سرویس استان‌های هنرآنلاین: دکتر محمود شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مازندران با اعضای انجمن موسیقی آمل دیدار کرد. در این جلسه راجع به پاره‌ای از مشکلات در حوزه موسیقی شهرستان گفتگو شد و انجمن موسیقی خواسته‌های خود را مطرح کرد.

فرزاد زاهدی، محسن رضایی، نیما روحی و محسن مرعشی از اعضای انجمن موسیقی حاضر در این جلسه بودند.

جلسه با خیر مقدم امیرنیا، ریاست فرهنگ و هنر آمل و قدردانی وی از مدیرکل، به سبب دومین حضور خود طی سه روز اخیر در جمع هنرمندان آمل آغاز شد.

مرعشی عضو انجمن موسیقی در این باره توضیحاتی ارائه کرد. او در این جلسه گفت: من به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی موسیقی آمل، از پیگیری مجدانه مدیرکل محترم و نیز همراهی ریاست ارشاد شهرستان سپاسگزارم.

ما پس از نشستی که با خانواده موسیقی آمل داشتیم، مشکلات موجود در حیطه موسیقی شهرستان را جمع بندی کرده و امروز خدمت جناب دکتر شالویی مطرح  کردیم و ایشان هم قول پیگیری تا حصول نتیجه را داده‌اند.

وی افزود:یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز ما، احساس نیاز به حضور یک نماینده از انجمن آمل در انجمن موسیقی استان است. کاری که با توجه به جایگاه موسیقی کهن‌ترین شهر مازندران، از سال‌ها قبل باید انجام می‌شد.

هنرمند آملی تصریح کرد: آمل در قلب مازندران و شاهراه حیاتی استان است. شهر هنر و اسطوره‌هاست. مشاهیر و هنرمندان آملی، در کشور و حتی در سطوح بین‌المللی مطرح هستند و این جایگاه ویژه آمل، نگاهی ویژه را نیز از سمت مسئولان می‌طلبد.

محسن مرعشی اذعان داشت: ما نیاز به شفاف‌سازی فعالیت انجمن استان تا به امروز داریم، اینکه چه گامی در جهت بهبود وضعیت موسیقی شهرستان ما انجام‌گرفته است. چطور ممکن است شهری با این‌همه خروجی موسیقی در سطح کشور، نماینده‌ای منتخب اهالی موسیقی، در استان نداشته باشد؟ آمار اجرای بیشترین و پرمخاطب‌ترین کنسرت‌ها از این شهر گزارش می‌شود و این علاقه‌مندی شهروندان فهیم آملی، نشان از روحیه هنری آملی‌ها دارد.

عضو انجمن موسیقی آمل ادامه داد: ما از اواخر دوره حضور جناب دکتر جاودانی در سمت مدیرکل، تقاضای ایجاد امکان دریافت مجوز هنرمندان بومی در همه ژانرهای موسیقی در شهرستان را داشته‌ایم که تا امروز، بخشی از خواسته ما محقق شده است، اما جهت تسهیل شرایط اجراهای کنسرت هنرمندان شهر، نیاز به این داریم که همه خواسته‌هایمان در این مورد به نتیجه برسد که خوشبختانه مدیرکل محترم نهایت همکاری با ما و حمایت از ما را دارند و این سبب دلگرمی است.

مرعشی عدم اجرای قوانین  کنسرت بانوان و خیابانی مطابق با بخشنامه‌های وزارت ارشاد را از دیگر معضلات شهرستان دانست و گفت: وقتی به فرمایش رهبری؛ فصل الخطاب قانون است، چطور برخی از مسئولان در شهرها قوانین را زیر پا گذاشته و تفکرات خود را محور قرار می‌دهند؟ مطابق با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران، اجرای کنسرت بانوان و یا اجرای موسیقی خیابانی با شرایط قانونی هیچ منعی ندارد و این اتفاق در شهر همسایه ما، یعنی تهران و نیز بسیاری از شهرستان‌ها انجام می‌پذیرد. اما متأسفانه برخی تفکرات، هوای هنری شهرمان را سنگین کرده است و خاطر شهروندان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر را آزرده ساخته است که امیدواریم با رعایت و احترام به قانون و همراهی مسئولان ذی‌ربط، خصوصاً امام جمعه محترم و فرماندار گرامی، این معضلات حل شود.

فرزاد زاهدی از دیگر اعضای انجمن موسیقی شهرستان آمل، درخواست حمایت مالی از اداره کل برای کمک به کنسرت‌های بومی و برگزاری مراسم بزرگداشت پیشکسوتان و نیز اولویت سالن اداره ارشاد برای اهالی موسیقی را مطرح کرد.

زاهدی گفت:ما نیاز به صدور کارت عضویت مورد تائید اداره کل برای اعضای انجمن  موسیقی شهرستان، جهت وجاهت قانونی بیشتر و نظارت بهتر داریم.

آمل

محسن رضایی مسئول تشکیل کارگروه‌های موسیقی نیز ضمن اظهارنظر راجع به انتخاب و انتصاب کارگروه‌های موسیقی توسط انجمن، پیگیری کارت تدریس را جهت سروسامان دادن به وضعیت آموزش موسیقی خواستار شد.

رضایی در ادامه گفت: ما علیرغم میل باطنی، مجبوریم  جریمه‌هایی را برای مدیران مؤسسات و آموزشگاه‌هایی که با انجمن تعامل ندارند، اتخاذ کنیم و البته این موضوع باید با حمایت اداره کل  باشد.

نیما روحی نائب رئیس انجمن موسیقی یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان بومی را بیان کرد و آن، بهبود شرایط مالی حمایت از کنسرت‌های هنرمندان بومی بوده است.

روحی در این باره اظهار داشت:با توجه به درآمد و فروش خوب و کم دردسر کنسرت‌های غیربومی، مبلغی از محل درآمد این کنسرت‌ها  برای حمایت از گروه‌های بومی که غالباً اسپانسری ندارند، با حمایت اداره کل اختصاص داده شود.

وی افزود: اینکه هنرمند بومی به دلیل عدم استقبال مخاطب عام و نبود توجیه اقتصادی، قید اجرای کنسرت را بزند، بدترین ضربه به هنر موسیقی شهر است که قطعاً دود آن به چشم هنرمندان و هنر کشور خواهد رفت.

مجید راعی، کارشناس هنری ارشاد،  ضمن تشریح مشکلات اخذ  مجوز بخش موسیقی مؤسسات،  خواستار اصلاح این روند اداری شد.

راعی تصریح کرد: هر موسسه برای بخش آموزش موسیقی، نیاز به معرفی یک مدیر موسیقی دارد. مشکل اینجاست که مراحل دریافت مجوز برای مدیر بخش موسیقی، همان مراحلی است که شخص برای دریافت مجوز موسسه اقدام می‌کند.

طبیعتاً کسی که  چنین  مراحلی را می‌گذراند، ترجیح می‌دهد خود موسسه‌ای داشته باشد تا اینکه بخواهد کارمند موسسه‌ای باشد.

در پایان نیز دکتر شالویی، ضمن صحبت‌هایی مبنی بر دغدغه خود جهت تلاش در رفع مشکلات خانواده موسیقی آمل، با تصریح این موضوع که برخی از مسائل مطرح شده، مشکل مشترک سایر شهرستان‌های استان نیز است، قول  پیگیری موارد ذکر شده را داد.

مدیر کل در پاسخ به پرسش انجمن بابت تعیین یک بازه زمانی جهت محقق شدن حمایت‌های اداره کل، برخی از موارد را مستلزم برگزاری جلسات با نهادهای دیگر و صرف وقت دانست.