سرویس استان‌های هنرآنلاین: علیرغم اینکه پیش‌تر اعلام شده بود نشست خبری اولین جشنواره غیر رقابتی  بربت(عود)نوازی با حضور شهرام ناظری برگزار می‌شود، بهروزی نیا علت عدم حضور استاد را لغو پرواز او دانست و گفت: حضور این هنرمند آواز ایران اعتباری برای جشنواره است که متأسفانه به علت لغو پرواز از حضور او محرومیم.

وی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سفر به شهرهای مختلف بیشتر به شیراز آمده است، افزود: پتانسیل علاقه‌مندان به موسیقی و ساز بربت در شیراز بالاست و شرایطی فراهم شده که علاقه‌مندان زیادی به این ساز بپردازند زیرا در شهرهای دیگر کمتر این علاقه‌مندی دیده می‌شود بنابراین نیازی مطرح شد که در ایران جشنواره عود نوازی داشته باشیم.

بهروزی‌نیا که برای حضور در اولین جشنواره عود نوازی شیراز را برگزیده، عنوان کرد: ۲ هزار شب کنسرت در همه دنیا رفته‌ام و ترجیح دادم که افرادی که شناخته شده نیستد مطرح و آشنا شوند.

وی در ادامه پیرامون عدم رقابتی بودن این جشنواره موسیقی گفت: دور اول رقابتی نداریم و با مشورت صورت گرفته به این اکتفا شد که اول مشخص شود در ایران در کجا قرار گرفته‌ایم و شناسایی عودنوازان شود، سپس ارزیابی ظرفیت موجود عودساز و عود نواز مورد نظر است بدین خاطر جنبه رقابتی برداشته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: در این دوره از جشنواره عودنوازی از نیروهای جوان استفاده شده است و دو جوان اوایل کارشان و در سال‌های قبل رتبه کسب کرده‌اند حضور دارند.

این در حالی است که مجتبی احمدی، دبیر نخستین جشنواره بربت(عود) نوازی ایران با اعلام اینکه در کنار جشنواره نمایشگاهی از بهترین عودسازان کشور قرار دارد، گفت: ساخت ساز عود در ایران تاریخ زیادی ندارد و تعداد سازندگان آن الان زیاد شده و از تبریز، جنوب و شمال و مجموعاً از کل شهرهای ایران حضور دارند.

وی با این وجود افزود: احیای عود نوازی در ایران تاریخ زیادی ندارد و سعی شد از اقوامی که از عود به عنوان ساز محلی استفاده می‌شود به ویژه در جنوب کشور بهره گرفته شود.

2842928

این در حالی است که به گفته احمدی نوازندگانی در بخش سنتی حضور دارند و همچنین نوازندگانی که سبک آزاد دارند شرکت خواهند کرد.

دبیر جشنواره عودنوازی ایران همچنین اعلام کرد: در طول روزهای سوم و چهارم جشنواره ۲۰ اجرا دارد و از این تعداد  ۴ اجرا گروهی است و ۲ اجرا در سبک محلی، یک اجرا محلی قشقایی فارس و یک اجرا آزاد است.

 وی هدف این جشنواره را شناساندن این ساز در اجرا انواع و سبک‌های موسیقی عنوان کرد و افزود: از آنجا که در ایران تا قبل از تأسیس هنرستان موسیقی شناختی از ساز بربت(عود) نبود و بعد از این ساز یادشده احیا شد و بهروزی نیا و دیگر اساتید این ساز را گسترش و شاگردان را آموزش دادند و این به تولید نوازنده منجر شد.

احمدی یادآور شد: جشنواره جایی است برای ارائه تولید که بعد از سال‌ها ارائه‌ای از ساز ایرانی داشته باشیم‌ و راه درازی است که بتوانیم این سطح را به کشورهای عربی و ترکیه برسانیم.

وی در عین حال تصریح کرد: بیش از هزار نوازنده در فضای مجازی داریم که درحال آموزش دادن یا آموزش دیدن هستند در حالی که زمانی تعداد هنرمندان و علاقه‌مندان عودنوازی انگشت شمار بود.

به گفته دبیر نخستین جشنواره عودنوازی بعد از ورود اسلام، در ایران هیچ ساز فارسی به اندازه عود نیست که از آن یاد کرده باشند و با توجه به این پیشینه که در ادبیات ما است در پروسه زمانی از کشور ما حذف می‌شود اما به  نوعی ساز ملی ما با سابقه بسیار کهن است.

احمدی درخصوص اجراهای این جشنواره که به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری هنر شهر آفتاب روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۴ و ۵ مردادماه جاری برگزار می‌شود، اعلام کرد: اجراها از ساعت ۱۹ آغاز و هر اجراکننده ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت دارد به هنرنمایی بپردازد، این در حالی است که در این میان سازندگان عود به ارائه دست ساخته‌های خویش می‌پردازند.

این در حالی است که حسین بهروزی نیا روز ۷ مردادماه جاری یک کنسرت در شهرستان فسا به میزبانی تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند سپس در روز ۸ مرداد یک مستر کلاس برای علاقه‌مندان موسیقی در این شهرستان دارد.

جشنواره بربت(عود) نوازی و اولین نمایشگاه تخصصی بربت و عود ۳و ۴ مردادماه برگزار می‌شود.