به گزارش هنرآنلاین،  حجت الاسلام حمید رضا حنان در این همایش که شامگاه دوشنبه هفتم اسفند ماه و با حضور گسترده اعضا کانون های آیینی سنتی استان و علاقه‌مندان در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد، گفت: فرهنگ از مهمترین حوزه‌ای زندگی بشر و فصل مشترک همه ملت‌ها و مردم است که برعکس مقولاتی همچون علم، اقتصاد و حتی دین توسط خود مردم شکل گرفته و رشد می‌کند.

وی افزود: همه مردم در ایجاد و بقای فرهنگ به صورت خودجوش نقش دارند و این در حالی است که در سایر حوزه‌ها مردم بیشتر مصرف‌کننده هستند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خلط بین مقوله دین با مقوله فرهنگ را اشتباهی بزرگ ارزیابی کرد و ابراز داشت: خلط بین این دو مقوله اشتباهی بزرگ است چرا که خداوند را به صورت یکجا به واسطه پیامبران و برای هدایت بشر فرستاده اما مقوله فرهنگ در طول زمان توسط مردم شکل می‌گیرد و نباید همانگونه که با دین تعامل می‌کنیم با فرهنگ نیز تعامل کرد .

حنان تصریح کرد : آیین‌های سنتی از مهمترین محورهای فرهنگ است که به تعبیر بنده آیین‌های هویتی هر ملت هستند زیرا هویت و چیستی هر ملتی را تشکیل داده و به عنوان یک شناسنامه فرهنگی، تاریخ و چگونگی شکل‌گیری یک ملت را بیان می‌کنند.

وی سپس حرکت در مسیر احیای آیین های هویتی ملت ها را بسیار ضروری دانست و ابراز داشت : خوشبختانه کانون آیینی سنتی استان در مسیر احیا و زنده نگه داشتن آیین های هویتی استان به خوبی عمل کرده و جا دارد بیش از پیش به موضوع پژوهش در این آیین ها و سنت ها توجه داشته باشد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در پایان خاطر نشان ساخت : خوشبختانه نظام، مقام معظم رهبری (مدالظله العالی )، دولت و شخص رییس جمهور نگاه ویژه‌ای به موضوع فرهنگ دارند و جای تقدیر دارد که ریاست جمهور سال آینده را سال شادی و نشاط عنوان کرده است .