سرویس استان‌های هنرآنلاین: محمدعلی خاوری مدیر هنری دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در استان خراسان رضوی به هنرآنلاین گفت: دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در استان خراسان رضوی از 20 بهمن‌ماه در نگارخانه آذرنو شهر مشهد همراه با استقبال پرشور مخاطبان برگزار شد. 

او با اشاره به چگونگی نحوه انتخاب هنرمندان برای حضور در این نمایشگاه، گفت: پیش‌تر برای انتخاب آثار، شورای انتخاب هنرمندان تشکیل شد که مسعود رستگار دکترای فلسفه هنر و عضو هیات علمی دانشگاه، فرزانه حفیظی کارشناس ارشد نقاشی و عضو هیات علمی دانشگاه، مدرس دانشگاه و مراکز آموزش عالی هنر و هادی منفرد مسئول هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان سه عضو شورای انتخاب معرفی شدند.

خاوری با بیان اینکه این سه نفر از میان لیست پیشنهادی 100 نفره انتخاب شدند، افزود: در بخش‌های هنرمند پیشکسوت منتخب و مدعو نیز عبدالحسین سهرابی به عنوان هنرمند مطرح در رشته هنرهای تجسمی استان معرفی شد که تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و بیش از 50 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج کشور داشته و برگزیده مسابقات دوسالانه نقاشی کشور است.

او خاطرنشان کرد: همچنین باید در استان ده هنرمند برتر و یک نگارخانه خصوصی را به عنوان برترین‌های استان معرفی می‌کردیم که نگارخانه آذرنور به دلیل رزومه کاری خوبی که داشت به عنوان نگارخانه برتر امسال این جشنواره برگزیده شد.

مدیر هنری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کشور در خراسان رضوی ادامه داد: سیدمحمد ابوترابی، رضا  بهرامی، صبا رافت، سیدعلی  سیدانی، علیرضا  طاهری مقدم، محمد ظفرعلی‌زاده، سیدطاهر موسوی، مونا هنرمند، فرزانه حفیظی، مسعود رستگار نیز به عنوان ده هنرمند برتر استان معرفی شدند.

خاوری با اشاره به محدود بودن فضای نگارخانه آذرنور، بیان کرد: قرار بود از هر کدام از این 10 هنرمند 3 اثر در این نگارخانه به نمایش در بیاید اما با توجه به کوچک بودن فضای نگارخانه تنها دو اثر از هر هنرمند به نمایش گذاشته شد.

او بیان کرد: آثار این 10 هنرمند برتر نقاشی به علاوه مشخصات این نگارخانه در کتابی که قرار است بین تمام گالری‌دارهای کشور توزیع شود، آورده می‌شود.

خاوری در اظهارنظری درباره دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که وجود دارد این است که در جشنواره‌های رقابتی معمولا براساس تک اثر قضاوت صورت می‌گیرد و گاها این تک اثر ارسالی شخص به جشنواره ممکن است کپی باشد و یا حتی اجرایش هم متعلق به خودش نباشد، نمونه‌های این رخداد این اواخر زیاد به چشم خورده است؛ اما در روش فعلی اولا هنرمند انتخاب می‌شود نه اثر هنرمند و دوم معیار انتخاب تک اثر نیست بلکه مجموعه زندگی، عملکرد و آثار هنرمند مورد نظر است که توسط افراد دارای صلاحیت که بومی آن استان هستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این هوشمندی و خلاقیتی است که برگزارکنندگان جشنواره امسال به اولین رویداد استانی این جشنواره اضافه کرده‌اند.

او اعلام کرد: نمایشگاه استانی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تهران در مشهد روز 26 بهمن ماه به کار خود پایان داد.