به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان سردشت گفت: یک‌هزار هنرمند از سراسر کشور در جشنواره فولکلور موسیقی "بیت و حیران" سردشت شرکت می کنند و در این فستیوال١٥٠ اثر فردی و ٥٦ اثر گروهی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره کشوری "بیت و حیران" به مدت ٢ روز در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت برگزار می شود، بیان کرد: در مجموع ٤٠ اثر انفرادی و ١٢ اثر گروهی به بخش نهایی جشنواره راه می یابد.

"حیاک" با بیان اینکه این جشنواره توسط داوران صاحب نامی از تهران، اصفهان و کردستان داوری می شود، بیان کرد: دومین جلسه هیات اجرایی برای برگزاری نهمین جشنواره سراسری تشکیل شده و ٦ کمیته برای برگزاری هرچه بهتر آن در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: این جشنواره با هدف تقویت، گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و ایجاد نشاط در جامعه، تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر و موسیقی محلی و همچنین جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی برنامه ریزی شده است.

کاوه حیاک ادامه داد: بخش مسابقه این جشنواره شامل تک خوانی مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی و تک نوازی سازهای اصیل زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه نای، دف، شمشال، تنبک، دوزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه خواهد بود.

وی بیان کرد: بخش گروه نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آئینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.