به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به تمرکز زدایی هنر از مرکز استان، اظهار کرد: فعالیت‌های هنری باید در سراسر استان توسعه یابد و از مرکزیت رشت خارج و به سمت شهرستان‌ها هدایت شود.

وی با اشاره به اجرای تئاتر شهروند در لاهیجان که به یک برند ملی تبدیل شده است، گفت: این امر نشان‌دهنده این است که اگر به ظرفیت و پتانسل شهرستان‌ها، حمایت دستگاه‌ها و بهره‌گیری از خرد جمعی توجه شود، می‌توان هر شهرستانی را در یک بعد هنری برجسته و به قطب هنری استان تبدیل کرد.

مصباح با اشاره به فعالیت تخصصی آموزشگاه‌های آزاد هنری در استان، تصریح کرد: آموزشگاه‌های هنری استان بسیار قوی بوده و می‌توانند خود برگزارکننده جشنواره‌های عظیمی باشند.

وی به جشنواره فیلم و عکس کاسپین اشاره کرد و افزود: این جشنواره قابلیت تبدیل شدن به جشنواره ملی را دارد و باید آن را در تقویم هنری کشور ثبت کنیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر راه‌اندازی موزه سینما در رشت، گفت: مهمترین دغدغه یافتن مکانی مناسب در شأن موزه سینما است که نیازمند تعامل سایر دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: استان گیلان دارای شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار در رشته‌های هنری و دارای چهره‌های ملی است و راه‌اندازی این موزه موجب شناسایی مفاخر استان در سینمای کشور می‌شود.

مصباح در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر در رشت همزمان با سراسر کشور، گفت: استقبال از این جشنواره بی نظیر بود و به برخی فیلم‌ها سکانس ویژه اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: این استقبال نشان‌دهنده ظرفیت استان در برگزاری جشنواره‌های ملی است و باید مطالبه‌گری ایجاد شود.

مصباح با اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌های استان فاقد سینما هستند، تصریح کرد: با اجرای طرح "سینما سلام" مطالبه‌گری در استان ایجاد شده و در قالب این طرح، بیش از هشت هزار نفر به تماشای فیلم نشستند.

وی با اشاره به بحث کیفی سینماها تصریح کرد: باید سالن‌های سینما دارای امکانات و تجهیزاتی در خور شأن مخاطبان باشد اما اکثر سینماهای استان وضعیت خوبی ندارند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: متاسفانه سالن‌های سینمای استان یا دارای مالکینی خارج از کشور بوده و یا به دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکل هستند و سینماداران از شرایط اقتصادی راضی نیستند.

وی به پرداخت تسهیلات جهت بازسازی سینماهای استان اشاره و بیان کرد: اعتبارات ویژه‌ای جهت بازسازی و تجهیز سینماها اختصاص داده شده که یک سوم توسط سینماداران، یک سوم به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک سوم هم از طریق اعتبارات استانی تامین می‌شود.