سرویس استان های هنرآنلاین: هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی تئاترنویسی صنعت نفت متشکل از رحمت امینی، سعید اسدی، حمیدرضا نعیمی، میرعلیرضا دریابیگی و رضا بهارلو، پس از بحث و بررسی و تبادل نظر در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه‌ این جشنواره، به اتفاق آراء نامزدهای دریافت جایزه این دوره را معرفی کردند.

به گفته مجتبی عوض زاده رییس روابط عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران و دبیر این جشنواره؛ هیئت داوران با جمع بندی امتیازهای خود، آثار و نمایشنامه‌نویسان نامزد این دوره را به شرح زیر معرفی کرد:

"گل‌های کاغذی" نوشته‌ محسن عظیمی، "سردار سوخته" نوشته‌ علی غلامی، "اوراد بادهای وحشی سرکش" نوشته‌ سعیدرضا خوش‌شانس، "نفت‌آلود" نوشته‌ افشین اکبری، "شهر در تصرف پدر" یا "نظر خلاف عرف در باب درام نفتی" نوشته‌ رضا گشتاسب و "سیزده گفتگو درباره‌ یک اتفاق" نوشته‌ آرمان طیران.

در میان نامزدهای این دوره‌ جشنواره‌ ملی تئاترنویسی صنعت نفت، اسامی سعیدرضا خوش‌شانس و آرمان طیران دو تئاترنویس شیرازی به چشم می‌خورد که پیش‌تر نیز سابقه‌ کسب تندیس این جشنواره را در کارنامه‌ خود دارند.

سعیدرضا خوش‌شانس دانش‌آموخته‌ رشته‌ ادبیات نمایشی تئاترنویس، مدرس دانشگاه، منتقد و مترجم ایرانی است که در سال ۱۳۶۵ شیراز متولد شد؛ او نوشتن نمایشنامه‌هایی مثل "از یونان باستان تا جوون آدمیزاد"، "پره‌ پروانه‌ پولادی"، "مرثیه‌ای برای مادمازل کارمو"، "هفت دقیقه یک‌نفس سکوت"، "گربه‌ای چاردست‌وپا در پوست گردو"، "یلدای سیما و رویا"، "در کنج جمجمه جایی که خواب لانه می‌کند" و مقاله‌های "سنجشِ کاربردی واژه‌ نمایشنامه"، "اسپرانتوی نمایش"، "آسیب‌شناسی تئاتر دیده‌باخته"، "زبان‌شناسی ادبیات دراماتیک" و... را در کارنامه‌ خود دارد.

آخرین اثر این نویسنده، ترجمه‌ نمایشنامه‌ای به نام "نیچه، ای پسر بد!" از ریچارد فورمن، نمایشنامه‌نویس و کارگردان آوانگارد آمریکایی است که با یادداشتی از خود نویسنده تا ماه‌های آینده از سوی انتشارات بیدگل منتشر خواهد شد.

نمایشنامه "اوراد بادهای وحشی سرکش" که در این دوره به عنوان نامزد دریافت تندیس جایزه‌ صنعت نفت جنوب انتخاب شده است، آخرین نوشته‌ سعیدرضا خوش‌شانس است که به زندگی و باورهای مردم بومی مناطق جنوب ایران در حاشیه‌ جنگ ایران و عراق و نبرد خلیج فارس در دهه‌ ٦٠ شمسی می‌پردازد.

این اثر با نگاهی مستقل به مقوله‌ جنگ پرداخته و بیشتر بر زندگی و احساسات مردم بومی این مناطق تمرکز دارد؛ این اثر فرهنگ بومی و آئین‌های درمانی-جادویی زار را با وقایع جنگ در هم تنیده است و درام نوساخته‌ای را آفریده است.

خوش‌شانس در این اثر باورهای بومی و جادویی و همچنین بی‌پناهی مردم منطقه‌ جنگ‌زده‌ گناوه را با خط داستانی دیگر در هم  تنیده است که به نقش و جاسوسی دولت شوروی در جنگ خلیج فارس می‌پردازد.

از این نویسنده هم‌اکنون نمایشنامه‌ای بر صحنه‌ی تالار استاد رحیم هودی در بوستان آزادی به عنوان "پره‌ پروانه‌ پولادی" به کارگردانی نوید جعفری بر روی صحنه است. این اجرا نیز نمایشنامه مستقل دیگری از سه‌گانه‌ نفت این نویسنده است.

سه‌گانه‌ نفت ٣ نمایشنامه سعیدرضا خوش‌شانس است که به نوعی به نقش نفت در زیست، فرهنگ و هویت اجتماعی انسان ایرانی می‌پردازد و در جشنواره‌ صنعت نفت جنوب شرکت کرده‌اند.

پره‌ پروانه‌ پولادی یک کمدی، تراژدی در ٦ بازی است که به حوادث روزهای واپسین انقلاب ۵۷ و حادثه‌ سینما رکس آبادان می‌پردازد؛ هر چند نویسنده در ابتدای کتاب هرگونه ادعا در خصوص حقیقی بودن وقایع را انکار کرده است اما اثر در بازنمایی جو ناآرام این دوره تاریخی موفق به نظر می‌رسد و در دیالوگ‌نویسی شاخص است.

یادآور می شود: اختتامیه این جشنواره به همت وزارت نفت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی ایران در اسفندماه ١٣٩٦ در تهران برگزار خواهد شد و نتایج نهایی این جایزه در این مراسم اعلام می‌شود.

الهه بهرامی