به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، جلال قلعه شاخانی در نشست با جمعی از فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در سقز، اظهار کرد: اعتبارات دولتی در راستای حمایت از فعالان فرهنگی و هنری محدود است.

وی راه برون رفت از این مشکل را توجه به مقوله اقتصاد فرهنگی و درآمدزایی عنوان کرد و افزود: معتقدم باید حیطه دخالت دولت را در حوزه فعالیت های فرهنگی کم کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: در مباحث فرهنگی، مطالبه گری و ارائه ایده و گفتمان صورت گیرد و برنامه ها در راستای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.

قلعه شاخانی، با بیان اینکه سقز هویت بصری ندارد، اذعان کرد: این موضوع جای نگرانی دارد و لازم است مسئولان این شهرستان برای این مسئله چاره اندیشی کنند.

وی به توسعه ارتباطات فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: در همین راستا پیگیر توسعه مراودات فرهنگی با اقلیم کردستان هستیم.

قلعه شاخانی از افزایش اختیارات شهرستان ها برای صدور مجوز خبر داد و بیان کرد: متاسفانه تشکل های صنفی قوی در حوزه فرهنگ نداریم که لازم است این موضوع نیز مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص مشکلات خانه مطبوعات استان نیز گفت: تغییرات خانه مطبوعات استان حسب تصمیمات درون تشکل بوده است.

وی تاکید کرد: مرجعیت فرهنگی اداره ارشاد باید حفظ شود و پیگیر هزینه اعتبارات فرهنگی به صورت هدفمند در شهرداری ها هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی سینما حمایت می کنیم، عنوان کرد: امکان تاسیس دفتر سینما جوان در سقز وجود ندارد مگر اینکه به صورت نمایندگی راه اندازی شود.

وی همچنین از تشکیل تعاونی مسکن هنرمندان و نویسندگان در شهرستان ها خبر داد و خاطر نشان کرد: از استقلال و آزادی رسانه ها حمایت می کنیم.

قلعه شاخانی با اشاره به اعطای تسهیلات به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان، یادآوری کرد: برای توسعه مراکز فرهنگی وام های ارزان به بخش خصوصی اختصاص می یابد.

فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای نیز در این دیدار با برشمردن مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر شهرستان سقز مواردی همچون عدالت در توزیع اعتبارات فرهنگی، تسهیل گری در اجرا و صدور مجوز برنامه های فرهنگی و هنری، تجهیز انجمن ها به امکانات آموزشی، تجهیز سالن های تئاتر، توجه به دغدغه های صنفی خبرنگاران، توزیع عادلانه آگهی رسانه ها، توسعه فضای عمومی، گنجاندن جشنواره تئاتر کُردی در تقویم وزارت ارشاد، توجه به هنرمندان پیشکسوت، برگزاری مسابقات قرآنی توسط کانون ها و ضرورت برگزاری آسیب شناسی تئاتر کُردی مطرح کردند.