سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با ابراز تأسف از فقدان این شاعر که از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرستان کازرون بود، گفت: استاد اجتهادی علاوه بر شخصیت علمی و ادبی، فردی اخلاق مدار و مردمی بود که همین امر از او چهره‌ای محبوب در میان مردم و به ویژه انجمن های ادبی ساخته بود.

سهرابی فقدان قطعه هنرمندان در آرامستان اصلی شیراز را ناگوار توصیف و خاطرنشان کرد: استاد حسن اجتهادی در صورت تمایل خانواده ایشان در همسایگی آرامگاه زنده یاد غلامحسن اولاد و سایر فرهنگوران شیراز در دارالرحمه شیراز در آرامگاه ابدی آرام می‌گیرند و در غیر این صورت برای قطعه هنرمندان شهرستان کازرون نیز هماهنگی به عمل آمده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن عرض تسلیت این ضایعه برای فرهنگ و هنر استان فارس با بیان این مطلب، گفت: پیکر استاد حسن اجتهادی، شاعر و نویسنده پیشکسوت روز پنجشنبه صبح از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوی شهرستان کازرون تشییع می‌شود.

صابر سهرابی با بیان اینکه پیکر استاد اجتهادی در قطعه هنرمندان شهرستان کازرون به خاک سپرده می‌شود، افزود: مراسم یادبود این هنرمند و شاعر، یکشنبه ١٣ خردادماه در تالار سبز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور خانواده ایشان و هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان فارس برگزار می‌شود.

استاد حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢٥ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است اما او در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آن‌ها طبع‌آزمایی کرده است. شعرهای نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.

فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود. او علاوه بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز اشتغال دارد. حسن اجتهادی تا چند سال پیش در خانه‌ای قدیمی و باصفا در میدان بازارچه کازرون کوچه زیر مسجد حاج رضا زندگی می‌کرد و این امکان برای شاعران، نویسندگان و هنرمندان کازرون وجود داشت تا از حضورش بهره‌مند باشند. او در شیراز زندگی می‌کرده است.

غزل‌های جنوبی تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است. اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل‌ مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعرهای آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوارها (فیلم‌نامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعرها و قصه‌هایی به طنز) و ... او آماده چاپ است.

استاد حسن اجتهادی شاعر و نویسنده پیشکسوت فارس روز سه شنبه به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت های ویژه پس از چندین روز بستری به دیار باقی شتافت.