به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، برنامه "خنیاگران سرزمین مادری" با تجلیل از استاد علی اکبرپور پیشکسوت موسیقی گیلان با هدف شناخت و بررسی موسیقی گیلان با حضور استادان و هنرمندان موسیقی پنجشنبه 15شهریور ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.

این برنامه با اجرای موسیقی گیلان در دو بخش و با تجلیل از استاد علی اکبرپور برگزار می‌شود.

علی اکبرپور آهنگساز، رهبر اکستر و نوازنده ویلن، زاده 9 فروردین 1313 در محله "سیاه اسطلخ" حوالی خشک‌بیجار گیلان است. او تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد و از سن نوجوانی در رادیو "بی سیم" رشت به اجرای ویلن پرداخت. وی نزد اساتیدی چون کیهان دیوان بیگی و رکن‌الدین نژند بهره‌ها برد و آثار فاخری به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده با غلامحسین بنان، ناصر مسعودی، فریدون پوررضا به یادگار گذاشت. وی بیش از 500 ترانه و قطعه باکلام و ده‌ها قطعه بی کلام آهنگسازی کرده‌است که از آن میان می توان به قطعه گیشه دمرده، میرزا کوچک خان ، تصنیف شهید وطن و تصنیف بلند آسمان اشاره کرد.

بخش اول اجرای موسیقی به شرق گیلان اختصاص دارد که توسط گروه دیلمون و هنرمندی صفر علی رمضانی و محمود فرخی نژاد اجرا می شود و در بخش دوم آرمین فریدی موسیقی تالش را اجرا می کند.

محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران هدف از اجرای برنامه خنیاگران سرزمین مادری را  مطالعه موسیقی اقوام در بافت فرهنگی اجتماعی آن دانست که در این خصوص با دو مقوله قوم و فرهنگ مواجه هستیم و در بطن آن پدیده ای به نام موسیقی شکل گرفته است که باتوجه به اینکه هر قومی ویژگی های فرهنگی خاصی مثل زبان، آیین، رسوم، موسیقی و ابزارهای موسیقیایی خودش را دارد.

برنامه خنیاگران سرزمین مادری به همت فرهنگسرای ارسباران و با محوریت موسیقی شناسی  اقوام ایرانی از سال 1395 نشست های خود را آغاز کرده و هرفصل  به یکی از اقوام ایرانی می پردازد.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر  با شماره ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس حاصل نمایند.