به گزارش هنرآنلاین، در این نشست که با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار شد. نادر مشایخی چهره نام آشنای موسیقی ایران و جهان، راجع به تشکیل ارکستر "متن باز" در شهرستان آمل به ارائه توضیحاتی پرداخت.

 وی ضمن ابراز خرسندی از چنین اتفاقی در شهرستان آمل، کار در فضای موسیقی شهرستان‌ها را به جهت عدم ورود الگوهای غربی به مراتب بهتر از پایتخت دانست.

 مشایخی گفت: من احساس می‌کنم جوان‌های ایرانی فردیت را کشف کردند و ما باید آن را تقویت کنیم تا به وحدت اقلیمی برسیم و این فقط با هنر امکان‌پذیر است.

 این استاد موسیقی نام "متن‌باز" را ترجمه open source  دانست و اینکه در چنین ارکستری از نرم افزار استفاده نمی‌شود، بلکه مانند لگو است که می‌توان با چینش آن در کنار هم به یک نتیجه مطلوب رسید و آن را در اختیار دیگران قرار داد.

مشایخی از واژه "رویداد شنیداری" به جای کنسرت استفاده کرد و دلیل این نامگذاری را نوع دیدگاه خود از موسیقی دانست که در مرحله اول شناخت، تفسیر و مشاهده شنیداری است؛ خصوصاً برای جامعه ایرانی که با مشاهده شنیداری درک می‌کنند.

همچنین نادر مشایخی در رابطه با دلیل انتخاب شهرستان آمل برای تشکیل چنین ارکستری گفت: من در شهرهای مختلف پیشنهاد کار داشتم، اما آمل یک شهر زنده است و سعی دارد حرف و صدای خود را به خارج منتقل کند و ارکستر در واقع می‌تواند زبان یک شهر باشد و این توانایی را من در هنر و فرهنگ آملی‌ها دیدم.

 نادر مشایخی اشاره‌ای داشت به اینکه موسیقی را برای سرگرمی نمی‌داند، بلکه آن را راهی برای مشاهده و دیدار می‌داند و معتقد است در این راه باید ریسک کرد و دست به خلق و آزمایش راهکارهای جدید و فاقد الگوهای مشخص زد.

مراحل ابتدایی ایجاد ارکستر "متن باز" آمل به رهبری استاد نادر مشایخی با استقبال گسترده نوازندگان شهرهایی از مازندران و گیلان و برخی استان‌های غیرهمجوار از پانزدهم اسفند ماه آغاز شد.

سید محسن مرعشی مرزنگو