سرویس استان‌های هنرآنلاین: در مراسمی تفاهم‌نامه ساخت سریال 90 قسمتی "خورشیدهای سه‌گانه" که به زندگی سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی می‌پردازد، بین صداوسیمای فارس و بنیاد فرهنگی صدر امضا شد.

علی دارابی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت سریال "خورشیدهای سه‌گانه" اظهار داشت: این سریال تلویزیونی با همکاری بنیاد صدر هاشمی و صداوسیمای مرکز فارس در 90 قسمت ساخته می‌شود و به زندگی 3 شاعر برجسته سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این سریال در طراز بین‌المللی ساخته می‌شود، گفت: این نخستین بار است که بخش خصوصی در زمینه فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کند و امید است که این روند ادامه‌دار باشد.

دارابی با اشاره به اینکه بهترین زبان برای معرفی فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی زبان فیلم و سریال است، افزود: آثار ارزشمند زبان و ادبیات فارسی که از بزرگان این سرزمین به یادگار مانده است، باید به دنیا معرفی شود چراکه اینک نوبت ماست که این افکار درخشان را به جهان معرفی کنیم.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به اینکه اخلاق باید در جامعه امروزی احیا و دوباره تعریف شود، بیان کرد: برای یافتن اصول اخلاقی باید به سراغ بزرگان علم و ادب این سرزمین رفت و برای احیای فرهنگ و هویت خود راهی جز بازگشت به آثار بزرگانی چون سعدی و حافظ نداریم.

دارابی با بیان اینکه امروز گلستان و بوستان سعدی و دیوان حافظ در زمره 100 اثر برتر دنیا قرار گرفته است، عنوان کرد: این مسئله نشان از اقتدار فرهنگی کشور ما دارد که می‌تواند در همه مسائل از این ظرفیت استفاده کرد.

حجت‌الله ایوبی قائم مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: مردمان منطقه با سعدی و حافظ هویت خود را حفظ کردند به گونه‌ای که 90 سال اتحادیه جماهیر شوروی تلاش کرد که هویت و زبان فارسی را از آنان جدا کند اما قدرت سعدی، حافظ و رودکی بر قدرت سیاسی غلبه کرد.

ایوبی با بیان اینکه امروز زبان سینما و تصویر زبان گویای جهان است، گفت: ایرانیان این زبان را خوب می‌شناسند اما هنوز از این زبان بری معرفی مفاخر خود استفاده نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز نوبت سینماست که دین خود را به ادب فارسی نشان دهد، افزود: سینمای ایران با اینکه هزینه‌های یک سالش از یک فیلم هالیوودی کمتر است اما جایزه‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرده به گونه‌ای که در سال 95، شمار این جوایز روزانه شد.

ایوبی سینمای ایران را معجزه‌ای دانست که به پشتیبانی زبان و ادب فارسی به این نقطه رسیده و بیان کرد: ساخت سریال با موضوع مفاخر و بزرگان علم و ادب این سرزمین ادای دین سینما به فرهنگ این سرزمین است.

ساخت سریال مفاخر ایران در شیراز کلید خورد

سید تقی سهرابی، مدیرکل صداوسیمای استان فارس در این مراسم با اشاره به اینکه تلویزیون هنوز هم در میان دیگر رسانه‌ها بی‌رقیب است، اظهار داشت: گستره نفوذ تلویزیون بستر مناسبی برای بیان فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی است و این سه شاعر گران‌مایه از پایه‌های ادب فارسی و فرهنگ ایرانی - اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه این 3 شاعر گران‌مایه مردم را از بی‌اخلاقی، بی‌دینی و کسالت دور می‌داشتند، گفت: این نسخه شفابخش پس از قرن‌ها هنوز برای بشریت قابلیت استفاده دارد.

مدیرکل صداوسیمای استان فارس با اشاره به اینکه این سریال با حمایت بنیاد صدر هاشمی‌نژاد ساخته می‌شود، افزود: امید است که این گونه حرکت‌ها در عرصه فرهنگ، هنر و ادب ادامه‌دار باشد و با حمایت مدیران سازمان صداوسیما به سرانجام برسد.

سهرابی عنوان کرد: این سریال تحفه‌ای از سرزمین پارس به مردم تشنه حقیقت و سعادت در اقصی نقاط جهان است.

تفاهم نامه سریال خورشیدهای سه گانه

مهدی حسینی، مدیر بنیاد صدر نیز به نمایندگی از صدر هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه کار پژوهشی این سریال با سرپرستی دکتر کاووس حسنلی و جمعی از استادان ادبیات فارسی و حافظ پژوهان انجام می‌شود، اظهار داشت: با توجه به دراماتیک بودن زندگی سعدی، سهم مناسبی به این شاعر اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این سریال به آرا و اندیشه‌های پنهان شاعران می‌پردازد، گفت: در بخش دیگری از این سریال 90 قسمتی به آرا و اندیشه‌های حافظ و خواجو هم پرداخته می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه از میان سریال یک نسخه سینمایی نیز تهیه می‌شود، افزود: هدف این است که این سریال و فیلم سینمایی به مخاطبان ملی و بین‌المللی عرضه شود البته نسخه سینمایی به لحاظ تکنیکی با سریال آن متفاوت است.

