سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات شب گذشته در شیراز برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی معرفی شدند.

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم به نشان دادن اهمیت تئاتر در ارتقای کیفیت زندگی معنوی و مادی افراد جامعه اشاره کرد و گفت: از آن جا که هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی است تلاش کردیم تا نمایش‌ها، موضوعات و رویکردهای این جشنواره با منظر قرآن به عنوان کلام خداوندگار هستی و کارگردان اصلی آفرینش مطابقت و همسویی داشته باشد.

او با تأکید بر این که مبانی تئاتر همان گنجایش‌های فرهنگی تئاتر است، بر این اساس تئاتر باید جوابگوی نیاز انقلاب اسلامی و مردم این جامعه نیز باشد، گفت: این جشنواره با تمام توانش برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کند و در آینده نیز در ادامه همین رویکرد؛ تولیدات خود را عمیق‌تر و کارشناسانه‌تر خلق خواهد کرد.

وی افزود: در این مسیر باید تدوین مبانی مورد نیاز تکنیکی در نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری و سایر بخش‌ها بر پایه تلاش و نظرات کارشناسی باشد و در عین حال از افق مورد نظر جشنواره دور نشویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که سازمان متبوع او با برنامه‌ریزی و خلق آثار ماندگار، همیشه پرچم‌دار حوزه دین و دین‌مداری آن هم از طریق هنر تأثیرگذار نمایش باشد و مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رسانه ملی نیز آن‌ها را همراهی کنند.

صابر سهرابی گفت: این جشنواره برای اولین بار است که اجرایی می‌شود و این جشنواره ظرفیت آن را دارد تا اهمیت تئاتر در راستای ارتقا سطح معنوی جامعه مشخص کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه یک‌صد اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده بود که ٨١ اثر برای بخش اجرا به صاحبان اثر اعلام شد و از این میان ١٥ اثر انتخاب شدند، افزود: از بین آن‌ها هفت اثر بخش صحنه‌ای و هشت اثر بخش خیابانی بودند.

سهرابی با تأکید بر اینکه نمایش یک زبان انسانی و بین‌المللی است، اضافه کرد: موضوع و رویکرد این جشنواره از قرآن گرفته شده است و مقدمات کار آن از سال ٩٦ آغاز شد و پیش بینی شده بود این جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و عروسکی اجرا شود که از بخش عروسکی خوب استقبال نشد و از جشنواره حذف شد.

در ادامه این مراسم از غیاث ملک حسینی، خبرنگار روزنامه "خبر جنوب" و زهرا عسکری، خبرنگار خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرنگاران و رسانه‌های برتر این جشنواره ملی تقدیر شد. همچنین برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره ملی هنرهای نمایشی "آیات" به شرح زیر معرفی شدند.

در بخش خیابانی و در زمینه طراحی بروشور مهدی اسدتبار با نمایش "قرض" و امیر خواجه بنده لو با نمایش "خط ریل آب" شایسته تقدیر معرفی شدند و کفایت جاویدی با نمایش "زخم فراموشی" به عنوان برگزیده انتخاب شد.

در بخش خیابانی و در زمینه موسیقی، ایمان سلیج با نمایش "زخم فراموشی" شایسته تقدیر شد و افشین حسنی با نمایش "خط ریل آب" به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش خیابانی و در زمینه طراحی فضا، فرهنگ بردبار با نمایش "نافرمان" مقام سوم، نسیم شکر با نمایش "محاربه شمر با شمر" مقام دوم و سید مهرداد کاووسی با نمایش"خط ریل آب" مقام اول را کسب کردند.

در بخش خیابانی و در زمینه بازیگری زن، غزل ملک حسینی با نمایش "گونه‌های زخمی خلیج" شایسته تقدیر شد و مرجان قاسمی با نمایش  "محاربه شمر با شمر" و معصومه عموری با نمایش "زخم فراموشی" به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

در بخش خیابانی و در زمینه بازیگری مرد، ضمن تقدیر از بازیگر پیشکسوت تئاتر خوزستان اسحاق علیدادی و همچنین تقدیر گروهی از بازیگران نمایش "نافرمان" شامل غلامرضا بردبار، یعقوب پیروزه، مسلم مرادی، فریبرز خسروی و سجاد رستمی نفرات اول تا سوم به شرح زیر معرفی شدند. سید مهرداد کاووسی و امین قلعه گری با نمایش"خط ریل آب" مشترکاً سوم؛ مرتضی اسدی مرام با نمایش "قرض" دوم و مالک آبسالان با نمایش "محاربه شمر با شمر" و مصطفی بو عذار با نمایش "زخم فراموشی" مشترکاً اول شدند.

