سرویس استان‌های هنرآنلاین: مراسم یادروز سعدی با حضور مسئولان و اهالی فرهنگ در جوار آرامگاه این شاعر برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در آیین بزرگداشت سعدی عنوان کرد: از بوستان سعدی گفتمان حکومتی برمی‌آید که این کتاب ماحصل نقد ساختار حاکم در بیانی هنرمندانه است.

اشرف بروجردی افزود: سعدی با آنکه آمد و شد بسیار به دربار داشت و حاکمان فارس را مدح گفت، به جای اغراق در مدایح به پند پرداخت و آن‌ها را متوجه کرد که در دوران حکومتشان از برپایی عدالت و تدبیر خردمندانه گریزی ندارند.

وی با بیان اینکه سعدی به تکریم ممدوح بسنده نمی‌کند افزود: این موضوع نشانگر سوگیری هوشمندانه او در برابر گفتمان حکومتی است بدین‌ معنا او برادران جوینی و دو تن از اتابکان سلغری را می‌ستود اما در مدح آن‌ها از نصیحت کناره نگرفت.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: باید باریک‌ بینانه به حکایت‌ها نگریست تا بدانیم نقد و سوگیری سعدی بر جانبداری او حاکم است و نگاه او در بوستان به شیوه‌های اصلاح کشورداری در عین حفظ روحیه جانبداری از حکومت است.

بروجردی از دیگر شیوه‌های سعدی را تشویق و تنبیه توأمان دانست و بیان داشت: او شاهان دادگر را به سرانجام نیکو بشارت می‌دهد و ظالم را از عاقبت شوم بر حذر می‌دارد.

وی با بیان اینکه از دیگر نکات این است که سعدی گاه پارسایان را در مقابل حکومت قرار می‌دهد، اضافه کرد: این روش جامعه آرمانی سعدی را بهتر شکل می‌دهد.

بروجردی گفت: تا زمانی که محققان حوزه ادب فارسی و دیگر رشته‌های علوم انسانی انگیزه دست‌یافتن به خوانش جدید از آثار سعدی را داشته باشند، جریان برآمده از سعدی دوام خواهد داشت.

وی با اشاره به صبغه سعدی در فراگیری دانش در نظامیه بغداد و در جوار احمد و محمد غزالی، او را وارث هویت ایرانی دانست و ‌گفت: خلق حکایت‌های کوتاه و درآمیختن نظم و نثر‌ و نیز آوردن مضامین عارفانه و عاشقانه و نقل داستان‌هایی در گلستان و بوستان که به‌ آثار غزالی شباهت دارد، همه نشان از تعلیم و تربیت دارد؛ اما هنری دیگر و اندیشه‌ای دیگر سعدی را از غزالی و غزالی‌ها متمایز می‌کند که نمونه‌ای از آن ذهن و قلم نقاد سعدی در ساحت اجتماعی و شیوه بیان اوست.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری بیان داشت: سعدی بیش از همه و پیش از همه استاد سخن است؛ اما در قلمرو معنا تصویری ناب از معلم اخلاق را از خود به جا گذاشته که هم در ساحت تعلیم تربیت فردی و هم در ساحت اجتماعی کافی است.

کلام سعدی با آرمان‌ها و مطلوب‌های ما نسبت دارد

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: سعدی شاعر بلندآوازه‌ای است که با ذهن و زبانش در ساحت جهانی ما جای گرفته و کلامش با آرمان‌ها و مطلوب‌های ما نسبتی دارد و بی‌شک اگر چون اویی نبود، ماهیت و ذات زیستن ما از لونی دیگر بود.

کوروش کمالی سروستانی شامگاه جمعه در آیین روز سعدی در جمع فرهنگیان بیان داشت:سعدی در درون‌ مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت.

وی سعدی را به‌حق ملک المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خواند و عنوان کرد: آفرینش سعدی را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند و او را سلطان یگانه ملک سخن می‌خوانند؛ قولی که جملگی برآنند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: ما امروز و در روزگار استیلای بی همدلی در پی دستاویزی هستیم تا فارغ از غوغای زمانه در افق حقیقت بیاموزیم و هراس از تاریکی فضیلت زمانه ماست که در پرتو آن خواهان رشد و بخردانگی هستیم و آن را می‌توان در نگاشته‌های سعدی یافت.

کمالی سروستانی عنوان کرد: اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است، باید حقیقت زمان را دریابد و سعدی این حقیقت را در خود دارد و نسبت بُعد ما به حقیقت نسبت هم‌جواری ما به اندوه و دل‌تنگی و سرگشتگی است. اگر زمانه ما، زمانه دریافت این امر ناگزیر است، هنگامه بازگشت به اصل خویشتن فرارسیده است.

همچنین از ساعت ۹ صبح روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه نشست‌های علمی یاد روز سعدی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد. در نشست‌های علمی استادانی چون غلامحسین ابراهیمی دینانی، اصغر دادبه، جعفر مؤید شیرازی، شمس لنگرودی، بهرام گرامی، محمدرضا خالصی و عبدالرضا مدرس‌زاده سخنرانی خواهند کرد.

هم‌زمان با یاد روز سعدی موزه فرهنگ فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و نیز نمایشگاه عکس و سند سعدیه و نسخ خطی سعدی در گالری تار و پود و نمایشگاه خوشنویسی «گفته سعدی» به همّت انجمن خوشنویسان فارس در جنب تالار سخنرانی افتتاح خواهد شد.

علاوه بر این، پنجمین شماره دو فصلنامه ادبی ـ تخصصی سعدی‌شناسی که در واقع بیست و سومین جلد از مجموعه مقالات سعدی‌شناسی است و نیز پوستر و کارت‌های ویژه غزل سعدی هم‌زمان با یادروز سعدی چاپ و منتشر خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، در اول اردیبهشت‌ماه بازدید از آرامگاه سعدی را رایگان اعلام کرده است و در این روز علاوه بر سعدی‌خوانی، دومین همایش ایل عرب خمسه در بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد.

شهرداری شیراز علاوه بر پذیرایی از بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی هماهنگی لازم را برای اجرای نمایشی بر اساس آثار سعدی به کارگردانی استاد رزاقی سامان داده و تابلوها و اتوبوس‌های شهری را به شعرهای سعدی آراسته است.

در تقویم کشور اول اردیبهشت ماه به عنوان یاد روز سعدی انتخاب شده که هر ساله مراسم یادروز با حضور مسئولان و مردم برگزار می‌شود.