سرویس استان‌های هنرآنلاین: در آستانه یادروز حافظ و همایش انجمن ترویج زبان و ادبیان فارسی استادان مدعو به این دو مراسم از سراسر جهان، شامگاه سه‌شنبه در موزه نارنجستان قوام شرکت کردند و از علاقه‌ خود به شیراز، حافظ و سعدی و نیز وضعیت مطالعه در کشور‌هایشان سخن گفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم نوید برگزاری هفته سعدی و هفته حافظ را در سال آینده به علاقه‌مندان به ادبیات فارسی داد.

صابر سهرابی با اشاره به جایگاه والای دو شاعر گرانقدر ادب فارسی که موطنشان در شیراز است، از ظرفیت‌های بسیاری که به واسطه این دو چهره فرهنگی و ادبی برای شیراز و فارس پدید می‌آید، سخن گفت.

همچنین رئیس مرکز حافظ شناسی در این مراسم، از حضور استادان برجسته از سراسر جهان به یاد و برای حافظ، قدردانی کرد.

کاووس حسنلی درباره تجربه کتابخوانی در ایران بیان داشت: وضعیت مطالعه در حوزه ادبی نامطلوب است و این موضوع از شمارگان کتاب‌ها دریافت می‌شود.

وی افزود: گرچه دل‌خوش داشته‌ایم که گروهی به صورت الکترونیکی کتاب بخوانند، اما نسل کتابخوان گذشته را از دست داده‌ایم.

در ادامه، پروفسور سید عین‌الحسن از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی از علاقه خود به شیراز سخن گفت.

فارس

وی با اشاره به تأثیر حضور انگلستان طی 200 سال گذشته در این کشور بیان داشت: دویست سال پیش صورت حال ما چیز دیگری بود، از زمانی که انگلیس‌ها به هند آمدند کتابخانه‌های ما را ضعیف کردند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: گرچه دچار چنین فقدانی شدیم، به قول مولانا که می‌گوید ما ز قرآن مغز را برداشتیم/ پوست را نزد سگان انداختیم، مغز کلام را برگرفته‌ایم و استخوان آن را برای سگان می‌اندازیم.

پروفسور عین‌الحسن بیان کرد: ما برای ایرانیان و متخصصان حافظ احترام بسیاری قائل هستیم.

وی با اشاره به شرح‌های بسیاری که همه ساله درباره حافظ در ایران نوشته می‌شود، درخواست کرد شمارگانی از کتاب‌هایی که همه ساله درباره حافظ به چاپ می‌رسد به دانشگاه جواهر لعل نهرو فرستاده شود.

همچنین آذرمیدخت صفوی استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه جانپور هند نیز با بیان اینکه در شیراز بودن همیشه رویای ماست، افزود: شیراز نه تنها برای ما که ادبیات فارسی می‌خوانیم، بلکه برای همه هندیان اهمیتی ویژه دارد.

وی ابراز داشت: دو شخصیت بزرگ سعدی و حافظ در هند شناخته شده هستند و ما در دبستان سعدی را آموزش می‌دهیم و خود، به حافظ تفأل می‌زنیم.

پروفسور صفوی ادامه داد: مقام شیراز برای ما تا بدان جاست که برخی شهرهای هند را با نام شیراز هند می‌خوانند از جمله جانپور.

این حافظ پژوه ابراز داشت: هر وقت به شیراز می‌آیم ساعاتی را خاموش در حافظیه می‌نشینم و با حافظ سخن می‌گویم و از درک وجود او احساس خوشبختی می‌کنم.

فارس

 ادبیات فارسی دارنده بهترین آرمان‌های انسانی است

وی ادبیات فارسی را دارنده بهترین آرمان‌های انسانی دانست و گفت: وقتی حافظ می‌خوانم از جهان چیزهای دیگری درک می‌کنم.

این استاد دانشگاه همچنین درباره وضعیت کتابخوانی در هند گفت: وضعیت کتابخوانی در سراسر جهان نامطلوب است؛ زیرا کتاب‌های الکترونیکی باعث رانده شدن کتاب‌های کاغذی شده است.

صفوی ادامه داد: آن‌ها که ادبیات می‌خوانند و شعر می‌دانند، حتماً حافظ را در کنار خود دارند و هرگاه این کتاب را باز می‌کنند که به آن‌ها یادآوری می‌کند این نیز بگذرد.

همچنین ابوالکلام سرکار، استاد ادبیات فارسی از کشور بنگلادش در این ضیافت گفت: در منبرهای بنگلادش پس از قرآن و حدیث پیامبر (ص) از سعدی نقل سخن می‌کنند.

وی بیان داشت: برخی در کشور ما آرزو دارند به سرزمین پاک سعدی قدم بگذارند، مانند کسانی که دوست دارند به سرزمین مقدس بروند.

این استاد دانشگاه همچنین وضعیت مطالعه را در این کشور مطلوب خواند و گفت: پیش از این تعداد کتابخانه‌ها در بنگلادش بسیار کم بود اما دولت همه چیز را الکترونیکی کرد و دستور داد در همه جا کتابخانه احداث کنند.

سرکار افزود: از دبستان تا دانشگاه، حتی در بانک‌ها و دیگر ادارات بر اساس قانون باید کتابخانه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: رشته کتابداری و اطلاع رسانی نیز در این کشور راه‌اندازی شده است و روند گرایش مردم به کتاب‌های الکترونیکی هنوز جامعه را احاطه نکرده و همه از جمله کودکان نیز به کتابخوانی علاقه دارند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه در بنگلادش هزار دانشجوی ادبیات فارسی مشغول تحصیل‌اند، گفت: گرچه این تعداد روز به روز در حال افزایش است، با کاهش کیفیت نیز مواجهیم و امیدواریم زودتر این مسئله را حل کنیم.

استاد نصیب گویوشف از دانشگاه باکو آذربایجان، با اشاره به تأثیر بی بدیل شیراز بر تاریخ ایران، گفت: این شهر ویژگی‌هایی خدادادی دارد، ازجمله آب و هوایی نیکو که بر روند شاعرانگی نیز تأثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: با خواندن حافظ از تعلقات این جهانی رها می‌شویم و دنیای مصرف‌گرای امروز را که فاقد جنبه‌های معنوی و روحی است، طرد می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت ناگوار کتابخوانی در همه جهان، اضافه کرد: با وجود این، تا آدمی زنده است کتاب نیز پا برجاست.

فارس

بیست و دومین مراسم یادروز حافظ همزمان با سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی از 18 تا 20 مهر در شیراز برگزار می‌شود.

از جمله اهداف همزمانی این دو رویداد بازشناسی مطالعات حافظ شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و آشنایی پژوهشگران با پژوهش‌های جدید دیگران در گستره زبان و ادب فارسی، گفت‌وگو، تبادل‌نظر و انتقال تجربه میان استادان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف‌اندیشی در پژوهش‌های فرهنگی، علمی و ادبی عنوان شده است.

حدود صد نفر از این استادان و پژوهشگران طی این سه روز در شیراز سخنرانی خواهند کرد که برخی از آنان عبارت‌اند از: دکتر نوش آفرین انصاری، دکتر مهدی زرقانی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر تقی پورنامداریان، دکتر پروین سلاجقه، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر نصرت الله ضرغام، دکتر محمدجعفر یاحقی و ... .

مهمانان خارجی این مراسم نیز از کشورهای بوسنی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، ترکیه و هند در شیراز حضور یافته‌اند.

الهه بهرامی