در بخش خیابانی و در زمینه کارگردانی؛ مرتضی اسدی مرام با نمایش "قرض" و معصومه عموری با نمایش"زخم فراموشی" مشترکاً سوم؛ سید مهرداد کاووسی با نمایش "خط ریل آب" دوم و حیدر رضایی با نمایش " محاربه شمر با شمر" اول شدند.

در بخش خیابانی و در زمینه طرح و ایده؛ مهرداد کاووسی با نمایش "خط ریل آب" سوم، حیدر رضایی با نمایش "محاربه شمر با شمر" و مرتضی اسدی مرام با نمایش "قرض" مشترکاً دوم و مصطفی بوعذار با نمایش "زخم فراموشی" به مقام نخست دست یافتند.

هیئت داوران همچنین دو نمایش "خط ریل آب" و "محاربه شمر با شمر" را به عنوان نمایش‌های برگزیده برای حضور در سوگواره ملی خوزستان معرفی کرد.

 در ادامه مراسم برگزیدگان بخش صحنه‌ای نیز معرفی شدند که بر اساس آن در بخش صحنه‌ای و در زمینه پوستر و بروشور از محمدعلی بشنام برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "سال گذشته در حرم" تقدیر شد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه گریم از مهدی ستوده و فرزانه رادفر با نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" تقدیر به عمل آمد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه طراحی لباس از نسیم شکری و نسیم شیرزادی با نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" تقدیر شد و جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به میترا توکل پور با نمایش "طِی طه" رسید.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه طراحی صحنه، ضمن تقدیر از مسعود احمدی با "نمایش سال گذشته در حرم"؛ جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به آتنا فارسیجانی با نمایش "آخرین خرناسه خشاب" اهدا شد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه موسیقی از فرزانه رادفر و سمانه کاظمی برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" و میترا توکل پور برای نمایش "طِی طه" تقدیر به عمل آمد و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به ناصر کرمی نیک و افق ایرجی برای نمایش "آخرین خرناسه خشاب" رسید.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه بازیگری مرد، هیئت داوران ضمن تقدیر از محمد ابوعلی برای نمایش "طی طه"، عنوان سوم بازیگری را به طور مشترک به علیرضا جهاندیده برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" و مالک آبسالان برای بازی در نمایش "هشت" در نظر گرفت. همچنین در این بخش رتبه دوم به شهرام سلطانی برای نمایش "آخرین خرناسه خشاب" رسید و حسن فلاح موفق شد رتبه نخست، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگری مرد را برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" به خود اختصاص دهد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه بازیگری زن، هیئت داوران ضمن تقدیر از ناهید حبیبی برای نمایش "کبوترانه در آتش"، عنوان سوم بازیگری را به طور مشترک به مرجان قاسمی برای نمایش "هشت" و شیما پور سهم الدین برای بازی در نمایش "سال گذشته در حرم" در نظر گرفت. همچنین در این بخش رتبه دوم مشترکاً به نسیم شیرزادی و شهرزاد بداغی برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" رسید و مریم شکری موفق شد رتبه نخست، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگری زن را برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" به خود اختصاص دهد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه نمایشنامه‌نویسی از مسعود احمدی به خاطر نمایش "سال گذشته در حرم" تقدیر شد و عنوان سوم و دوم به ترتیب به محمدقاسمی برای نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" و شهرام سلطانی برای نمایش "آخرین خرناسه خشاب" واگذار شد.

در بخش صحنه‌ای و در زمینه بازیگری کارگردانی نیز ضمن تقدیر از مسعود احمدی به دلیل کارگردانی نمایش "سال گذشته در حرم"، رتبه سوم به شهرام سلطانی با نمایش "آخرین خرناسه خشاب" رسید. همچنین محمد ابوعلی و میترا توکل مقدم برای نمایش "طی طه" دوم شدند و محمدهادی هاشم زاده با نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" اول شد.

الهه بهرامی