سرویس استان‌های هنرآنلاین: شیراز را شهر گنبدهای فیروزه‌ای می‌دانند، شهری که عنوان سومین حرم اهل بیت را بر تارک پیشانی دارد و گنبد فیروزه‌ای حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) چونان نگینی تابناک بر آسمان آن می‌درخشد.

این روزها و هفته‌های اردیبهشتی البته شیراز بیش از گذشته در معرض توجه مخاطبان خاص و عام قرار دارد، چه آنکه همه بوی بهشت را از نسیم اردیبهشت شیراز طلب می‌کنند. اردیبهشت شیراز البته مناسبت‌های قابل توجه دیگری را هم در خود دارد. مناسبت‌هایی مثل یاد روز سعدی که در ابتدای این ماه گرامی داشته می‌شود و "هفته شیراز" که به صورت خاص از هشتم تا پانزدهم ازدیبهشت‌ماه به شیراز و مسایل فرهنگی، ادبی، هنری و گردشگری آن پرداخته می‌شود.

روز شیراز (15اردیبهشت) و هفته شیراز بهانه‌ای شده تا مدیران، دست اندرکاران و تولیدکنندگان برنامه‌های صداوسیمای مرکز فارس، تلاش خود را برای معرفی ظرفیت‌های مذهبی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی، اقتصادی، گردشگری، ادبی و هنری این کلانشهر نامدار به کار گیرند و این همه داشته را از قاب تلویزیون و از طریق برنامه "شب فیروزه‌ای" برای مخاطبان داخل وخارج از کشور به نمایش بگذارند. براین اساس از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری برنامه شب  فیروزه ای از آرامگاه حافظ شیراز بر روی آنتن شبکه های فارس،پنج تهران و جام جم رفت تا همگان با فرهنگ و آداب رسوم و دیدنی های این شهر بیش از پیش آشنا شوند و دل را در زلال غزل های خواجه اهل راز شست و شو دهند.

در همین ارتباط مدیر کل صداوسیمای مرکز فارس نمایش ظرفیت و توانمندی های این استان فارس به صورت همزمان در سه شبکه تلویزیونی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در هفته شیراز، تهران شکوه شهر راز را به نظاره نشست و پایتخت ایران به لطف اردیبهشت سرزمین پارس، فیروزه ای شد.

سید تقی سهرابی با بیان اینکه این شب ها نکته سنج های پایتخت نشین از قاب شبکه تهران در برنامه شب فیروزه ای با حافظ در حافظیه خلوت می کنند،اظهارداشت: این گروه از مخاطبان با دیدن زیبایی های شیراز به حافظ حق می دهند که تاب دوری شیراز را نداشت و در این شهر ماند و ماندگار شد.

وی گفت: خاستگاه شب فیروزه ای شیراز است و از این شهر بی بدیل تار و پود این برنامه تلویزیونی به لطف خدا و یاری همکاران شبکه تهران در هم تنیده شد و اینک شب های بسیاری از استان های کشور با الگوگیری از شیراز، فیروزه ای شده است؛ اما طعم شب فیروزه ای فارس در کنار آرامگاه حافظ، سعدی و در جوار آستان شاهچراغ(ع) حرف و نقل دیگری است.

سهرابی با اشاره به آغاز پخش مجدد این برنامه از شیراز افزود: این برنامه که از شنبه هفته جاری به همت همکاران فارس و مشارکت شبکه تهران آغاز شده در شب های آینده بینندگان شبکه بین المللی جام جم را نیز به جمع خود خواهد افزود و ایرانیان خارج از کشور هم از این برنامه زیبای تلویزیونی بهره مند می شوند.

مدیرکل صدا وسیمای فارس با اشاره به جاذبه های طبیعی و تاریخی استان در کنار ظرفیت های اجتماعی، اقتصادی و مذهبی افزود: برنامه های تلویزیونی فرصت مناسبی برای بیان توانمندی استان است چرا که ظرفیت های بیان نشده فارس و شیراز بیش از آن چیزی است که تاکنون گفته شده است و بنابراین صدا وسیما در این برنامه چندین هدف مشخص را دنبال می کند.

سهرابی در تشریح اهداف رسانه استانی در راه اندازی برنامه های مشترک با شبکه های ملی گفت: جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای حوزه های مختلف، ایجاد بستر مناسب برای رونق بخشی بیشتر به صنعت گردشگری، حمایت از تولیدات تولیدکنندگان کالاهای سنتی و صنعتی استان، تبیین جایگاه سومین حرم اهل بیت در کنار نمایش لطافت بی نظیر این خطه مینویی از سرزمین عزیز ایران اسلامی و آشنایی بیشتر مخاطبان با مردم میهمان نواز و فرهنگور فارس از جمله اهداف صدا وسیما در این گونه برنامه ها است.

