سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی "آثار حجم" با نمایش آثار سرامیکی درنا ابیاک و جمعی از شاگردانش امروز ۲۹ مهرماه در خانه هنر آمل افتتاح می‌شود.

درنا ابیاک، متولد ١٣٦٥ آمل و فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی دانشگاه فردوسی مشهد و ادبیات نمایشی اراک است. وی عضو انجمن سفال و سرامیک است و از سال ۱۳۷۶ تاکنون در  نمایشگاه‌های نقاشی، مجسمه، سفال و سرامیک شرکت داشته است. همچنین نمایشگاه‌هایی چون: بینال سفال و سرامیک، موزه امام علی ١٣٨٩، احیای انسانیت مصر ٢٠١٨، امید زنانه ایتالیا ٢٠١٨،  زنان سرامیست تفلیس ٢٠١٧ و  هنر شرق استانبول ٢٠١٧ در رزومه هنری وی دیده می‌شود. درنا ابیاک در سال ۲۰۱۸ عضو انجمن سرامیک پاندورای ایتالیا شده است.

ابیاک درباره برگزاری نمایشگاه گروهی آثار حجم خود و شاگردانش به هنرآنلاین گفت: می‌دانیم مرزهای هنر همواره پر مناقشه بوده‌اند. یکی از بحث‌برانگیزترین آن‌ها مرز هنر سرامیک است که سال‌هاست درباره آن میان منتقدان، بین دو مفهوم توجه به اصل کاربردی و غیرکاربردی، بحث و نظرات متفاوتی در جریان است.

ابیاک افزود: ده سالی است که در زادگاهم آمل و در آموزشگاه خصوصی‌ام سرامیک تدریس می‌کنم و در حقیقت به تدریس مفاهیم هنری که بعد از دهه ٦٠ میلادی به ظهور رسیدند، می‌پردازم.

وی در مورد اصول و مصالح و نیز هدف هنر خود گفت: متریال عملی شاخص در سرامیک است. متریالی از جنس زمین و ترکیب آن با بازیافت‌های سلولزی دورریختنی است. هدف ما ساخت سرامیک‌های سبک‌تر و سازگار با محیط‌زیست است. سرامیست‌ها بسته به گرایش fine craft دست به تجربه‌آموزی می‌زنند.

درنا ابیاک

ابیاک اذعان داشت: Fine craft به حیطه‌ای از هنر اطلاق می‌شود که هنرمند با به کار گیری مهارت‌ها و تکنیک‌های صنایع دستی و نگاهی متأثر از زمان خود، دست به خلق اثر هنری می‌زند. آنچه در این رویکرد بعد از تسلط به تکنیک حائز اهمیت است، ایده و بیان خلاقیت است.

لازم به یادآوری است در نمایشگاه آثار حجم، آثاری از درنا ابیاک، ملوک محسنیان، سمیه حامدی،  تکتم راعی، عسل امیربزرگی، طناز طباطبایی، آناهیتا دریاباری، آلیما کیا، آیدا امیرنیا، درین بابا نیا، کارین بابا نیا، میشا بابانیا، بهناز اسحق‌تبار، نازنین فخری طباطبایی، آذین عبدالهی، محمد حبیب‌زاده و فاطمه طالبی به نمایش  در آمده است.

ننمایشگاه گروهی آثار حجم تا 2 آبان ماه از ساعت 16 تا 19 در خانه هنر آمل واقع در آفتاب 31، کوچه شهید درزی 3، پلاک 35 میزبان هنر دوستان است.