سرویس استان های هنرآنلاین: غلامرضا یوسفی نژاد در پی بسته شدن نگارخانه وصال به خاطر شکایت مالک در نشستی خبری به تشریح این رویداد پرداخت و گفت: در چند روز اخیر به دنبال پلمب نگارخانه وصال که قریب به ٥٠ سال در خدمت فرهنگ و هنر این شهر بوده نگرانی های اهالی هنر و مسئولان فرهنگی موجب شد تلاش ها به شدت برای بازگشایی این نگارخانه انجام گیرد، بنابر این با ورود بخش حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهاد قضایی استان خوشبختانه این نگرانی ها پایان یافت و پیش از ظهر دوشنبه ٣٠ بهمن ماه جاری این فضای کاملا فرهنگی، هنری فک پلمب شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ٥٠ سال است نگارخانه وصال به طور استیجاری در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرار دارد، افزود: در قضیه موجر و مستاجر چنین مسایلی اجتناب ناپذیر است و حتی ممکن است روند امور به شکلی طی شود که ما در جریان این اختلاف نظر حق کسب و پیشه را برای خود محفوظ بداریم، زیرا این مکان از ابتدا به شکل تجاری در اختیار این اداره قرار گرفته است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی احراز حق کسب و پیشه در این پرونده از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اعلام کرد: این مکان از ابتدا بر اساس اجاره نامه بر فروش آثار هنری و کتابفروشی اجاره داده شده است و مصداق تجاری بودن آن به شمار می رود، لذا بخش حقوقی ما چنانچه لازم بداند تقاضای حق کسب و پیشه خواهد کرد اما در حال حاضر تقاضای این حق را نکردیم زیرا این تصمیم منوط به نظر هنرمندان است.

یوسفی نژاد در عین حال با اعلام اینکه از سال ١٣٩٣ مالک ساختمان تغییر کرده که اصرار به تحویل ملک خویش دارد، عنوان کرد: بر اساس قراردادی که بین این اداره کل و مالک پیشین وجود دارد تلاش های بخش حقوقی ما ظرف ٣ روز کاری در نهایت موجب شد که این حکم لغو شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تمجید از تمامی هنرمندانی که از دقایق اولیه تعطیلی نگارخانه وصال نگرانی خود را ابراز کردند، با این وجود از تنگ نظری هایی که در راستای کمک به این موضوع از سوی تعداد اندکی جریان داشت گلایه کرد.

وی همچنین حق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس را برای پی گیری آنچه در فضای مجازی در روزهای اخیر مبنی بر تبانی و مشارکت در پلمب شدن نگارخانه وصال مطرح شد را برای مسئولان این نهاد محفوظ دانست و از پی گیری این اتهام ها توسط پلیس فتا و مقام های قضایی خبر داد.

یوسفی نژاد با تاکید بر اینکه نگارخانه وصال اکنون برای استفاده هنرمندان و علاقه مندان فرهنگ مشکلی ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه احتمال دارد مالک بار دیگر پرونده را به جریان بگذارد، اما دست کم تا مدتی این روند متوقف شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون برای تملک این نگارخانه پرپیشینه اقدامی انجام نگرفته، اظهار کرد: از آنجا که برای خرید باید ردیف مالی تعریف شود و این نیاز به تامین منابع مالی دارد بخشی از علتی است که تاکنون منجر به تملک این مکان نشده است، اما از سویی مالک کنونی هم تمایلی به فروش ندارد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با این وجود ادامه فعالیت نگارخانه وصال شیراز را دغدغه این نهاد دانست و با توجه به اینکه مکان یادشده فضایی فرهنگی و هنری محسوب می شود که بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ فارس از آن خاطره دارند، گفت: به طور حتم از طریق دستگاه ها و نهادهای مرتبط و یاری هنرمندان و اهالی فرهنگ برای حفظ و ادامه کار نگارخانه وصال تلاش می کنیم.

یوسفی نژاد البته ادامه این پرونده را رد نکرد و با توجه به اینکه این روند سال ها است ادامه دارد و در جریان است، عنوان کرد: اکنون هم ممکن است دوباره مالک ساختمان تقاضای رسیدگی دهد اما دست کم دادگاه حکم را لغو کرده و نگارخانه تحویل ما شده و انجمن هنرهای تجسمی شیراز به عنوان مسئول اداره آن در این مکان مستقر خواهد شد.

این درحالی  است که به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ نگارخانه وصال تا سال ١٤٠٠ در اختیار فرهنگ و هنر شیراز قرار دارد.

این مقام مسئول از دستور بازسازی تابلو نگارخانه وصال شیراز هم خبر داد و افزود: این هشتمین حکمی است که در خصوص نگارخانه از سوی مالک تا کنون گرفته شده و توسط بخش حقوقی اداره کل به خیر و خوشی پایان یافته است.

محسن پرهیزکار کارشناس حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم به تشریح آنچه موجب شد حکم پلمب نگارخانه شکسته شود پرداخت و گفت: پلمب نگارخانه وصال بر اساس دستور لازم الاجرایی بود که مالک به بخش اجرای احکام ارایه کرده و درخواست اجور معوقه را پیش کشیده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تقاضای ابطال اجراییه ظرف ٤ ساعت داده شد، افزود: پس از این اقدام توقیف عملیات اجرای حکم را گرفتیم و دستگاه قضایی با توجه به ماده ١٥٥ قانون مالک و مستاجر با درخواست اداره کل موافقت کرد.

پرهیزکار با اعلام اینکه فرهنگ و ارشاد فارس در سنوات گذشته نیز با ٧ رای دادگاه در این رابطه روبرو شده، اعلام کرد: آخرین مورد مربوط به سال ١٣٩١ است که در شعبه ٤ دادگاه تجدید نظر قطعی شد؛ البته اعاده دادرسی بر اساس تخلیه مکان و اجور معوقه از سوی مالک مطرح شده بود در صورتی که در سال ١٣٩٠ تمام اجاره بهای نگارخانه به موجر پرداخت شده است.

چهارشنبه ٢٥ بهمن ماه در آستانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر فارس با شکایت مالک، نگارخانه وصال از سوی اجرای احکام پلمب شد که تلاش ها به سرعت برای لغو این حکم آغاز شد و اکنون این نگارخانه برای پیوستن به جشنواره تجسمی در حال آماده سازی است.

جلسه سوم با موضوع هماهنگی و صدور کارت های شناسایی جشنواره محیط زیست پس از بازگشایی مجدد نگارخانه وصال، برگزار شد؛ این جشنواره ٣ و ٤ اسفندماه جاری در محل مذکور برگزار خواهد شد.

الهه بهرامی