت‌های هنری از اولویت‌های مرکز هنرهای تجسمی است.

هادی مظفری با بیان اینکه آنچه در شیراز مشاهده کردیم با تصوری که از این شهر داشتیم، متفاوت بود، افزود: شیراز در هنرهای تجسمی بی‌نظیر است و هیچ شهر حال حاضر کشور این همه ظرفیت، هنرمند و اهل فرهنگ و هنر را ندارد.

مظفری با اشاره به توانمندی‌ هنرمندان شیراز و تعدد گالری‌ها در این شهر و نیز اراده مسئولان فرهنگی در حوزه هنر‌های تجسمی گفت: امروز در یکی از گالری‌های شیراز عمیقاً دریافتیم شیرازی در مقایسه با پایتخت چیزی کم ندارند و نیازی هم به پایتخت ندارد.

وی افزود: جشنواره فجر امسال در همه رشته‌ها به صورت مرکززدایی شده، برگزار می‌شود. در این‌ میان موسیقی به کرمان خواهد رفت، مد و لباس به چابهار می‌رسد، تئاتر به منطقه آزاد اروند و آبادان می‌رود و شیراز نامزد‌ برگزاری جشنواره تجسمی فجر است.

دوسالانه سرو نقره‌ای به دوسالانه گرافیک ایران بدل می‌شود

دیگر میهمان این برنامه، رئیس انجمن طراحان گرافیک ایران نیز طی سخنانی اعلام کرد: دوسالانه سرو نقره‌ای از سال آینده با بودجه‌ای که به آن اختصاص داده می‌شود به دوسالانه گرافیک بدل خواهد شد که یکی از پایگاه‌های اصلی آن شیراز خواهد بود.

ابراهیم حقیقی با تأکید بر اینکه باید به شهرستان‌ها توجه بیشتری کرد، افزود: شهرستان‌ها استعداد‌های بسیار فروانی دارند و تمرکززدایی از تهران ضروری است. وی با بیان اینکه وجود گالری‌های بسیاری که در این سال‌ها در شیراز راه‌اندازی شده است به این تمرکززدایی کمک می‌کند، از توان شیراز برای میزبانی جشنواره‌های حوزه تجسمی سخن گفت.

حقیقی همچنین تأکید کرد: در این دوره از دوسالانه سرو نقره‌ای در شیراز، در تلاشیم به موضوع برندینگ پرداخته شود، نه فقط در حوزه تبلیغات که در مفهوم کلی آن که بسیار رایج‌تر است.

همچنین امرالله فرهادی از استادان به نام گرافیک ایران با بیان اینکه تاکنون فعالیت شایسته‌ای در حوزه برندینگ در شیراز رخ نداده است، عنوان کرد: باید شیراز را به شهری بدل کرد که جهان طالب دیدن آن باشد و تا امروز در حوزه برندینگ شهری فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است که مسئولان باید تمام همت خود را به کار گیرند تا سال آینده این مهم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: حاصل کار دیروز و امروز ما در حوزه گرافیک باید به نتیجه‌ای شایان توجه برسد و آن استفاده از گنجینه‌ای از افراد با استعداد در شیراز است تا سال آینده که دوسالانه ملی گرافیک ایران برگزار می‌شود برای این شهر در حوزه برندینگ اتفاقی چشمگیر رخ داده باشد.

این هنرمند بودجه لازم برای این رخداد را بیش از دو میلیارد برآورد کرد و ابراز امیدواری کرد بتوان با همت هنرمندان حوزه گرافیک این مهم را در شیراز عملی کرد.

کوشیار ضیائی نیز در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه مجموعه نمایشگاه‌های پنجمین دوسالانه سرو نقره‌ای از ۱ تا ۹ آذرماه در مجموعه هنر شهر آفتاب و نگارخانه‌های سرو ناز به نمایش درمی‌آید؛ گفت: همه آثار رسیده به دوسالانه سرو نقره‌ای در بخش‌های تخصصی طراحی نشانه، طراحی هویت بصری، طراحی جلد، صفحه‌آرایی، پروژه، طراحی پوستر، طراحی گرافیک تبلیغاتی، طراحی کمپین تبلیغاتی، طراحی بسته‌بندی، طراحی وب‌سایت، طراحی عنوان‌بندی و موشن گرافیک در این نمایشگاه ارائه شده است.

کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین  افزود: کارگاه آموزشی با عنوان "خلاقیت در طراحی تبلیغات" با هدف افزایش سطح دانش دانشجویان و دست‌اندرکاران گرافیک استان برگزار می‌شود. در خلال جشنواره سرو نقره‌ای کارگاهی با موضوع "شیراز" و با هدف توسعه توریسم و طراحی برنامه خلاق تبلیغاتی به منظور کاهش سن توریست‌های خارجی توسط امرالله فرهادی و آرین اوهانیان از اساتید مطرح کشور در حوزه برندینگ شهری برنامه‌ریزی شده است.

در پایان این مراسم از احمد ارشاد پیشکسوت و از هنرمندان نسل اول هنر گرافیک فارس توسط مسئولان حاضر با اهداء لوح سپاس تجلیل شد.

سرو نقره‌ای با همکاری دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و با همراهی مجموعه هنر شهر آفتاب و نگارخانه‌های سرو ناز، در شیراز برگزار می‌شود.

الهه بهرامی