سرویس استان‌های هنرآنلاین، مهدی قلی‌زاده، نوازنده، مدرس و محقق پرکاشن و سازهای کوبه‌ای و عضو گروه آکادمی‌های تهران است. وی که از ۱۰ سالگی با ساز تنبک و دف آشنا شده، عموی خود رضا قلی‌زاده، استاد دف و تنبک و خواننده موسیقی فولک مازندران را در ادامه فعالیت موسیقایی خود، مؤثر می‌داند. مهدی قلی‌زاده از سال ۷۹ به فراگیری ساز "کونگا" و "پرکاشن" نزد همایون نصیری و "تبلا" نزد درشن آنند اقدام کرد. حضور در مستر کلاس‌های متعددی از استادان بنام این ساز چون "اشتفان ماز" و "حکیم لودین" و دریافت گواهینامه‌های معتبر این رشته موسیقی، در کارنامه هنری قلی زاده دیده می‌شود . وی همچنین دوره پیشرفته "لاتین پرکاشن" را نزد استاد "حکیم لودین" فرا گرفت و به واسطه آشنایی با سازهای کوبه‌ای مختلف، هنر خود را در سبک‌های متفاوت فولک، ایرانی، پاپ، لاتین و فلامنکو در اختیار گروه‌های موسیقی قرار داده و با آن‌ها در اجرای کنسرت و ضبط آلبوم همکاری کرده است. در حال حاضر مهدی قلی‌زاده دبیر نخستین جشنواره استانی سازهای کوبه‌ای با نام "کاسپین کوبان" را برعهده گرفته است. به همین بهانه هنرآنلاین گفت و گویی با این هنرمند موسیقی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

لطفاً در مورد فعالیت‌های هنری خود و گروه‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌اید صحبت کنید.

 من اجراهای متفاوتی را با گروه‌های مختلف، چه در شهرستان‌ها و چه در تالار وحدت، برج میلاد، سالن رودکی و فرهنگسرای نیاوران داشته‌ام. البته بارها در تلویزیون هم با گروه‌های مختلف به اجرای برنامه پرداختیم. گروه‌هایی چون "ایماژ" ، نخستین گروه بزرگ جاز کلاسیک ایرانی بود و من با آن‌ها در سال ۸۷ همکاری داشتم. همچنین سال‌ها با گروه هزار دستان به خوانندگی  استاد رستمی که در موسیقی فولک و ایرانی فعالیت دارد، کار کردم. در گروه فلامنکو "کارما" با استاد ذاکری همکاری می‌کنم. گروه دف نوازان "دوران" و "سماع"، گروه فولک مازنی "سروَنگ" و "دریوک"، گروه "مُدآرت" و گروه "آمتیس" در موسیقی پاپ، گروه گیتار کلاسیک کاسپین، ارکستر تلفیقی پارسیان، گروه‌های پاپ رحمان عرب آمری، نیما قبادی، مهدی رضوان و نیز گروه تلفیقی محسن مرعشی از جمله همکاری‌ها و فعالیت‌هایی است که داشته‌ام.

ایده برگزاری جشنواره استانی سازهای کوبه‌ای با نام "کاسپین کوبان" از کجا شکل گرفت؟

 این ایده در سال گذشته و با همفکری دوست عزیزم محمد ذاکری، استاد و مدرس گیتار فلامنکو اتفاق افتاد و جلساتی را راجع به جوانب آن صحبت کردیم. برای دریافت مجوز جشنواره از طریق آموزشگاه "آوای برگریزان" به مدیریت دوست عزیزم استاد غلامی اقدام کردیم و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان آمل، مجوز آن صادر شد. در این راه همراهی جناب امیرنیا ریاست اداره، آقای راعی کارشناس هنری و آقای محمدزاده معاونت اداره ارشاد آمل را داشتیم که از همه این عزیزان سپاسگزارم.

هدف جشنواره استانی سازهای کوبه‌ای با نام "کاسپین کوبان" چیست؟

انگیزه من در رابطه با برگزاری این جشنواره، کشف استعدادهای ناب است. جشنواره در واقع مکانی است که می‌توان استعدادهای ناب و خوب را در آن شناسایی کرده و آن‌ها را به گروه‌های مختلف موسیقی معرفی کرد. تمام هنرجوهایی که پیش استادان مختلف آموزش می‌بینند، باید در نهایت جایی برای اجرا، ارائه و عرضه هنر خود داشته باشند. این اتفاق برای نوازندگان سازهای کوبه‌ای کمتر رخ می‌دهد به همین خاطر من علاقه‌مند بودم که این فرصت را برای هنرجوهای خود و سایر نوازندگان سازهای کوبه‌ای ایجاد کنم.

