به گزارش هنرآنلاین، انجمن سینمای جوان شهرستان سنقرو کلیایی، از سی و یکم مردادماه تا نهم شهریور میزبان دومین دوره‌ کارگاه‌های سینمای حرفه‌ای خواهد بود. دوره‌‌ ده روزه‌ای که هفت روز آن به برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی و سه روز پایانی دوره به فیلم‌‌‌ٍسازی هنرجویان اختصاص دارد.

کیوان علیمحمدی، مجید برزگر، مهرداد اسکویی، فرشاد محمدی، کاظم بایرام‌بخش، سهراب نوربخش، امیر ادیب‌پرور، پژمان قربانی و سهیل شهبازلو اساتید دومین دوره‌ کارگاه سینمای حرفه‌ای هستند که به ترتیب هدایت کارگاه‌های "خلاقیت در کارگردانی"، "نوشتن برای فیلم کوتاه"، "ساخت فیلم مستند"، "مکاشفه‌ نور و تصویر"، "فیلم‌برداری زیر دریا"، "فیلم‌سازی دیجیتال" ، "نگاهی نو به تدوین" ، "آشنایی با استبلایزرها" و "بازاریابی و فروش فیلم" را بر عهده دارند.

بر این اساس با مهدی اصلانی؛ مسئول انجمن سینمای جوان سنقر درباره‌ چگونگی شکل گیری کارگاه سینمای حرفه‌ای در شهرستان سنقر گفت: همه‌چیز به زمستان ۹۴ برمی‌گردد که یک نمایشگاه عکس در سنقر برگزار کردم و با دوستان تازه‌ای آشنا شدم. این آشنایی و برگزاری انتخابات مجلس در اسفند همان سال، رهنمای من شد تا ایده‌ مسابقه‌ عکاسی از تبلیغات انتخابات در سنقر انجام شود. در اختتامیه‌ جشنواره‌ عکس، مسئول سینمای جوان کرمانشاه، یک نمایندگی برای سنقر در نظر گرفت و از من خواستند که مسئولیت سینمای جوان را بر عهده بگیرم.

وی ادامه داد: از ابتدای شکل‌گیری فعالیت سینمای جوان سنقر در آبان ۹۵، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی فکر کردم و این ایده را با دوستان سینمایی‌ام مطرح کردم. ایده‌ ابتدایی، برگزاری دوره‌های آموزشی دو روزه بود که هربار با دعوت یک استاد انجام می‌شد. وقتی این ایده را با دوستان بررسی کردیم به دلیل اینکه نمی‌خواستیم یک اتفاق باری به هرجهت شکل بگیرد و دیگر این‌که امکان بهره‌مندی از کارگاه‌های آموزشی برای تعداد بیشتری از علاقه‌مندان فراهم شود، تصمیم به برگزاری دوره‌ ده روزه‌ کارگاه گرفتیم.

اصلانی که تجربه‌ برگزاری نخستین دوره‌ کارگاه سینمای حرفه‌ای سنقر را پشت‌سر گذاشته؛ درباره‌ برگزاری دوره‌ دوم این کارگاه توضیح داد: برای برگزاری دوره‌ دوم، مسئله‌ مهم انتخاب شهر میزبان بود. ما در دوره‌ نخست یک اتفاق مهم را تجربه کردیم و آن حضور فیلم‌سازان علاقه‌مند از نقاط مختلف کشور بود و حتی از سلیمانیه‌ عراق هم شرکت‌کننده داشتیم. با این وجود، هیچ‌ یک از سازمان‌ها و ادارات دولتی یاری‌گرمان نشدند و هیچ کمک مالی دریافت نکردیم. در واقع کمک جدی که به ما شد، هم‌فکری و کوشش‌های دوستان‌مان برای برگزاری کارگاه بود و اسپانسری دوره را شرکت اطلس مدیای دوبی و شرکت تنگرام برعهده گرفتند.

عکاس و فیلم‌بردار جوان سینمای ایران ادامه داد: وقتی تصمیم گرفتیم که کارگاه را هربار در یک شهر برگزار کنیم، پیشنهاداتی دریافت کردیم اما متاسفانه شرایط میزبانی از نظر امکانات مالی، فضای برگزاری و نیروی انسانی فراهم نبود و به این نتیجه رسیدیم که سنقر همچنان میزبان دوره‌ دوم باشد. برنامه‌ جدی داریم که از سال دیگر، هربار یک شهر، میزبانی کارگاه را برعهده بگیرد و سنقر محل استقرار دبیرخانه‌ مرکزی باشد.

اصلانی درباره‌ میزان رضایت از برگزاری کارگاه گفت: رضایت ما از برگزاری کارگاه رضایت معنوی بود چرا که سود مالی نصیب ما نشد و ناچار به پرداخت هزینه بودیم اما همه‌چیز را رضایت هنرجویان جبران می‌کرد. ما به این باور رسیدیم که می‌توانیم یک  دوره‌ مفید با ضریب خطای پایین برگزار کنیم و شرایط به‌گونه‌ای محیا شود تا حاضران بیشترین بهره را از کارگاه‌ها داشته باشند و این مهمترین دستاورد ماست.

