سرویس استان‌های هنرآنلاین: مهدی امید بخش درباره برپایی همایش انجمن‌های ادبی استان فارس گفت: این برنامه یکشنبه ٢٧ آبان ماه جاری با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و روسای انجمن‌های ادبی و فرهیختگان این حوزه در تالار حافظ برپا می‌شود.

معاون فرهنگی و امور رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اشاره به اهمیت و گسترش زبان و ادبیات فارسی و پرداختن به فعالیت‌هایی که برای ارتقاء سطح ادبی استان لازم است، گفت: با برپایی این همایش، تلاش خواهیم کرد تا در این مسیر از ایده‌ها و برنامه‌های کاربردی و عملیاتی کارشناسی شده اعضاء انجمن‌ها و ادیبانی که حضور خواهند داشت کمال استفاده را ببریم.

امیدبخش افزود: با توجه به حضور مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و در کنار پرداختن به مشکلات پیش روی انجمن‌ها و با آسیب‌شناسی‌هایی که انجام خواهد شد، تلاش خواهیم کرد طبق برنامه‌ریزی منسجم به رفع موانع برای رسیدن به این مهم، گام‌های زیرساختاری برداریم.

وی درباره ساعت برگزاری نمایشگاه کتاب سال جاری که در برخی سایت‌ها از ١٦ تا ٢١ درج شده است، نیز گفت: به هیچ‌ عنوان ساعت برگزاری نمایشگاه را کاهش نخواهیم داد و همچون سال‌های گذشته به‌ صورت یکسره از صبح تا غروب میزبان کتاب دوستان خواهیم بود.

 مهدی امیدبخش افزود: مقدمات اجرایی برگزاری نمایشگاه کتاب طی جلسات گوناگون تائید شده است و برای هماهنگی نهایی در جلسه‌ای که امروز در تهران برگزار خواهد شد، تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی و امور رسانه ارشاد فارس گفت: برنامه‌های فرهنگی ترویجی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بسیاری در حاشیه نمایشگاه تهیه شده است که بر اساس آن نمایشگاه‌ را طبق روال سال‌های گذشته از صبح برگزار خواهیم کرد و هرگونه کم و کاستی در این زمینه تکذیب می‌شود.

امیدبخش اضافه کرد: مردم اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب را تنها از طریق وب‌سایت این اداره کل و رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

وی همچنین درباره تعداد ناشران نیز گفت: تا به امروز ٧٠٠ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند و سایت همچنان باز است و احتمال می‌رود تا زمان برگزاری نمایشگاه بیش از این خواهان شرکت در نمایشگاه کتاب باشند. در برخی سایت‌ها اعلام شده بود ساعات کار نمایشگاه کتاب شیراز در سال ٩٧ فقط عصرهاست.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب فارس امکان خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌های استان با همان درصد تخفیف نمایشگاه فراهم خواهد بود که از طریق جراید و رسانه نشانی کتاب‌فروشی‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه جایی ندارند

معاون فرهنگی و مطبوعات ارشاد فارس درباره جلوگیری از پخش کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه کتاب گفت: این موضوع برای همه ناشران و کتاب دوستان و نیز اداره کل ارشاد فارس اهمیتی ویژه دارد از همین رو سازو‌کاری را تدارک دیده‌ایم که بتوانیم از میان ناشران افرادی را انتخاب و در بحث کیفی نمایشگاه نظارت کنیم.

امیدبخش ادامه داد: برای جلوگیری از ارائه کتاب‌های قاچاق نیز راهکارهایی تعریف‌شده است؛عمده نظارت‌ توسط موسسه تیم نظارتی موسسه نمایشگاه‌ها از تهران صورت خواهد گرفت و بخش دیگری نیز توسط تیم‌های نظارتی این اداره کل که در نمایشگاه مستقر هستند، انجام می‌شود و با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهد شد.

وی درباره برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله رونمایی‌ها و گرامیداشت‌ها گفت: این کمیته امسال با عنوان کمیته برنامه‌های فرهنگی ‌ترویجی فعالیت می‌کند و نام برنامه‌های جانبی از آن حذف شده است چراکه معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی به هیچ وجه جنبی نیست بلکه در متن نمایشگاه است.

مسئول کمیته برنامه‌های فرهنگی و ترویجی نمایشگاه کتاب فارس نیز گفت: برنامه‌های امسال برای اولین بار هم در نوبت صبح و هم در نوبت بعدازظهر با قوت برگزار می‌شود.

حسن دهقان افزود: برای رونمایی از کتاب‌ها سالن برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات مردم در سال گذشته آسیب‌ شناسی شده و امسال رفع خواهد شد ازجمله ایجاد فضای استراحت برای مردم، ترتیب مناسب غرفه‌ها برای یافتن هرچه سریع‌تر آن‌ها، حضور گروه‌هایی برای هدایت مردم به غرفه‌های مدنظر،‌ جذب اسپانسر بیشتر در حوزه تبلیغات و گسترش فعالیت‌های تبلیغی از جنوب تا شمال شهر است.

دهقان افزود: هر روز برگزاری نمایشگاه با نام شهر‌هایی نام‌گذاری می‌شود که از پیش اعلام آمادگی می‌کنند و بخشی از برنامه‌های فرهنگی حول محور آن شهر‌ها، فرهنگ، آداب‌ورسوم و نیز معرفی آثار و نویسندگان آن‌ها برگزار خواهد شد؛‌ همچنین هر شب نیز با نام یکی از فعالان فرهنگی نام‌گذاری خواهد شد و برنامه‌های اختصاصی در این خصوص اجرا می‌شود.

مسئول کمیته فعالیت‌های فرهنگی ترویجی نمایشگاه کتاب فارس گفت:در مراسم آغازین از یکی از فعالان فرهنگی در حوزه فارس‌شناسی و شیراز شناسی تقدیر خواهد شد،‌گزینه‌هایی مطرح شده است و یکی از این مفاخر در آیین گشایش معرفی می‌شود.

نمایشگاه کتاب فارس از سوم تا هشتم آذرماه ١٣٩٧ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس واقع در شهرک گلستان شیراز برگزار خواهد شد.

الهه بهرامی