سرویس استان‌های هنرآنلاین، محمد ابراهیم فروزانی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت، شهرت و تفاوت فارس با دیگر استان‌ها به عنوان سومین حرم اهل البیت (علیهم السلام) و قرار گرفتن در مسیر اهل بیت و تعدد بقعه‌ها، گفت: با در نظر گرفتن این شرایط خاص هماهنگی داخلی بیشتری نیاز است تا بتوانیم برای برپایی ایام ارزشمند دهه کرامت، تلاش، دقت و فعالیت ویژه‌تری در حوزه مردمی و عمومی بودن آن بشود.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس افزود: استان فارس در زمینه‌های مختلف قرآنی، گردشگری مذهبی، زیارتی، حرم سوم بودن، بعد فرهنگی، ادبی، تبلیغاتی و...ظرفیت بسیاری را در خود دارد و به بهانه برپایی مراسم دهه کرامت، نیاز است تا سازمان‌ها و ادارت و به‌ویژه متولیان فرهنگی در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مسیر با تشکیل دبیرخانه و کمیته‌هایی تخصصی به این موضوع بپردازند.

 

کرامت انسانی و کرامت اخلاقی نیاز اصلی جامعه امروز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در ادامه با بیان اینکه دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌القعده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (علیهماالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) است، گفت: این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

صابر سهرابی گفت: تمامی برنامه‌های تنظیم شده برای رشد و تعالی و کمال انسان در آموزه‌های دینی ما بر محور کرامت بنیان نهاده شده است و به بیان امروزی نیز کرامت انسانی مبنای حقوق شهروندی و انسانی و لازمه دستیابی به توسعه محسوب می‌شود و مفاهیم ارزشمندی چون "امنیت"، "عدالت"، "آزادی" و "اخلاق" ذیل مفهوم کرامت انسانی معنا و مفهوم می‌یابند. از این منظر کرامت انسانی و کرامت اخلاقی نیاز اصلی جامعه امروز است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: ما می‌توانیم با تأسی به فرهنگ اهل بیت و پیشگامی حوزه و دانشگاه و نخبگان و گروه‌های مرجع دهه کرامت را به نهضت اخلاق گرایی و فضیلت جویی تبدیل کنیم و از انوار خورشید تابناک امام رضا(ع) برای اصلاح و تزکیه خود و جامعه بهره ببریم. به شرط آنکه کرامت از یک مفهوم ذهنی به یک امر اجتماعی تبدیل شود.

 وی گفت: امروز مسئله شادی، نشاط و امید به یکی از دغدغه‌های جامعه، به خصوص  مقام  معظم رهبری تبدیل شده است و اصولاً یکی از علل برگزاری جشن‌های دهه کرامت همین است که  به جامعه بیاموزیم که چگونه می‌توان با رعایت معیارها و موازین اسلامی، مراسم جشن و شادی برگزار کرد، بنابراین وظیفه اصلی این ستاد، در همین راستا و در جهت بزرگداشت دهه کرامت تعریف می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های دهه کرامت، باید دید چه کارهایی را می‌توان به صورت مشترک و با هم‌افزایی میان ارگان‌ها و دستگاه‌های حاضر در این ستاد انجام داد. در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب گردیده رویکرد دهه کرامت در سال ۱۳۹۷ خانواده‌محور باشد و پیشنهاد این است کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را برای ایام دهه کرامت با محوریت خانواده پیش ببریم.

سهرابی برنامه‌های پیشنهادی دهه کرامت سال ١٣٩٧ اشاره داشت و گفت: در همین راستا برای شهرداری و آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ(ع) برگزاری مراسم جشن در بوستان‌های اصلی شیراز با حضور خدام و اهداء تبرکی حضرت و همچنین تخفیف بلیت اتوبوس و مترو به عموم مردم در دهه کرامت و ترجیحاً روز بزرگداشت احمدبن موسی، پیشنهاد می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: به سازمان تبلیغات اسلامی، آستان مقدس، اداره کل اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای مرکز فارس نیز پیشنهاد می‌گردد تا به منظور برگزاری محفل بزرگ انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی در حرم مطهر و بقاع متبرکه همکاری کنند و ورزش و جوانان، دفتر امور اجتماعی استانداری، شهرداری شیراز و صدا وسیما نیز پیاده روی خانوادگی در روز جمعه ( ٢٩ تیر یا ٥ مرداد ٩٧)  به سمت حرم مطهر و برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان جام دهه کرامت، پیشنهاد می‌شود.

وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی، امور بانوان استانداری، دارالشفا حرم مطهر، صدا و سیما  و رسانه‌ها، ویزیت رایگان بیماران در سه روز اصلی دهه کرامت در حرم مطهر ویژه تولد حضرت معصومه ٢٤ تیر٩٧، بزرگداشت شاه‌چراغ ٢٩ تیر٩٧ و تولد امام رضا ٥ مرداد ٩٧ و همچنین فعال نمودن مرکز اهداء خون در حرم مطهر در نظر گرفته شده و در ادامه آستان مقدس، تمام دستگاه‌های عضو ستاد دهه کرامت نیز برای برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ ( ٢٩ تیر ٩٧)، برنامه‌ریزی جهت تجدید میثاق کارکنان ادارات و ارگان‌ها با حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ و تشکیل اردوهای جهادی سفیران هدایت در روستاها و مناطق محروم، پیشنهاد می‌شود.

سهرابی گفت: میراث فرهنگی، به منظور تخفیف جهت بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی در دهه کرامت؛ آموزش و پرورش برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی امین ولایت در سطح استان فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، استانداری، شهرداری، آستان مقدس و صدا و سیما نیز برگزاری جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی را در فهرست پیشنهاد قرار می‌دهند.

در پایان نخستین نشست ستاد برگزاری ایام و آیین‌های ویژه دهه کرامت در استان فارس که با حضور مدیران و نمایندگان برخی از سازمان‌ها و ادارات استان در دفتر کار معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس تشکیل شد؛ هر کدام از حاضران به ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود و راهکارهایی برای پربار شدن این آیین ارزشمند پرداختند تا در جلسات آینده برنامه‌ها جامع‌تر دنبال گردد.

 

الهه بهرامی