سرویس استان‌های هنرآنلاین: جلسه هم‌اندیشی به منظور ارائه برنامه‌های برپایی "روز فارس" در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست که با حضور غلامرضا یوسفی‌نژاد سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، امید بخش معاونت هنری، رنجبر معاون هنری و سینمایی، مهرداد جمشیدنژاد سرپرست مطبوعات و دکتر خوش اقبال رییس گروه فرهنگی و چند تن از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد؛ برنامه‌ها و پیشنهادهایی در خصوص برگزاری روز فارس اعلام شد.

غلامرضا یوسفی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از دو سال چنین برنامه‌ای به استان فارس اختصاص یافته است بر برگزاری یک برنامه کارشناسی شده و در شان فرهنگ و ادب فارس تاکید کرد.

وی در ادامه با تشریح روند برگزاری این برنامه افزود: با در نظر گرفتن اینکه فارس محل تولد و پرورش ادیبان و شاعران و فرهنگ‌وران بسیاری بوده است که همگی از مفاخر ملی ما هستند، اهمیت برگزاری هرچه بهتر این برنامه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر توجه هرچه بیشتر بر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی نوآوری‌های صورت گرفته در این خصوص در استان طی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد.

در ادامه جلسه مهدی امیدبخش ضمن قدردانی از ارائه طرح‌های نوین برای برگزاری هرچه بهتر این برنامه، به تشریح چگونگی برگزاری روز فارس پرداخت و با اشاره به اینکه روز فارس در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴ اردیبهشت در نظر گرفته شده است گفت: این برنامه با توجه به همزمانی با هفته شیراز بیش از قبل مورد توجه قرار خواهد گرفت و خوشبختانه با رایزنی‌های صورت گرفته روز جمعه ۱۴ اردیبهشت جهت روز فارس در نظر گرفته شده است که بی‌تردید استقبال مخاطبان را در پی خواهد داشت.

امیدبخش در ادامه با اشاره به شعار سال نمایشگاه با عنوان "یک کتاب بیشتر بخوانیم" برنامه‌های پیشنهادی در این روز با محوریت کتاب را؛ نمایش اسناد تاریخی فارس در حوزه فرهنگ و ادبیات، رونمایی ارج‌نامه استاد احمد اقتداری پدر مطالعات خلیج فارس، برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی؛ رونمایی از کتاب‌های یک صفحه‌ای ویژه روشندلان با خط بریل؛ رونمایی از آثار یکی از نویسندگان برجسته استان فارس، اجرای نمایش محیطی با محوریت معرفی مشاهیر استان؛ برپایی برنامه‌های هنری جنبی برای معرفی فرهنگ و ادب فارس و معرفی طرح کتاب گالری؛ معرفی کرد.

در خاتمه جلسه موارد مختلف در خصوص برگزاری هرچه بهتر این برنامه بررسی شد و بخش‌های مختلف بر اساس اولویت تعیین و به معاونت‌های مرتبط اعلام شد.

گفتنی است در حاشیه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴ اردیبهشت به عنوان روز استان فارس نامگذاری شده است که برنامه‌های مختلفی با محوریت معرفی فرهنگ و ادب فارس در این روز برگزار می‌شود.

الهه بهرامی