به گزارش هنرآنلاین، در این نشست انجمن‌های هنری استان سیستان و بلوچستان، مطالبی را درباره وضعیت هنری و نیازهای استان، بیان کردند.

سیدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری در این نشست گفت: خوشبختانه اخیرا نگاه به سرزمین آفتاب و امید، سیستان و بلوچستان، به خاطر حضور انسانیِ مردم استان، شکل گرفته است و با حضور و مشارکت مردم، تصویری از ظرفیت ها و توانمندی های استان ارایه شده است. بنابراین نکته مهمی است که احساس محرومیت در استان را به احساس استغنا تبدیل کنیم و سرمایه انسانی را غنیمت بدانیم.

معاون امور هنری ادامه داد: آموزش هنر، عرصه و مزیت نسبی است که دراستان سیستان و بلوچستان می تواند مورد توجه قرار گیرد و این سرمایه انسانی به موتور مولد برای توسعه حوزه های مختلف فرهنگ و هنر تبدیل شود.

حسین مسگرانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت هنری استان و اجراهای موسیقی، نمایش، نمایشگاه های تجسمی و آموزشگاه های هنری استان بیان کرد.

علی غیاثی ندوشن، مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از معاونت امور هنری به خاطر استقبال از جلسات و نشست ها با هنرمندان استان ها گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه جدی به تمرکززدایی دارد و نگاه ویژه ای به استان سیستان و بلوچستان دارد.

معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، رییس انجمن موسیقی استان، رییس انجمن هنرهای تجسمی زاهدان، معاون انجمن هنرهای نمایشی استان، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر، مدیر خانه هنرمندان و انجمن خوشنویسان زاهدان و مدیر کانون عکاسان استان در این نشست، مواردی را درباره برنامه های هنری و نیازهای هنری سیستان و بلوچستان بیان کردند.

حمایت از اجراهای عمومی تیاتر، اجرای آثاری از هنرمندان استان سیستان و بلوچستان در مرکز، تجهیزِ خانه هنرمندان استان، ثبت و ضبط آثار موسیقی استان، ایجاد فضایی برای تولید آثار هنری و آموزش پایدار هنر برای توسعه هنری استان و طرح هایی برای برگزاری جشنواره  های تیاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی از مواردی بود که مدیران هنری وانجمن های هنری استان سیستان وبلوچستان در این نشست، مطرح کردند.

شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر فرهنگی، هنری از استان های با هویت کشور است. دهه 70 اوج فعالیت های تیاتری استان بود که بعد در دهه 80 رکودی ایجاد شد اما خوشبختانه در چند سال اخیر تیاتر در این استان، فعال شده است.

کرمی ادامه داد: برنامه ما در اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری، پرهیز از جشنواره زدگی و حفظ جشنواره های موثر، است. بنابراین بهتر است اگر جشنواره ای در استان ضرورت دارد، طراحی شود و ابتدا در سطح استانی و منطقه ای فعالیت کند. ما از پلاتوها و اجراهای عمومی برای استان، حمایت می کنیم و معرفی و اجرای تیاترهای حرفه ای در شهرهای استان، می تواند مورد توجه قرار گیرد.

محمد اله یاری فومنی، مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی هنری نیز در این نشست گفت سرمایه گذاری و برنامه ریزی در زمینه آموزش هنر در استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت و شرایط استان، بسیار موثر است. 

علی ثابت نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در این نشست با اشاره به توانمندی استان سیستان و بلوچستان در حوزه موسیقی، بر ایجاد زمینه حضور هنرمندان و جوانان استان در جشنواره ها و رویدادهای ملی تاکید کرد.

هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی نیز با اشاره به هنرمندان شاخص استان سیستان و بلوچستان در حوزه هنرهای تجسمی، سفال کلپورگان را به عنوان ظرفیت و فرصت ارزشمندی خواند و بر توجه و حمایت از آن تاکید کرد.

احمد صدری، مشاور معاون امور هنری و رییس کمیته های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان نیز در این نشست بر ظرفیت های هنری بومی و فرهنگی استان، حوزه های هنری گوناگون و تمرکز بر تقویت و توسعه آنها تاکید کرد.