مدیر بنیاد صدر عنوان کرد: همفکری بین کارگردان و نویسنده اثر وجود دارد و در نگارش فیلم‌نامه روایتگری سعدی در گلستان، خلاقیت خواجو و تصویرسازی‌های بدیع حافظ لحاظ می‌شود.

اصول اخلاقی از میان آثار بزرگان استخراج شود

داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: امید است که بنیاد صدر هاشمی نگاهی نیز به شاعران بزرگ سرزمین خراسان داشته باشد و در سریال سازی‌ها به این شاعران توجه شود.

وی با بیان اینکه این 3 شاعری که برای ساخت سریال انتخاب شدند، از نوابغ جهان هستند، افزود: این شاعران متعلق به تاریخ بشری هستند به ویژه سعدی که طرفداران زیادی در جهان دارد چراکه وی علاوه بر شاعری، شیخ است ولی آن‌چنان از عشق می‌گوید که هیچ شیخی از عشق نمی‌گوید.

این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بیان کرد: این شاعر آن‌چنان از اجتماع و اخلاق سخن می‌گوید که در عالمان جامعه و اخلاق کمتر دیده می‌شود و می‌توانیم سعدی را بزرگ‌ترین معلم اخلاق دانست.

ارجمند با ابراز تأسف از غفلت و فراموشی نسبت به این بزرگان و آثار آنان عنوان کرد: اخلاقیات گمشده دنیای امروز است و به گروه پژوهش پیشنهاد می‌کنم که اصول اخلاقی را از میان آثار این بزرگان استخراج کنند و در اختیار همگان قرار دهند.

سریال‌ها و فیلم‌ها بالاترین تأثیر را در اجتماع دارند

آیت‌الله علی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی نیز در این مراسم درباره این 3 شاعر اظهار داشت:: این 3 خورشید، انسان‌هایی هستند که با ارتباط و اتصال به خداوند متعال و توجه به حضرت محمد (ص) و اهل بیت همت کردند و دریافت‌های خود را فرا راه انسان‌ها قرار دادند.

وی گفت: آموزه‌های این شاعران برای تحکیم مبانی معرفتی و اعتقادی، ترویج فرهنگ اسلامی و اخلاق که زیربنای همه پیشرفت‌ها و ترقیات است، باید مورد استفاده قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با اشاره به دیباچه گلستان سعدی افزود: این دیباچه کاملاً بر اساس تعالیم قرآنی و روایی است، حافظ چهر‌ه‌ای درخشان عرفان و معنویت است که در اشعارش حقایقی را از تعالی خویش بیان کرده و خواجوی کرمانی که حلقه ارتباطی 2 استان نخبه پرور فارس و کرمان است.

دستغیب با اشاره به اینکه سریال‌ها و فیلم‌ها بالاترین تأثیر را در اجتماع دارند، بیان کرد: نمونه این تأثیرگذاری سریال امام علی است که در ذهن مردم ماندگار شده و در اذهان آنان نقش بسته است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه ثروت در قرآن خیر است، عنوان کرد: ثروتی که در راستای فرهنگ دینی و اسلامی هزینه شود، باقیات صالحاتی است که برای آقای صدر هاشمی‌نژاد مصداق پیدا کرده است.

تفاهم نامه سریال خورشیدهای سه گانه

حمایت مجلس از سریال خورشیدهای سه‌گانه

جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حمایت خود و کمیسیون فرهنگی را از تولید این اثر اعلام کرد و گفت: این کار به عنوان یک ضرورت در سازمان سینمایی ایران پیگیری می‌شود چراکه با هویت ملی و فرهنگی ما عجین شده است.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی که هویت ایرانی - اسلامی را نشانه گرفته است، افزود: باید به این مقوله‌ها بیشتر توجه شود و با هنرمندی شخصیت‌های بزرگ این سرزمین معرفی و افکار آنان بازتولید شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: کاری که تولید می‌شود باید قابل عرضه در سطح بین‌المللی باشد و امید است که این حسن مطلع به حسن ختام هم منجر شود و شاهد کاری در خور فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی باشیم.

در این مراسم فی ما بین بنیاد فرهنگی صدر هاشمی نژاد و صدا وسیمای فارس تفاهم نامه‌ای امضا و از تمبر یادبود رونمایی شد.

همچنین با حضور دکتر دارابی معاون امور استان‌ها و آیت‌الله دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، سهرابی مدیرکل صداوسیمای فارس و مدیران و مسئولان دفتر صداوسیمای مرکز فارس در حرم مطهر احمد بن موسی علیه‌السلام افتتاح شد.

همچنین با حضور دکتر دارابی معاون امور استان‌ها آرامگاه شیخ اجل، استاد مسلم سخن سعدی، خواجه اهل راز حافظ و خواجوی کرمانی گل‌باران شد.