سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری فارس شامگاه جمعه در این آیین که در تالار حافظ برگزار شد، گفت: برخورداری از شهر‌های فرهنگی و شهروندانی موفق در گرو توجه به زیرساخت‌های فرهنگی روستاها و برخورداری از نگاه عمیق فرهنگی است.

سیدکمال پاک‌فطرت با بیان اینکه پارسال ١٨٠ میلیارد تومان اعتبار در روستاهای استان توزیع شده است، بیان کرد: سه درصد از این مبلغ متعلق به هزینه‌کرد در بخش فرهنگی است که متأسفانه به‌دلیل نبود نظارت این میزان در راه آسفالت کردن معابر و کوچه‌ها هزینه می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که نگاه فرهنگی و الزام‌آور برای هزینه کرد سه‌درصد اعتبارات در حوزه فرهنگ توسط اعضای شورای روستا و دهیاران محقق نشود، نمی‌توان انتظار پیشرفت فرهنگی داشت.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری فارس یادآور شد: آن‌چه در روستاها شاهد هستیم، مسابقه آسفالت کردن معابر توسط دهیاران است و هر دهیاری تلاش می‌کند در این زمینه گوی سبقت را از دیگری برباید و این موضوع ناشی از فقدان نگاه فرهنگی در روستاها است.

بحران آب با حل بحران کتاب‌خوانی حل می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این آیین اظهار داشت: بحران آب از مباحث عمده کشور است که این روز‌ها مردم با آن بیش از گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند و این بحران در روستاها با توجه به مخاطره افتادن معیشت مردم دشوارتر است.

روح‌الله منوچهری افزود: بحران آب را می‌توان با بحران کتاب‌خوانی حل کرد و تا زمانی که برای فرهنگ و بحران کتاب‌خوانی کاری جدی صورت نگیرد، بحران آب با برگزاری جلسات مختلف حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سهم استان فارس از روستاهای دوستدار کتاب در کشور شایان توجه است، افزود: این موفقیت در فارس از یک روستا آغاز شد و اکنون به پنج روستا در سطح استان رسیده است و این آمار نشان از علاقه‌ روستاییان به امر مهم کتاب‌خوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه در استان فارس تنها ٥٠ روستا از کتابخانه برخوردار است، عنوان کرد: علاوه‌بر این هم‌اکنون ٢٠ شهر استان فارس نیز فاقد کتابخانه است که با توجه به برنامه ششم توسعه باید بتوان با استفاده از فضاهای موجود و امکانات دولتی و نیز تلاش برای جلب مشارکت دستگاه‌های متولی این کمبود‌ها را جبران کنیم؛ افزون‌بر این در روستاهایی با کمتر از ٢٠هزار نفر جمعیت نیز برای رفع مشکل نبود کتابخانه به‌دنبال ایجاد پیشخوان کتاب هستیم.

در ادامه این آیین از مسئولان پویش‌های مردمی روستاییان فرزانه در روستاهای فیشور، اوز، لایزنگان داراب، امام زاده بزم بوانات، خواجه جمالی نی‌ریز و فهلیان نورآباد ممسنی تقدیر شد.

همچنین افراد شرکت‌کننده با خرید قبض‌هایی در راه‌اندازی کتابخانه کودک در مدارس روستایی، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مناطق محروم، اجرای طرح‌های کتابخوانی در روستاهای متقاضی دوستدار کتاب و دیگر برنامه‌های پیش‌روی فرهنگی در سال ٩٧ شریک شدند؛ این آیین به همت انجمن قلم استان فارس برگزار شد.

الهه بهرامی