وی اضافه کرد: انرژی بسیاری صرف شد تا شرایط بهره‌وری بیشتر از فضای آموزش فراهم شود و تجهیزاتی محیا کنیم که دوستان بتوانند آن‌چه در کارگاه آموخته‌اند را در قالب ساخت فیلم‌های کوتاه تجربه کنند. وقتی عزیزانی هم‌چون جهانگیر میرشکاری و مصطفی خرقه‌پوش که از اساتید کارگاه بودند، از برگزاری کارگاه رضایت داشتند و آن را از بهترین دوره‌های برگزار شده می دانستند، خستگی از تن‌مان رفت.

زانا محمد غریب یکی از فیلم‌سازان حاضر در دوره‌ نخست کارگاه که از سلیمانیه‌ عراق به سنقر سفر کرده بود، درباره‌ی کارگاه گفت: تجربه‌ بسیار لذت‌بخشی بود که فکر می‌کنم چیزهای بسیاری به من آموخت و اگر شرایط فراهم باشد، در دوره‌ پیش‌رو نیز حاضر خواهم بود. دوره‌ای که سال گذشته برگزار شد، بسیار دوره‌ی جامعی بود و اساتید حاضر در کارگاه، کسانی بودند که توانستند تجربه‌های گران‌قدرشان را در اختیار ما بگذارند.

این فیلم‌ساز اهل کردستان عراق ادامه داد: از جذابیت‌های این کارگاه، فراهم بودن فرصتی برای فیلم‌سازی بود که امکان یک تجربه‌ی عملی را فراهم آورد. امیدوارم برنامه‌ریزی دوره‌  پیش‌رو به گونه‌ای باشد تا حاضران در کارگاه پیش از آغاز دوره به ایده‌های‌شان برای ساخت فیلم فکر کنند تا خروجی کارگاه، فیلم‌های به مراتب بهتری باشد.

محمد غریب که تجربه‌ ساخت فیلم‌های مستند و کوتاه بسیاری را در کارنامه دارد،  بر این باور است که کارگاه  سینمای حرفه‌ای او را فیلم‌ساز بهتری کرده و توضیح می‌دهد: کامیابی در سینما در گروی یاد گرفتن است و اگر آموختن را از خودتان دریغ کنید، نمی‌توانید اثری بهتر از آن‌چه دیروز ساخته بودید، ارائه کنید. حضور در این کارگاه، چیزهایی درباره‌ حوزه‌های مختلف به ویژه نویسندگی، کارگردانی و فیلم‌برداری به من آموخت که رهنمای من در ادامه‌ی فعالیت سینمایی‌ام شدند.

عاطفه کریم‌زاده، فیلم‌ساز تبریزی نیز درباره‌ کارگاه فیلم‌سازی حرفه‌ای، گفت: این کارگاه گام مهمی برای آشنایی عملی من با فضای فیلم‌سازی بود. من دانشجوی سینما هستم و این فضا را می‌شناختم اما حضور در کارگاه سینمای حرفه‌ای، آشنایی با اساتید و دوستانی که از سراسر ایران، گردهم آمده بودند؛ تجربه‌ منحصر به‌فردی بود.

وی تاکید کرد: آنچه آموختیم فقط به روزهای برگزاری کارگاه محدود نشد و آشنایی با برگزار کنندگان و حاضران، به شکل گیری جریانی کمک کرد که خوشبختانه تا به امروز ادامه دارد. من این روزها خودم را برای حضور در دوره‌ دوم آماده می‌کنم و به دوستان و هم‌دانشگاهی‌هایم توصیه کردم که اگر می‌خواهند، شکل حرفه‌ای سینما را در فضایی دوستانه و به شیوه‌ای عملی تجربه کنند، حضور در سنقر را از دست ندهند.

کریم‌زاده درباره‌ کیفیت آموزش‌های دوره‌ گذشته، توضیح داد: هر سینماگری بسته به چیزی که می‌داند و شیوه‌ای که دانسته‌هایش را ارائه می‌کند، نقاط ضعف و قوتی در تدریس دارد. برخی کلاس را آرام اداره می‌کنند و برخی هم شما را به فعالیت وامی‌دارند تا به اصطلاح کلاس اکتیو باشد اما مهم است که راهنمای کارگاه صادقانه با شما رفتار کند و تجربه‌های خود را در اختیارتان بگذارد که این ویژگی مهم کارگاه سینمای حرفه‌ای بود.

علی‌رضا ربیع مقدم، دیگر هنرجوی حاضر در دوره‌ نخست کارگاه گفت: کلیت ورکشاپ به نظرم مفید و کامل بود، هم اطلاعات خوبی را بدست ‌آوردیم و هم از تجربه‌های اساتید بهره بردیم. از طرف دیگر حضور در شهرستان سنقر به نوعی تجربه‌ای جذاب و ماجراجویانه بود.

وی ادامه داد: حضور در چنین دوره‌هایی نه فقط برای یادگرفتن، بلکه به دلیل امکان شکل‌گیری ارتباط  با دیگر فعالان عرصه  فیلم سازی؛ نکته‌ مهمی است که می‌تواند فیلم سازانی که در اغاز راه حرفه ای سینما هستند را در ادامه یاری دهد.

 دوره‌ی نخست کارگاه سینمای حرفه‌ای، شهریورماه سال ۹۶ و با حضور کامبوزیا پرتوی، تورج اصلانی، جهانگیر میرشکاری، ایرج رامین‌فر، نیکی کریمی، مصطفی خرقه‌پوش، سودابه خسروی، ساعد نیک‌ذات، سهراب نوربخش و کیوان علیمحمدی برگزار شده بود.