سرویس استان‌های هنرآنلاین، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان، به ریاست هادی پژوهش جهرمی و با بررسی دستور کارهایی همچون تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز، راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه استان، بررسی نحوه برگزاری هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در استان و بررسی مصوبه‌های جلسه پیشین برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در این نشست، با بیان اینکه نباید کتاب را رها کرد، گفت: تقویت حوزه‌های فرهنگ و کتاب‌خوانی، بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است؛ اگر مردم یک شهر یا منطقه کتاب‌خوان باشند، آگاهی‌های آن‌ها به عنوان شهروندان مطلع، در اداره امور شهری نیز کمک می‌کند.

او با بیان اینکه نسل جوان و نوجوان ما به واسطه ابزارهای نوین ارتباطی با کتاب فاصله گرفته است، گفت: این در حالی است که کشورهای پیشرفته با وجود دسترسی بیشتر به فضاهای مجازی از کتاب غافل نشده‌اند. ما نیز باید رابطه مردم با کتاب‌ها را تقویت کنیم و این مسئله می‌تواند از آموزش و پرورش،  بهزیستی و مهدکودک‌ها شروع شود.

پژوهش با بیان اینکه مجموعه کتابخانه‌های عمومی با حساسیت تمام مسائل و نیازهای کتابخانه‌ها را دنبال می‌کند، گفت: باید به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در استان توجه و کمک شود؛ زیرا اداره کل کتابخانه‌های عمومی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی پایین بودن سرانه مطالعه و حل مشکلات در این حوزه باشد. فرمانداران نیز باید وضعیت کتاب‌خوانی و کتابخانه‌های عمومی را گزارش دهند.

وی بر ضرورت افتتاح کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه استان تأکید کرد و گفت: ادارات دولتی می‌توانند ساختمان‌های موجود خود را که در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌شود،  به کتابخانه اختصاص دهند، همچنین تمامی ساختمان‌هایی که وقف کتابخانه شده است، باید در اختیار این مجموعه قرار گیرد تا بتوان زمینه ایجاد کتابخانه در شهرها را فراهم کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس با تصریح اینکه نیاز است مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در زمینه اخذ اعتبارات کتابخانه‌های عمومی از شهرداری‌های اقدام کند، اعلام کرد: شهرداری‌ها به ویژه در کلان‌شهر شیراز باید در زمینه ایجاد کتابخانه با مجموعه کتابخانه‌های عمومی همکاری کرده و بخشی را که مربوط به شهرداری‌هاست، انجام دهند.

پژوهش جهرمی همچنین خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری با حضور مدیران کل فرهنگی و سازمان راه و شهرسازی استان برای تعیین کتابخانه مرکزی شیراز شد.

وی همچنین با بیان اینکه وفاق و همدلی میان اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد شده است، گفت: حضور مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این انجمن ارزشمند است و مطمئناً همدلی این دو مجموعه بیشتر از گذشته خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در ادامه این دیدار ضمن بیان اینکه ٢٠ شهر استان در حال حاضر کتابخانه ندارد، از اقدامات برای راه‌اندازی کتابخانه در این شهرها خبر داد و گفت: از این میان، کتابخانه شهر دبیران، به زودی افتتاح می‌شود و عملیات ساخت کتابخانه شهر نوبندگان در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌گردد.  در سایر شهرها نیز راه‌های ایجاد کتابخانه بررسی شده است که این مهم به همکاری دستگاه‌های همچون فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و بهداشت برای در اختیار گذاشتن ساختمان نیاز دارد.

روح الله منوچهری همچنین به شروع هشتمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی اشاره و عنوان کرد: این جشنواره بزرگ‌ترین رویداد کتاب‌خوانی در کشور است که با هدف گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی  و سیره رضوی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجراست و برای برگزاری پرشور این رقابت در استان به همکاری تمامی ارگان‌ها نیاز است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ٣٨هزار نفر از مردم فارس در این رویداد ملی شرکت کردند، گفت: استقبال مردم در هفتمین دوره این جشنواره در سال ٩٦ چشمگیر بود، به طوری که رشد چهار و نیم  برابری را  تجربه کرد و امسال نیز امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها استانی میزان شرکت مردم در این رویداد مهم افزایش یابد.

صابر سهرابی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این نشست از عزم جدی مجموعه فرهنگی استان بر تقویت کتاب و کتاب‌خوانی گفت و یادآوری کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در شهرستان‌ها و بررسی نیازهای کتابخانه‌ای و فرهنگی شهرستان با حضور فرمانداران انجام شده که این جلسات به زودی برگزار خواهد شد.

الهه بهرامی