مهدی قلی زاده

آیا مشابه برنامه شما را در سال‌های گذشته داشته‌ایم؟

 در سازهای کوبه‌ای، به نسبت بسیار کمتر ورک‌شاپ و جشنواره برگزار شده است. ما در سال گذشته یکی از بهترین مدرسین دنیا استاد "حکیم لودین" را از آلمان به آمل آوردیم و ورک‌شاپ برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوب موزیسین‌ها مواجه شد. از شهرهای مختلف استان و حتی خارج از استان به آن ورک‌شاپ آمده بودند و این بسیار دلگرم‌کننده بود. با توجه به اینکه سال‌ها در این شهرستان و استان کار کرده‌ام، نسبت به آن احساس دِین می‌کنم و دوست دارم برای استعدادهایی که وجود دارند، فرصت شکوفایی مهیا شود. شاید دعوت از "حکیم لودین" اولین قدم من در پیشبرد این تفکر بود که برگزاری جشنواره کاسپین کوبان، گام بعدی من در این مسیر است.

چه تفاوتی بین جشنواره "کاسپین کوبان" و سایر جشنواره‌های کوبه‌ای کشور قائل هستید؟

شاید یک تفاوت این باشد که تا به حال هیچ یک از جشنواره‌های کوبه‌ای کشور تا به این اندازه گسترده نبوده است! در واقع ما در سال اول آن را استانی برگزار می‌کنیم تا تجربه لازم را به دست آوریم و امیدواریم که در سال‌های آینده آن را کشوری برگزار کنیم. همچنین اکثر جشنواره‌های کوبه‌ای  که تا به حال برگزار می‌شد، برای سازهای "تنبک" و "دف" بوده است. ما امسال بخش "پرکاشن" و یا سازهای کوبه‌ای مختلف را هم به آن اضافه کرده‌ایم و در روزهای مجزا از هم، این کار انجام خواهد شد.

راجع به ترتیب برنامه‌های جشنواره و سازهایی که در آن حضور دارند بیشتر صحبت کنید.

بخش مسابقه روز اول جشنواره که در چهارم شهریورماه برگزار خواهد شد را به ساز "تنبک" اختصاص داده‌ایم. روز دوم جشنواره مربوط به ساز "دف" است و در روز سوم، بخش "پرکاشن" وجود دارد، یعنی سازهای "کونگا"،"جیمبی"، "داربوکا" و "کاخُن" که البته طرفداران زیادی هم دارد. در روز هفتم شهریور اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد که اهدای جوایز و برنامه‌های متنوعی را در آن خواهیم داشت. همچنین اجرای گروهی آکادمیان تهران را هم در برنامه اختتامیه گنجانده‌ایم.

چه حمایت‌هایی در این باره از شما شده است؟

برگزاری چنین جشنواره‌ای قطعاً هزینه زیادی دارد. داوران جشنواره از شهرهای مختلف کشور دعوت می‌شوند و نیاز به اسکان، ایاب و ذهاب و پذیرایی دارند. جوایز بخش‌های مختلف جشنواره، تبلیغات، صدابرداری، برگزاری ورک‌شاپ‌ها و حضور گروه‌ها، همه و همه مستلزم هزینه است. تا این لحظه حامی بخشی از هزینه‌های جشنواره، شورای اسلامی شهر آمل، شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی این شهرستان است. لازم است از جناب دکتر محمدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر جهت پیگیری و حمایت‌شان از این جشنواره نهایت قدردانی را داشته باشم. همین‌طور از شورای موسیقی شهرستان آمل و دوستان هنرمند شهر و استانم بابت حمایت‌شان تشکر می‌کنم. برگزاری چنین جشنواره‌ای، همت همه هنرمندان و خصوصاً کوبه‌ای نوازان را می‌طلبد و بدون شک کاسپین کوبان، از بهترین جشنواره‌های کشور خواهد شد.