مدیر تولید سیمای مرکز فارس نیز بابیان اینکه تهیه کننده برنامه شب فیروزه ای مرتضی رضایی است وکارگردانی آن را علی محمد بهمنی به عهده دارد، اظهارداشت: این برنامه با حضور چند مجری برای مخاطبان آماده می شود که ثریا بناکار و امین رضایی به صورت ثابت دراین برنامه حضور دارند.

علیرضا باغبان منش با اشاره به فعالیت مستمر 60 نفر از عوامل (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) برای تولید برنامه شب فیروزه ای، ابرازداشت: هدف از تولید این برنامه در وهله اول معرفی شیراز و ظرفیت های مختلف آن در هفته شیراز است.

وی شب فیرزه ای را جزء برنامه های ترکیبی و پرمخاطب سازمان متبوع خود ارزیابی کرد و گفت: یکی از نقاط قوت این برنامه ،که به صورت زنده هم پخش می شود،حضور مردم عادی در جریان برنامه است به طوری که آنها در نزدیک ترین فضای ممکن با محل اجرای مجریان و حضور میهمانان می نشینند.

مدیر تولید سیمای مرکز فارس در خصوص محتوای برنامه شب فیروزه ای نیز گفت: در این برنامه هرشب میزبان یکی از چهره های مطرح کشور در حوزه های فرهنگی وهنری هستیم. همچنین یکی از خوانندگان استان فارس فرصت حضور و اجرای موسیقی در برنامه را پیدا می کند. حافظ خوانی، گفت و گو با گردشگران خارجی، معرفی مفاخر و ظرفیت های مختلف استان توسط مجریان به همراه وُله های سرگرم کننده از دیگر بخش های این برنامه 90 دقیقه ای است که هر شب از ساعت 21:05 تا 22:35 میهمان خانه های مخاطبان ارجمند می باشد.

مرتضی رضایی، تهیه کننده برنامه شب فیروزه ای نیز با اشاره به دشواری های که در راه تولید و پخش برنامه های زنده مانند شب فیروزه ای وجود دارد، گفت: پیش تولید برنامه های این چنینی حداقل از یک ماه پیش از پخش، با تشکیل اتاق فکر و انتخاب تهیه کننده وتشکیل گروه کاری آغاز می شود، اما سخت ترین و به نوعی پر زحمت ترین بخش برنامه  انجام هماهنگی های لازم با سایر دستگاه های اجرایی و متولی بناهای فرهنگی وتاریخی است.

وی با تاکید براینکه همکاری ها در سطح عالی ومدیریتی به خوبی انجام می شود، اما در بدنه میانی و کارشناسی آن دستگاه با چالش هایی مواجه می شویم، تصریح کرد: هدف اولیه از تولید چنین برنامه هایی علاوه برجذب مخاطب، معرفی ظرفیت های مختلف استان در بخش های مذهبی، فرهنگی، تاریخی، ادبی و هنری و... است بنابراین انتظار داریم برخی از همکاری ها با سرعت بیشتری انجام  شود، اما در کل همکاری ها قابل قبول و قدردانی است.

تهیه کننده برنامه شب فیروزه ای در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر انجام هماهنگی های بین دستگاهی، فراهم بودن زیرساخت های فنی در محل ضبط چنین برنامه هایی بسیارمهم است، ابرازداشت: گاهاً فراهم نبودن زیرساخت هایی مانند کابل های فیبرنوری ویا برق فشار قوی باعث می شود تا ضبط برنامه های زنده خارج از استودیو امکان پذیر نباشد و عملاً معرفی برخی بناهای تاریخی و فرهنگی از قاب رسانه اتفاق نیفتد.

رضایی در پاسخ به اینکه چرا برنامه هایی مثل شب فیروزه ای در اماکن تاریخی دیگر و کمتر شناخته شده شیراز مثل موزه سنگ هفت تنان ضبط نمی شود، گفت:واقعیت این است که در این اماکن و یا ارگ کریم خانی ما با مشکلاتی برای بستن قاب دوربین مواجهیم و تنها در دو سه نمای به خصوص می توان در این بناها تصویربرداری خوب انجام داد. به همین دلیل پیشنهاد می دهم که یک اتاق فکر میان سازمان های مختلف و صداوسیما تشکیل شود تا طرفین با شناخت نیازهای موجود، بتوانند خدمات متقابلی را به یکدیگر ارایه کنند.

الهه بهرامی