سرویس استان های هنرآنلاین: مهدی امیدبخش در این خصوص عنوان کرد: در ابلاغیه سیدعباس صالحی که به همراه "آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی" به مدیران ادارات ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، به معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ماموریت داده شده، با رویکرد مشارکت‌های بخش‌های غیردولتی در توسعه ادبیات خلاقه، انجمن‌های ادبی سراسر کشور شناسایی، ثبت و ساماندهی شوند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه با اظهار امیدواری از اینکه اتفاق پیش رو، راهگشای مشارکت و فعالیت هرچه بهتر انجمن‌های ادبی در بالندگی فرهنگ و ادبیات استان شود گفت: طبق این ابلاغیه، از ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها خواسته شده است تا برای شناسایی انجمن‌های ادبی با بنیاد همکاری کنند.

امید بخش افزود: انجمن‌های ادبی در صورت دارا بودن شرایط آیین‌نامه، در "سامانه جامع امور انجمن‎‌های ادبی" ثبت‌نام و شناسه، دریافت می‌کنند و در ادامه این فرآیند، پس از برگزاری "نخستین مجمع انجمن‌های ادبی" و انتخاب دبیر، "خانه انجمن‌های ادبی ایرانیان" نیز آغاز به کار خواهد کرد.

انجمن‌های ادبی صاحب شناسه، بودجه و خانه می‌شوند

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: انجمن‌های ادبی صاحب شناسه، بودجه و خانه می‌شوند و با توجه به سابقه فعالیت انجمن‌های ادبی در ایران؛ این روزها شاهد اتفاق قابل توجه و تاثیرگذار در ادبیات ایران هستیم که برای اولین بار در چند دهه اخیر رخ می‌دهد.

وی افزود: ساماندهی انجمن‌ها با هدف برنامه‌ریزی، حمایت، تخصیص منابع و ایجاد یک هویت جمعی، به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واگذار شده و "سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی" به نشانی HLCLUBS.ir طراحی شده و به بهره‌برداری رسیده است؛ از این رو، همه انجمن‌های ادبی در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین‌نامه مذکور، می‌توانند در مدت زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه در آن برای دریافت شناسه اقدام کنند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: در این راستا خانه انجمن‌های ادبی پایه‌گذاری می‌شود که برای پیگیری موثرتر کارهای مورد نیاز در این حوزه، کارگروهی هفت‌نفره با مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی تشکیل می گردد و مسیر یاد شده، از ابتدا با مشورت و گفت‌وگو با اهالی ادبیات پی‌ریزی شده است و فعالان انجمن‌های ادبی اعلام آمادگی کرده‌اند که در همین مسیر، سنگ بنای خانه انجمن‌های ادبی را بگذارند تا از آن پس، مسائل صنفی و مطالبات این حوزه از سوی این خانه پیگیری شود.

امید بخش در پایان گفت: علاقه مندان و انجمن‌های فعال ادبی سراسر استان می‌توانند برای اطلاع از شرایط ، مطالعه آیین‌نامه و نام‌نویسی انجمن‌ ادبی به سامانه اینترنتی hlclubs.ir مراجعه کنند.

الهه بهرامی