به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست تفاهم نامه های جشنواره های هنری تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان ها امضا شد.

سید مجتبی حسینی؛ معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: جشنواره‌ها غایت و هدف نیستند، بلکه وسیله هستند. جشنواره‌ها قصد دارند عرصه بروز باشند و بستر مناسبی را برای تجلی‌گری ایجاد کنند؛ به عبارت دیگر صحنه بروز آماتوری هستند برای اینکه هنرمندان دیده شوند تا به تدریج بتوانند آثار خود را در فضای حرفه‌ای‌تری معرفی کنند. ما گاهی اوقات با استفاده از صفاتی همچون جشنواره فاخر یا جشنواره طراز اول ناخودآگاه این رویدادها را بر جایگاهی قرار می‌دهیم که این عرصه بروز دوستانه و آرام را  به یک فرایند و برآیند خاص تبدیل می کنیم.

حسینی گفت: از سوی دیگر جشنواره‌ها بستر گفت‌‍‎‌وگو هستند و اتفاقا این روزها ما بسیار نیازمند گفت‌وگو هستیم. یکی از مصادیق آن گفت‌وگوی اهل هنر با یکدیگر است. گفت‌وگوی اهل هنر با خود و در فضای بینارشته ای دارای برکات بسیار زیادی است و بعد از آن گفت‌وگوی اهل هنر با مردم بسیار مهم و موثراست.

معاون امور هنری وزارت ارشاد به مسایل اجرایی رویدادهای هنری هم اشاره کرد و افزود: درست است که ما در مضیقه هستیم اما فرصت‌های طلایی و ویژه‌ای هم داریم و باید به این باور برسیم که اعتبار مالی تمام این ماجرا نیست و ای بسا که وجهی هست و رونقی نه. بزرگترین سرمایه ما می‌تواند سلیقه ما و خانواده عظیم هنرمندان ایران اسلامی باشد و ما باید از هنرمندان‌مان به درستی بهرمند شویم.

نشست کارگروه هنری شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

محمودرضا برازش؛ مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در این نشست گفت: جشنواره های رضوی برگزار شده در استان ها از سوی یک گروه تخصصی بررسی و ارزیابی و تحلیل هایی بر اساس این بررسی انجام شد. بیشترین فعالیت جشنواره های رضوی در حوزه فعالیت های معاونت امور هنری یعنی تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است و امیدواریم با توجه به ارزیابی انجام شده، برنامه های شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) کامل تر و غنی تر با شد.

مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی در این نشست گفت: در حوزه تئاتر سه جشنواره در حوزه جشنواره رضوی در استان‌ها برگزار می‌شود که جشنواره تئاتر رضوی خراسان شمالی، جشنواره نمایش‌های آئینی در یاسوج و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی در هرمزگان از جمله آنهاست. امسال هم بنا به ارزیابی صورت گرفته از استان کرمان جنوبی، قرار بر این شده تا با توجه به ظرفیت‌های این استان، جشنواره تئاتر خیابانی رضوی در کرمان برگزار شود.

شفیعی در ادامه گفت: با بیان اینکه همه جشنواره‌های رضوی به همت مدیران کل و هنرمندان استان‌ها، همواره به نحوی آبرومندانه و درخور برگزار شده است، اما این انتظار وجود دارد که خروجی آثار جشنواره رضوی بیش از آنچه که موجود است، باشد. در حوزه تئاتر باید بررسی کرد که چرا اجرای آثار تنها محدود به ایام برگزاری جشنواره می‌شود. بویژه این سال‌ها که عرصه تولید و اجراهای آثار ما نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، چنین جشنواره‌های موضوعی، بسیار می‌توانند جریان‌ساز باشند.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این نشست اظهار کرد: غیر از موضوع محتوا، آنچه در حوزه هنرهای تجسمی بسیار اهمیت دارد؛ موضوع فرم است و خلائی که در حوزه هنر معاصر با آن مواجه هستیم خلا هنر معنوی و قدسی  به لحاظ فرم، شکل و رنگ است و جشنواره امام رضا (ع) بهترین فرصت برای پرداختن به این موضوع است.

فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی نیز خاطرنشان کرد: در واقع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران، جشنواره آواها و نواهای رضوی را برگزار می‌کند و دفتر موسیقی تاکنون در برخی از امور آن نقش مشورتی داشته است، از سویی باید به این موضوع نگاهی دوباره داشت چرا که در جشنواره رضوی از موسیقی استفاده کافی نشده است.

در این نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان ها نظرات و پیشنهادات خود را درباره شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کردند. مدیران کل یا نمایندگان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، جنوب کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، لرستان، سیستان و بلوچستان، قم و کردستان در این نشست حضور داشتند. در پایان این نشست تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره های هنری تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) امضا شد.