سرویس استان‌های هنرآنلاین: دومین دوسالانه پیانو "باربد" روزهای پنجم و ششم اسفند ماه سال ۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز و به میزبانی فرهنگسرای نیاوران تهران میزبان هنرمندان موسیقی است.

آرش اسماعیلی دبیر دومین دوسالانه پیانوی "باربد" درباره جزییات این فستیوال گفت: جایزه‌ باربد اصالتاً جایزه‌ای آموزش‌بنیان است که رویکرد دور نخست آن فراهم‌کردن شرایطی برای مواجهه پیانیست‌های مستعد  رپرتوار پیانوی کلاسیک بود از این رو از یک پیانیست و مدرس فرانسوی با نام کریستوف بوکودجیان برای تدریس در مسترکلاس‌ها، اجرای کنسرت و داوری دعوت به عمل آمد. برگزیدگان آن دوره نیز به فستیوال پلاژموزیکال فرانسه اعزام شدند و در شرایطی کاملاً برابر با موزیسین‌های اروپاییِ هم‌سن خود از تحصیل نزد مهم‌ترین پیانیست‌های حال حاضر اروپا و اجرا در این فستیوال بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: در این دوره به معضل دیگری در فرآیند پرورش پیانیست‌های کشورمان یعنی نوازندگی حرفه‌ای و اجرای عمومی پرداخته‌ایم به همین دلیل تور کنسرت در ۶ شهر کشور و اجرا با ارکستر در جوایز برگزیدگان پیش‌بینی شده است. این پیانیست‌های نوجوان و جوان با حضور در برنامه‌ فشرده‌ اجرا در شهرهای مختلف با چالش‌ها و ملاحظات حرفه‌ای این عرصه روبرو می‌شوند. از سوی‌دیگر، اجرای آن‌ها در شهرهای دیگرِ کشورمان که به‌طور معمول کمتر شاهد اجرای موسیقی کلاسیک هستند، برای علاقه‌مندان و اهالی این حوزه در آن شهرها، بار آموزشی فراوانی خواهد داشت.

اسماعیلی با اشاره به انتشار فراخوان این دوره از جایزه گفت: فراخوان دومین دوسالانه "باربد" به صورت رسمی منتشرشده و علاقه‌مندان در چهار رده سنی می‌توانند آثار خود را تا ۳۰ دی‌ماه به دبیرخانه جشنواره و آدرس موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب خیابان رحمت آباد کوچه ٢٦ ساختمان سحر؛ ارسال کنند.

شورای بازبینی نتایج خود را ۷ بهمن ماه اعلام خواهند کرد و راه‌یافتگان به مرحله نهایی، ۵ و ۶ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌روند.

الهه بهرامی