به گزارش هنرآنلاین، با داوری پیام عزیزی، حسین رضایی‌نیا، صادق تعریف، عبدالرحمان غوثی و ملا دشتی قاسم علی؛ برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو" در شهر سنندج در استان کردستان معرفی شدند.

با داوری "پیام عزیزی" خواننده موسیقی عرفانی کشور، "حسین رضایی‌نیا" نوازنده باتجربه دف، "صادق تعریف" نوازنده دف و تنبک، "عبدالرحمان غوثی" نوازنده باتجربه دف و از فرزندان زنده‌یاد خلیفه "میرزا آغاغوثی" اسطوره مولودی‌خوانی کردستان و ایران و همچنین ملا "دشتی قاسم علی" مولودی‌خوان سرشناس اقلیم کردستان عراق برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو" در دو بخش گروه مولودی‌خوان و بخش تک مولودی‌خوان با حضور "جلال قلعه‌شاخانی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، "امین مرادی" رئیس حوزه هنری استان کردستان، اعضای هیئت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو"، "سامان احمدی" نماینده بنیاد امام رضا (ع) در استان کردستان، پیشکسوتان عرصه موسیقی عرفانی و مولودی‌خوانی کردستان، "زهرا زندی" دبیر اجرایی جشنواره، گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره و همچنین علاقه‌مندان به موسیقی آیینی و مولودی‌خوانی در سالن مجتمع فرهنگی ـ هنری فجر در شهر سنندج مرکز استان کردستان، معرفی شدند.

"پیام عزیزی" یکی از داوران جشنواره بین‌المللی مولودی‌خوانی "هه‌تاو" در این مراسم اختتامیه گفت: در این جشنواره، به همراه اساتید برجسته این حوزه، داوری این دوره از جشنواره بین‌المللی مولودی‌خوانی "هه‌تاو" را برعهده داشتیم.

وی با اشاره به اینکه هشت گروه و هشت تک‌خوان برگزیده شدند، اظهار داشت: به احترام مردم و تمام گروه‌ها و تک‌خوان‌های شرکت کننده، برگزیدگان در اختتامیه هم اجرا کردند.

این خواننده موسیقی عرفانی کشور با بیان اینکه همه کسانی که در این جشنواره شرکت کردند؛ صاحب سبک بودند، تأکید کرد: توانایی و خلاقیت زیادی در گروه‌های این جشنواره مشاهده کردیم و این گروه‌ها باید به کشورهایی دیگر بروند و خود را نشان دهند.

در این مراسم اختتامیه، گروه مولودی‌خوانی "نوای رحمت" به سرپرستی مسعود مرادی از سنندج رتبه اول، گروه مولودی‌خوانی "حزین" به سرپرستی وریا فرجی از سقز رتبه دوم و همچنین گروه مولودی‌خوانی "نوای قدسیان" به سرپرستی سید سوران حسینی از مریوان رتبه سوم چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی‌خوانی "هه‌تاو" را از آن خود کردند و از طرف اعضای هیئت داوران این جشنواره، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به آنان تعلق گرفت.

اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره؛ رتبه چهارم تا هشتم خود را به ترتیب به گروه مولودی‌خوانی "اخوان" به سرپرستی فواد زارعی از سنندج، گروه مولودی‌خوانی "انوار" به سرپرستی محمدفاروق دُرپور از خراسان رضوی، گروه مولودی‌خوانی "روجیار" به سرپرستی سهیل بهرامی از شهر پاوه در کرمانشاه، گروه مولودی‌خوانی "کمالات" به سرپرستی امیر ابراهیمیان از آذربایجان غربی و گروه مولودی‌خوانی "کارین" به سرپرستی پرویز مندمی از سنندج" را اعلام کردند که لوح تقدیر این دوره از جشنواره به آنان اهدا شد.

