سرویس استان‌های هنرآنلاین: دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان فارس با حضور علی اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی این وزارتخانه، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس شامگاه سه شنبه افتتاح شد.

تلاش در مسیر افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی، هم افزایی و افزایش مشارکت نهادهای عمومی، غیردولتی و دولتی، ارتقای سطح آگاهی، معرفت، دانش و فرهنگی اسلامی ایرانی از اهداف این ستاد است.

تعیین خطی مشی و فراهم آوردن زمینه اجرایی طرح های کتابخوانی، اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی تعامل و همکاری با ارگان ها و نهادها مرتبط با اهداف ستاد، برنامه ریزی باری افزایش همکاری و مشاکت مادی و معنوی نهاد ها و مؤسسات عمومی و غیر دولتی، تهیه و تدوین ضوابط مربوط به تشویق، انتخاب، و معرفی و تقدیر از افراد و گروه های برگزیده ترویج کتابخوانی از مهمترین وظایف این ستاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این آیین گفت: در حالی که هنوز حتی فراخوان جشنواره پایتخت کتاب ایران اعلام نشده است، دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان فارس امروز رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

صابر سهرابی افزود: حسن دهقان به عنوان دبیر این ستاد در استان فارس انتخاب شده است که پیشنهادات، طرح ها و درخواست های ارسالی در زمینه ترویج کتابخوانی در استان فارس را پیگیری کرده و پرونده شیراز و سایر شهرهای متقاضی در جشنواره پایتخت کتاب را اماده سازی خواهند کرد.

وی گفت: این دبیرخانه همچنین در زمینه برگزاری «نخستین جشنواره روستاها و عشایر کتابخوان فارس»، «جام باشگاه های کتابخوانی» و «جشنواره مروجان کتابخوانی» نیز بسترهای لازم را فراهم خواهد کرد.

سهرابی تأکید کرد: ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان فارس، علاوه بر هدف گذاری بر روی شهر شیراز، شهرهای دیگری را به عنوان شهرهای هدف انتخاب و بر روی آنها برای حضور جدی در پنجمین جشنواره پایتخت کتاب ایران برنامه ریزی خواهد کرد.

حسن دهقان دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان فارس هم گفت: امسال از شهرستان استان فارس حداقل یک شهر و دو روستا به عنوان هدف انتخاب می شوند که دبیرخانه برای تکمیل پرونده پنجمین جشنواره پایتخت کتاب ایران در این اهداف حرکتی جدی را در پیش خواهد گرفت.

وی گفت: احکام اعضای ستاد هماهنگی به زودی ابلاغ می شود و موج گسترده ای در مسیر ترویج کتابخوانی در استان فارس و شهر شیراز به راه خواهد افتاد.

این فعال فرهنگی و رسانه ای تأکید کرد: شیراز امسال علاوه بر حرکت در کسیر کسب عنوان پایتختی کتاب، برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق ادبی جهان نیز تلاش می کند که این اتفاق می تواند به تحقق یکدیگر کمک کنند.

دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان فارس در طبقه فوقانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افتتاح شد.

الهه بهرامی