سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این مراسم که در پست مرکزی استان فارس برگزار شد، مهدی امید بخش ضمن گرامیداشت روز جهانی پست و روز جهانی کودک گفت: یکی از رسالت‌های مهم اداره کل و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج کتاب و کتابخوانی است که یکی از گزینه‌های این امر معرفی پایتخت کتاب ایران است که تمام تلاش ما بر این بوده که در موضوع ترویج کتاب بر اساس رویکرد شهروندمحوری اجرایی شود؛ لذا با برنامه‌ریزی از ابتدای سال جاری تا انتهای سال ۹۷ در قالب یک گزارش کامل به دبیرخانه پایتخت کتاب ایران ارسال می‌کنیم تا پایتختی کتاب شیراز با توجه به جایگاه ادبی و فرهنگی این شهر داشته باشیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در خصوص شهروندمحوری افزود: در راستای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس ایجاد دبیرخانه شبکه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب را راه‌اندازی کرده که هفته گذشته شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: تا پایان فصل پاییز تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی شیراز با آثاری از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه مجهز می‌شوند، بنابر این با این نیت هم امروز در میان نامه رسانان قرار گرفتیم تا این امانت‌داران مردم را به این شبکه بپیوندیم.

معاون فرهنگی ارشاد فارس تصریح کرد: چه امانتی بالاتر از کتاب که بتواند سهم و جایگاه خود را داشته باشد، بنابراین امیدواریم به تعهدی که اداره کل فرهنگ و ارشاد دارد کتاب‌هایی به نامه‌رسانان اهدا کنیم که حین انجام وظیفه هم کتاب بخوانند و هم به شهروندان اهدا کنند.

امیدبخش از راه‌اندازی شبکه تاکسی رانان، رستوران و کودکان دوستدار کتاب هم خبر داد و افزود: در هفته آینده شبکه صنعتگران راه‌اندازی می‌شود و در ادامه برنامه‌ریزی کردیم که صنوف مختلف هم به این شبکه بپیوندند که امیدواریم بر این اساس بتوانیم پایتختی کتاب را در سال ۹۸ برای شیراز به ارمغان بیاوریم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با توجه به برپایی نمایشگاه کتاب استان فارس که از ۳ تا ۸ آذرماه برگزار خواهد شد، اعلام کرد: امسال این نمایشگاه متفاوت از دوره‌های پیشین برگزار می‌شود زیرا معتقد نیستیم ناشران زیادی حضور داشته باشند چراکه ناشران با تازه‌های نشری که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند به این نمایشگاه بیایند.

وی عنوان کرد: گرچه مشکل کاغذ گریبان ناشران را گرفته، اما استقبال ناشران از نمایشگاه کم نشده است.

در ادامه معاون فنی اداره کل پست استان فارس هم گفت: در آستانه هفته پست و ۱۷ مهر، روز جهانی پست قسمتی از برنامه‌های ما هم با حوزه کتابخوانی و فرهنگ آمیخته شده است.

روح‌الله عباسی با بیان اینکه در بین ادارات فارس، پست بهترین کتابخانه را دارد که حدود ۸هزار جلد کتاب در این کتابخانه است، افزود:  تلاش ما حفظ ارتباط با اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس بوده که بر این اساس افزون بر نامه‌رسانان کل شبکه پستی می‌تواند عضو شبکه دوستداران کتاب باشند.

وی با این وجود تأکید کرد: امانت دادن کتاب به صورت پستی می‌تواند از سوی ما انجام گیرد و این امکان وجود دارد که در زمینه امانت کتاب کارهای مشترکی انجام گیرد.

از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یکصد جلد کتاب به کتابخانه اداره کل پست استان اختصاص یافت.

 

الهه بهرامی