سرویس استان‌های هنرآنلاین: سومین نشست دبیرخانه یادروز حافظ با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دکتر حسنلی مدیر مرکز حافظ شناسی در خصوص برگزاری یادمان حافظ در شیراز برگزار شد و سهرابی در این نشست با اشاره به طرح‌های تدوین شده در بحث گذر فرهنگ و هنر خاطر نشان کرد: اجرای این گذر در چند شهر پیش بینی شده است تا به اقتصاد هنر رونقی تازه دهد و همچنین برای هنرمندانی که در این مسیر فعالیت می‌کنند نیز وام‌هایی کم بهره در نظر گرفته شده است.

در این جلسه دکتر حسنلی دبیر علمی همایش و رئیس مرکز حافظ شناسی، صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اعضاء دبیرخانه علمی در استان، شامل دکتر کاووس حسنلی، دکتر اکبر صیاد کوه، دکتر غلامرضا کافی، دکتر رضایی و دکتر غلامرضا خوش اقبال سرپرست گروه فرهنگی و مدیر کل از گروه ستادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد و در ادامه با گزارشی از روند برنامه‌های علمی و اجرایی همایش و انجمن بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی در کشور ادامه یافت.

سهرابی ضمن قدردانی از همکاری مسئولان شهرداری گفت: شهرداری همکاری بسیار خوبی با این طرح داشته است و بنا داریم با دریافت یک ردیف بودجه مناسب برای رویداد ملی و بین‌المللی مربوط به هفته فرهنگی هنری حافظ و سعدی به رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بی‌تردید چنین رویدادی به رشد گردشگری شیراز در مهرماه و اردیبهشت که یکی از زیباترین فصل‌های شهر شیراز خواهد بود می‌انجامد و بدیهی است که حضور و رشد گردشگری نه تنها در بخش فرهنگ و هنر که در سایر بخش‌های اقتصادی شهر نیز مؤثر خواهد بود.

سهرابی در ادامه افزود: معتقدم تأثیر چند رویداد این‌چنینی به مراتب مؤثرتر از سیصد برنامه کم محتوا و کوچکی است که برگزار شود و در ادامه اظهار امیدواری کرد شاهد یکی از پربارترین هفته‌های برگزاری یادمان حافظ باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن قدردانی از زحمات شبانه‌روزی دبیرخانه علمی و همه اساتید و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی، اذعان داشت: ادبیات و فرهنگ در کشور ما بدون نام حافظ و سعدی و نشانه‌ای ادبی آن‌ها هویتی ناتمام خواهد داشت و نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که همیشه باید نگاه ما به این دو شاعر تأثیرگذار در ادبیات ایران و جهان را فقط در محدوده ایران دید و می‌بایست بستری فراهم کرد تا در فراسوی مرزها نیز پرچم رسالت ادبیات به اهتزاز درآید و نشان شیراز و استان فارس متجلی گردد.

صابر سهرابی افزود: از هر بعد که شیراز را بنگریم همین نشانه به چشم می‌آید البته که در شیراز و فارس دیگر بزرگانی چون روزبهان و بیضاوی و خواجو و مکتبی و وصال و دیگران هرکدام به تنهایی برای نشان  عزت و افتخار شیراز و فارس کافی و وافی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس خاطر نشان کرد: اداره کل حمایت صددرصدی خود را از این برنامه خواهد داشت و تالار حافظ این سه روز در اختیار است. دیگر اینکه اداره کل نامه اسکان هتل‌ها را برای همه میهمانان فراهم کرده و رزرو هتل‌ها انجام شده است، از سویی چاپ کتاب‌های همایش (چکیده مقالات و کتاب حافظ) را نیز بر عهده خواهد داشت.

دکتر حسنلی نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به مصوبات جلسه روز یکشنبه ١٤/٥/٩٧ در دفتر معاونت محترم گردشگری استانداری فارس بر لزوم مصوبات هفته فرهنگی و هنری حافظ تأکید شد، و امیدواریم در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ همراهی دیگر نهادها را به قوت شاهد باشیم. هر چند می‌طلبد که این جریان بزرگ را با نگاه ملی در استان در نظر داشته باشیم و همه ما در هر سطح و درجه‌ای آن را متعلق به خود دانسته و برای عزت و افتخار میهنمان ایران و فخر شهرمان شیراز کوشاتر باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس بیان داشت: مقدمات مذاکرات ثبت شدن هفته فرهنگ و هنری حافظ انجام پذیرفته است و در فرصت مغتنم این مهم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دنبال خواهد شد.

مدیر مرکز حافظ شناسی ضمن قدردانی از برنامه‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: آنچه شیراز را به شهری متفاوت و دیار فرهنگ و هنر و ادب ایران زمین بدل کرده است حضور ادیبان، پژوهشگران و اساتیدی است که بدون هیچ چشمداشت مالی در طی سال در این مسیر فعالیت می‌کنند و انتظاری که این فعالان در بحث فرهنگی و هنری از متولیان استان همانند استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای متولی دارند این است که در این مسیر یاری رسانند و موانع راه را مرتفع کنند.

دکتر کاووس حسنلی در ادامه افزود: برای بسیاری از پژوهشگران و اهالی فرهنگ و ادب بسیاری از برنامه‌ها نه منفعت مالی دارد و نه منفعت اعتباری چراکه این بزرگان در تمام سال در حال فعالیت و نوشتن و پژوهش هستند و آنچه باعث ایستادگی در این راه شده است، همانا عشقی است که به فرهنگ و هنر و شهر شیراز دارند و باعث دلگرمی است که شاهد حمایت و همراهی مدیرانی مؤثر حوزه فرهنگ باشیم .

رئیس مرکز حافظ شناسی بیان کرد: امسال به همت همه اساتید بخش زبان و ادبیات فارسی و جمع حاضر تمام توان و تلاش خود را مصروف هر چه بهتر برگزار شدن این همایش کرده‌اند و بدون هیچ چشم داشتی با عشق این جریان دنبال می‌شود. از سویی بیش از بیست نفر از دانشجویان دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه با این دبیرخانه چندین ماه است که در حال فعالیت هستند.

حسنلی با اشاره به اینکه برنامه امسال یاد روز حافظ با حضور بیش از پنجاه میهمانان خارجی از سراسر کشورهای دنیا و بیش از یکصدو شصت نفر از اساتید زبان و ادبیات فارسی سراسر ایران و از دانشگاه‌های معتبری برپا می‌شود؛ افزود: در این همایش بیش از یک هزار و سیصد مقاله به دبیرخانه ارسال شد که حدود سیصد مقاله علمی آن پذیرفته خواهد شد و مراسم افتتاحیه صبح روز هجدهم در مجتمع تفریحی فرهنگی دانشگاه شیراز خواهد بود و پانل‌های تخصصی ارائه مقالات و سخنرانی‌ها نیز در مجتمع کوی دانشگاه و این سه روز تا بیستم مهرماه است.

الهه بهرامی