سرویس استان‌های هنرآنلاین: در نشستی که با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز و مهدی امید بخش معاون فرهنگی و مهدی رنجبر معاون هنری سینمایی ارشاد فارس برگزار شد؛ آمار آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و در راستای کاهش آمار برای رسیدن به وضعیت مطلوب بحث و برسی صورت گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست گفت: دستگاه‌های فرهنگی با همراهی در ریشه‌یابی و کارشناسی در این حوزه در کنار سهمی که دانشگاه دارد؛ باید مطالعات وسیع و گسترده‌ای در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان صورت دهند. همچنین باید به بافت اجتماعی و فرهنگی که استان دارد، توجه کنیم. از این بابت می‌توان بر اساس یافته‌ها و نتایجی که حاصل می‌شود، تصمیماتی را اتخاذ کرد که شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

صابر سهرابی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و قرآنی نهاد انسان و جامعه را به سمت دوری کردن از ورود به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های احتمالی می‌کند، افزود: شهرداری ١١ منطقه دارد که اجرای یک برنامه هم‌زمان در این ١١ منطقه می‌تواند آثار و نتایج خوبی داشته باشد. همچنین، اختصاص یک سانس سینما به کودکان مناطق محروم شیراز از جمله پیشنهاداتی بود که از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مطرح شد.

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم گفت: یکی از معضلات امروز مهاجرت از روستا به شهر است. در جوامع غربی موانع متعددی وجود دارد و روستایی راحت به شهر نمی‌رسد اما این مسیر در ایران هموار است و یک روستایی بسیار راحت به شهر مهاجرت می‌کند و با توجه به امکاناتی که در روستا داشته و در حال حاضر می‌خواهد خود را با شهر تطبیق دهد لذا به حاشیه شهر کشیده می‌شود و منشأ خیلی از مشکلات می‌شود.

وی افزود: باید بتوانیم برنامه‌هایی از جمله نمایش‌ها و کنسرت‌های خیابانی در محلات مختلف شیراز برگزار کنیم.

مهدی امیدبخش گفت: در هفته کتاب تفاهم‌نامه‌ای با کتابخانه‌ها امضا کردیم تا کتاب را در اختیار مدارسی قرار دهیم که در حاشیه شیراز قرار دارند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: تأثیرگذاری برنامه‌هایی که می‌تواند با همکاری اداره ارشاد و اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی برگزار شود هر چقدر رنگ و بوی شهروند محوری داشته باشد، بیشتر خواهد بود.

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در مدارس مناطق محروم و حاشیه‌ای، موسیقی خیابانی و پخش فیلم هم‌زمان با سینماها در پارک‌ها و... از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست مطرح شد.

دکتر یوسف آفرینی، رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز نیز در این در نشست گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی آمار خوبی نیست اما امید داریم با کمک هم آمار را کاهش دهیم و از وضعیت نامطلوب با وضعیت مطلوب برسیم.

وی افزود: می‌بایست روش‌های علمی را جایگزین شیوه‌های سنتی مقابله با آسیب‌های اجتماعی کنیم. آمار نشان می‌دهد درصد زیادی از بهبود یافتگان آسیب‌های اجتماعی که زمان زیاد و هزینه بالایی صرف بهبود آن‌ها شده به راحتی به شرایط پیشین مثلاً اعتیاد ریزش می‌کنند و انرژی و پول زیادی که برای آن‌ها هزینه شده از دست می‌رود. معتادان مواد مخدر بعد از ترک دچار افسردگی می‌شوند و اگر این افسردگی درمان نشود زمان زیادی پاک نخواهند ماند.

به گفته دکتر آفرینی، هنر باعث کاهش افسردگی بهبودیافتگان می‌شود. وی گفت: سایکودارم به عنوان یک روش درمان در برخی اختلالات روانی در دنیا کاربرد دارد. می‌توان فرصتی را فراهم کرد تا در این خصوص همایشی در شیراز برگزار شود.

آفرینی با اشاره به اینکه "اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی عملیاتی وارد میدان می‌شود و هیچ نهادی مثل این اداره با این آسیب‌ها به طور مستقیم در ارتباط نیست"، خاطرنشان کرد: ورود حوزه فرهنگ و هنر به مسئله آسیب‌های اجتماعی دستاوردهای بسیاری در کاهش آسیب‌های خواهد داشت.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش از "کارگاه‌های داستان نویسی خلاق برای کودکان کار و کودکان مناطق محروم" خبر داد و افزود: کارگاه داستان نویسی خلاق، فرصتی برای بالا بردن اعتماد به نفس و بروز خلاقیت برای کودکان کار است.

الهه بهرامی