سرویس استان‌های هنرآنلاین: گردهمایی بزرگ شاعران و نویسندگان فارس در "جشن قلم" و آیین پایانی هفته قلم به میزبانی انجمن اهل قلم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در موزه نارنجستان قوام شیراز برگزار شد.

این برنامه در مدت یک هفته و از ١٤ تیرماه به مناسبت روز قلم و آغاز هفته گرامیداشت قلم استان فارس برنامه‌ریزی شد و در ابتدی آن به اهل قلم فقید که در آرامستان شیراز در خانه ابدی آرمیده‌اند، ادای احترام شد و دیدار تعدادی از اهالی قلم پیشکسوت نیز حاصل شد. شب شعر و‌ موسیقی فولکلور شیرازی نیز با حضور شاعران بومی‌سرا زینت بخش ادامه این هفته شد و نشست فصل نقد به بررسی رمان "گلوگاه" و تقدیر از نویسنده شایسته آن، طیبه گوهری نیز بر همین منوال استوار بود.

صابر سهرابی در ابتدای این آیین که با حضور اهالی قلم و فرهنگ و مدیران انجمن های ادبی برپا شد، اعلام کرد: در شهر حافظ شهری که دو قله ادب پارسی مامن دارند قلم راندن بر صفحه و سخن گفتن بر صفحه دل‌ها کاری بس وسیع است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه در شهر ادب پرور کم نیست انسان‌های بزرگی که در عرصه ادبیات قلم می‌زنند گفت: باید نام آنان را با زر نوشت و قدر آنان را به جا آورد.

سهرابی با دو وعده به استقبال اهالی قلم رفت و افزود: در جمع ما استادانی هستند که چهره‌ها و هویت فارس به شمار می‌روند، بنابراین باید با استفاده از این چهره‌ها، کتابی درخصوص نام‌آوران استان فراهم کرد تا در نمایشگاه کتاب سال جاری ارایه شود که جلد اول در خصوص نویسندگان و شعرا و دیگری پژوهشی در هنرهای هفت‌گانه باشد.

وی یادآوری کرد که اهل قلم، در قاموس فرهنگ ایران به ویژه استان فرهنگ پرور فارس، درخشش ویژه‌ای دارند و شعر و ادبیات هنر اول این سرزمین به شمار می‌رود.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم استان فارس، اهل قلم، در قاموس فرهنگ ایران به ویژه استان فرهنگ پرور فارس، درخشش ویژه‌ای دارند و شعر و ادبیات هنر اول این سرزمین به شمار می‌رود.

643678_orig

در ادامه پس از شعرخوانی برخی شاعران و خوشامدگویی حسن دهقان، دبیر انجمن اهل قلم استان، داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز درخصوص وعده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مبنی بر چاپ ٢ کتاب در حوزه پژوهشی شاعران و هنرهای هفتگانه اعلام کرد: این طرح نیاز به تیمی متشکل از صاحب نظران و ادیبان دارد.

وی با اعلام اینکه بیوگرافی شاعران وجود دارد و بخشی از کار هم توسط دکتر کاووس حسن لی باید مدیریت شود، افزود: در این زمینه نیاز است با همراهی برخی از صاحبنظران این کار انجام گیرد و آثار انتخاب و تصاویر شاعران گردآوری شود.

وی انتشار چنین آثاری را نیاز فرهنگ و هنر فارس دانست و گفت: این آثار در یک جلد نخواهد بود و به تدریج باید جلد اول منتشر سپس دیگر جلدها به صورت مجزا چاپ شوند.

نویدگویی با بیان اینکه پژوهش شعر فولکلوریک فارس باید به طور جداگانه از شیراز انجام گیرد، افزود: باید شورایی تشکیل شود زیرا بستگی به حجم و وسعت طرح دارد.

مدیر نشر نوید، افزود: بر اساس آنچه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس قول داده، انتشارات نوید هم جلد نخست آن را به هر طریقی منتشر خواهد کرد.

الهه بهرامی