اعضای هیئت داوران چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو" همچنین در بخش تک مولودی‌خوانی حسین یوسف‌خانی از شهر بوکان در استان آذربایجان غربی را به عنوان نفر اول، عبدالسلام فاتحی از سنندج را به عنوان نفر دوم و فرید منصوری از سنندج را به عنوان نفر سوم این بخش از جشنواره معرفی کردند که لوح تقدیر و تندیس جشنواره به آنان تعلق گرفت.

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی‌خوانی «هه‌تاو» معرفی شدند 1

در این بخش از جشنواره نیز، مهران خالدی از سنندج، ابراهیم مشکدان از خراسان شمالی، امیر ملکی از سنندج، محمد سهیل میرکی از سنندج و پیام صفوتی از سنندج به ترتیب نفرات چهارم تا هشتم را از آن خود کردند که لوح تقدیر این دوره از جشنواره به آنان اهدا شد.

در بخش آرای مردمی چهارمین جشنواره مولودی‌خوانی "هه‌تاو" نیز از گروه مولودی‌خوانی "یاهو" از سنندج با 72/2 درصد آرا و یاسین محمدی به عنوان تک مولودی‌خوان برگزیده با 56/3 آرای مردمی تقدیر شد.

همچنین جایزه ویژه دبیر چهارمین جشنواره مولودی‌خوانی هه‌تاو جهت تحقق شعار امام رضا(ع)، اسوه اخلاق و گفتگو به گروه مولودی‌خوانی بیداد از خراسان شمالی و به ‌دلیل ترویج فرهنگ‌رضوی و توجه به تقریب مذاهب اسلامی و جوان بودن به گروه مولودی‌خوانی آیین از فارس اهدا شد.

در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو"، ماموستا "اقبال بهمنی" مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج گفت: مراسم مولودی خوانی را کُردها به خاطر حب و عشق به پیامبر (ص) پایه گذاری کرده و مؤسس آن بوده‌اند. در صدر اسلام، زمانی که پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شدند یاران و دوستداران آن حضرت، با نوای دف و شور و اشتیاق فراوان به استقبال ایشان رفتند. نوای "طلع البدر علینا" یادگار همان زمان هجرت پیامبر (ص) به مدینه است که امروز هم همراه اجرای دف‌نوازی جایگاه خود را در میان مردم حفظ کرده است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج در ادامه سخنانش اظهار داشت: در طول زمان عرب‌ها، فارس زبان‌ها و کُردها بیشتر خدمت را به پیامبر کرده‌اند، مراسم مولودی خوانی را کُردها به خاطر حب و عشق به پیامبر (ص) پایه‌گذاری کرده و مؤسس آن بوده‌اند. در مجالس مولودی خوانی، ذکر و مدح خداوند و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت انجام می‌شود، مراسم مولودی خوانی در مواقع مختلف سال و در خانه‌ها، تکایا و خانقاه‌های استان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

ماموستا بهمنی در ادامه سخنانش گفت: مولوی شاعر بلندآوازه کشورمان، زبان موسیقی را رساترین زبان برای ابراز عشق و علاقه عنوان کرده و نغمه‌های ایشان در دیوان "شمس" بر مبنای عشق و عرفان و نوای خانقاهی سروده شده است.

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی‌خوانی «هه‌تاو» معرفی شدند 3

در ادامه این مراسم، "ملادشتی قاسم علی" از شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق به روی سن حاضر شد و به مداحی و دف نوازی پرداخت و حس و حال معنوی فراوانی به این مراسم بخشید که مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.

چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی مولودی خوانی "هه‌تاو" با حضور 15 گروه مولودی‌خوان از کشور ایران و دوگروه مولودی‌خوان از اقلیم کردستان عراق و ٢٠ تک مولودی‌خوان داخلی و خارجی؛ در دو بخش رقابتی و غیررقابتی از روزهای 26 تا 28 تیر ماه جاری در سالن مجتمع فرهنگی ـ هنری فجر سنندج و خانه کُرد این شهر برگزار شد.