سرویس استان‌های هنرآنلاین: برپایی نمایشگاه "مشتاقان حافظ" با حضور چهره‌های نامدار خوشنویسی کشور در نگارخانه وصال بهانه‌ای شده تا این گروه از اساتید بخشی از تجارب ارزنده و دانش ارزشمند خود در حوزه خوشنویسی را به هنرمندان  و خوشنویسان شیرازی در قالب کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های صمیمانه انتقال دهند.

بر همین اساس در کارگاهی که توسط علی شیرازی در نگارخانه وصال برپا شد، این خوشنویس پیشکسوت به بیان برخی نظرات و تجارب خود در حوزه خوشنویسی و هنرهای مدرن پرداخت و گفت: هنرهای مدرن، هنرهای فردی و شخصی هستند به طوری که اگر هنرمند نقاشی اثری را بیافریند و ما اثری مانند و یا نزدیک به آن را خلق کنیم که حتی نقاشی آن را در ذهن مخاطب تداعی کند، این اثر از فردیت خودش خارج شده و هنر نیست بلکه تقلیدی است از کار یک هنرمند دیگر و هنر اصلی را او به خرج داده است نه ما؛ این در حالی است که هنرهای ملی و سنتی ما ادامه دهنده یک راه و جریان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصور برخی افراد در زمینه ابداع خطوط جدید در هنر خوشنویسی گفت: برای تبیین این که هر ابداعی در حوزه خوشنویسی الزاماً به معنای ابداع یک نوع خط جدید نیست، مثالی در خصوص سیر تطور و تکمیل زبان‌های مختلف را مطرح می‌کنم. همان‌طور که همه می‌دانیم زبان مجموعه‌ای از الفاظ، واژه‌ها، آواها و قاعده‌ها است که در طول هزاران سال شکل می‌گیرد و یک شب و ناگهانی به وجود نمی‌آید، خطوط هم از همین اصل پیروی می‌کنند و امکان ابداع ناگهانی آن‌ها وجود ندارد. در واقع خطوطی که برخی از هنرمندان خوشنویس ابداع می‌کنند در دسته‌بندی "تایپوگرافی یا طراحی حروف" قرار می‌گیرند، نه این که خط جدیدی را ابداع کرده باشند.

این هنرمند پیشکسوت با تأکید بر این که خوشنویسی تاریخ و پیشینه دارد، ابراز داشت: مبدأ تاریخی برخی خطوط را نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد و شروع آن‌ها معلوم نیست، کما این که نمی‌دانیم نقطه شروع خط نستعلیق چه زمانی بوده و از کی این خط به وجود آمده، آنچه هم مطرح می‌شود عمدتاً گمانه‌زنی‌ها و تقریب‌هایی است که عنوان می‌شود.

استاد شیرازی با بیان این که خط به مرور به وجود می‌آید و نتیجه فعالیت‌های مشترک یک قوم در طول تاریخ است، گفت: خط بر خلاف نقاشی، متعلق یک نفر نیست، خوشنویسی در واقع ادامه دادن راه بزرگانی مانند میرعلی، میرعماد، کلهر و میرزا غلامرضا است و من معتقدم این تفاوت هنر ملی و سنتی با هنر مدرن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است، نمایشگاه "مشتاقان حافظ" با بیش از ٩٠ اثر از استاد علی شیرازی، استاد مجتبی ملک‌زاده و جمعی خوشنویسان استان  و جنوب کشور تا ٢٦ مهرماه جاری برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار  به نگارخانه وصال واقع در انقلاب مراجعه کنند.

در این نمایشگاه آثاری به صورت سیاه مشق، قطعه و چلیپا و در سبک‌هایی همچون صفویه و قاجاریه در معرض دید مخاطبان قرار دارد.

 

الهه بهرامی