سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این مراسم که با حضور معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل، اهالی فرهنگ و ادب و دوستداران استاد محمد نادری دره شوری برگزار شد، محمود عالیشوندی، فعال فرهنگی گفت: فرهنگ و هنر عشایر قدر اول است و آنچنان عظمت دارد که سال‌ها سر تعظیم مقابل این فرهنگ فرود بیاوریم، کم گذاشته‌ایم.

وی افزود: اگر در تاریخ ایران نگاهی بیندازیم شاید کمتر پدیده‌ای مانند فرهنگ عشایر ماندگار شده باشد؛ آرتور پوپ وقتی از هنر ایران سخن به میان می‌آورد، از فرهنگ قشقایی هم می‌توانیم صحبت کنیم.

عالیشوندی در ادامه گفت: وقتی نامی از استعمارستیزی می‌آوریم حتما نامی از عشایر به میان می‌آید؛ نمی‌توانیم سلیقه‌های صولت الدوله را از فرهنگ ایران؛ فرهنگ مبارزه علیه استعمار و استکبار خارج کنیم.

وی اضافه کرد: استان فارس مرکز زندگی عشایر و تولید فرهنگ و هنر این جامعه است؛ استان باید قدردان این میراث بزرگ که به ما به ارث رسیده باشد و قاعدتا برای این منظور و پرداختن به فرهنگ و هنر عشایر به انسان‌های طراز اول نیاز داریم.

در ادامه این آیین که با حضور خانواده دره شوری و اقشار عشایر استان فارس برگزار شد، توسط مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از کتاب "منظومه حیدربیگ" (سیری در بوستان قشقایی ٣) که توسط نشر نامه پارسی به چاپ رسیده رونمایی شد، سپس جمشید رضایی، مدیر انتشارات نامبرده گفت: جای خالی محمد نادری دره شوری زمانی بیشتر ملموس و عیان می‌شود که سخن پژوهش و تحقیق به میان می آید.

وی با بیان اینکه وجود نادری دره شوری در زمینه پژوهش فرهنگ عشایری گوهری گران قدر بود، افزود: نخستین بارقه‌های جدی محزون پژوهی بی هیچ شکی متعلق به استاد دره شوری است؛ آشنایی سنتی با محزون قشقایی و یوسف علی بیگ نیاز به تحقیقی استوار داشت که افزون بر آشکار ساختن لایه‌های پنهان زندگی این دو اختر آسمان ادب قشقایی چهره‌ای روشن از متن، محتوا و تفسیر شعر محزون و یوسف علی بیگ به دست دهد.

مدیر نشر نامه پارسی در ادامه افزود: استاد محمد نادری دره شوری هر ایلیاتی که دستی به کتاب و کتابت و فرهنگ آن دارد می شناسد؛ او را می‌توان با عباراتی چون اسطوره‌ای بی‌مانند، ادیبی فرهیخته و فرهنگ‌وری حاذق یاد کرد.

رضایی افزود: او کسی بود که تلاش و پشتکارش برای ارتقا و گسترش فرهنگ و هنر قشقایی بی‌مانند و بی‌مثال بود.

استاد محمد نادری دره شوری متولد ١٠ مرداد سال ١٣٣٠ در منطقه دره شور، محل ییلاق طایفه دره شوری و از پدری حکیم بنام منوچهر فرزند ملا سلیمان که یکی از بزرگان بنام این منطقه بود و مادری فرزانه بنام گل نگار از تیره مرادخانلو به دنیا آمد که نام یگانه پسرشان را محمدقلی گذاشتند؛ سیری در بوستان قشقایی کتاب مجموعه اشعار مأذون چاپ اول سال ١٣٧٩ و چاپ دوم ١٣٩٤؛ قوم شناس، دانشسرای عشایری، دهها مقاله ادبی بینظیر چون: رد پای روشن باران ترجمه اشعار یوسف علی بیگ به صورت شعر، شاهکاری بینظیر و منحصر به فرد در ادبیات قشقایی که یکسال پس از هجرانش، توسط خانواده به چاپ رسید. چند کتاب دیگر در دست چاپ داشت که به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت ، از جمله؛ گردآوری اشعار حیدر بیگ؛ داغلار مجموعه اشعار؛ نگارش داستان زیبای نگار محمود،  نگارش کامل داستان غریب و صنم  و از جمله کارهایی که با مداومت پیگیری می نمود پیدا کردن محل آرامگاه شاعر قشقایی مأذون و تشکیل هیأت امنا و شروع عملیات ساخت مقبره این عارف بزرگ بود.

الهه بهرامی