سرویس استان‌های هنرآنلاین، حمیدرضا اکبری‌شروه دبیر انجمن ادبی لیراو و عضو شورای راهبردی مطبوعات و خبرگزاری‌های استانداری خوزستان است و سرپرستی هفته‌نامه‌های مختلفی را برعهده دارد. او داور بخش شعر سراسری آفتاب مهربانی بوده است. آثار مختلفی در حیطه شعر و داستان از اکبری‌شروه منتشر شده که می‌توان از مجموعه شعر "افق‌های خیس"، "پشت صداهای سنگ"، "وقتی سکوت می‌خواند"، مجموعه داستان "معاش"، "سیاهمکان لیراوی در تاریخ بوشهر"، "داستان‌های مینی‌مال"، "سویسه در گذر تاریخ"، "کنار بهمنشیر" مجموعه داستان کوتاه و آثار دیگری که به آن‌ها جوایز متعددی تعلق گرفته نام برد. به بهانه برگزاری دوازدهمین جایزه ادبی "لیراو" با اکبری‌شروه گپ و گفتی داشتیم.

 

انگیزه تشکیل انجمن ادبی لیراو چه بوده و چه زمانی تاسیس شده است؟

برای کشف استعدادها و شکوفایی شاعران و نویسندگان جوان جایزه ادبی مستقل فارسی زبانان لیراو در دهه ۸۰ تاسیس شد. در چند دوره در حوزه شعر و داستان بین تمام فارسی‌زبانان کشورهای مختلف فراخوان داده شد و از دوره دهم تصمیم بر این شد که در یک حوزه در سطح استان و دو حوزه در سطح کشور شعر و داستان برگزار شود. تاکنون توانسته‌ایم بدور از هرگونه پارتی بازی و یا باندبازی آن را برگزار کرده و در نهایت موفق عمل کرده‌ایم.

لیراو به چه معنایی است؟

لیراو نام منطقه‌ای در جنوب کشور و نام دشتی است با قدمت تاریخی که بندر مهرویان و چندین بندر در آن وجود داشته است.

دستاوردهای این انجمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنچه برای ما مهم بوده و از دستاوردهای با اهمیت به حساب می‌آید همانا شناسایی چهره‌های جدید و جریان‌های ادبی فاخر به جهان ادبیات فارسی است. ادبیاتی که نیاز به شناخت و انتشار دارد.

درباره چاپ کتاب نیز بگویید.

یکی از ابزارهای شناسایی آثار فاخر رسیده، چاپ آنها در قالب کتاب است. ناشرانی چون نشر سمام، نشر هرمز و انتشارات پارلاق قلم در کنار انجمن و جایزه ادبی مستقل فارسی‌زبانان تلاش کرده‌اند تا در حوزه نشر و شناسایی اهالی قلم نوظهور به جامعه ادبی معاصر با ما همگام بوده و صدای ما باشند. لذا در آینده توسط ناشرانی که نام برده شد کتاب‌های بیشتری از اهالی شرکت‌کننده در این جایزه و انجمن ادبی لیراو چاپ و توزیع خواهد شد. از آثار منتشر شده می‌توانیم به انتشار داستان‌های مینی‌مال جایزه لیراو در سال ۹۶ و همچنین چاپ برگزیدگان شعر و داستان صدای ادبیات مستقل ایران و همراهان انجمن ادبی فارسی زبانان لیراو توسط دو نشر هرمز و پارلاق قلم اشاره داشته باشیم.

ققق